Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips B5X72A ontvangst

Meer
30 okt 2016 14:49 - 30 okt 2016 14:50 #63119 door Gino
Beantwoord door Gino in topic Philips B5X72A ontvangst
Nu kan ik, redelijk plotseling eigenlijk, deze Philips omruilen voor een Nordmende Fidelio.

Ik ben niet zo bekend met dit merk, ben eigenlijk grotendeels bekend met de Philips modellen, maar wil de radio toch wel eens zien. Op de plaatjes althans is het een leuk toestel.
Dit is een www plaatje, het eigenlijke toestel moet ik nog gaan bekijken.

[IMG

Als het oud is is het leuk
Laatst bewerkt 30 okt 2016 14:50 door Gino.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 okt 2016 19:25 #63070 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips B5X72A ontvangst
0-zwart - zij
1-bruin -brengt
2-rood -rozen
3 -oranje - op
4-geel -gerrits
5-groen -graf
6-blauw -bij
7-violet -vies
8- grijs - grauw
9- wit -weer
Wie heeft destijds niet met dit ezelsbruggetje gewerkt ?
Meestal schrijven die chinezen de waarde op de papierstrips bij een assorti ,
succes met meten!

Cees- pa1dba

Meer
27 okt 2016 19:11 #63068 door Gino
Pffff.... Ik had een assortiment weerstanden gekocht om wat reparaties te kunnen doen.

Is alles binnengekomen, maar zonder waarde's. Ga ik eerst maar alles eens napluizen op de gekleurde ringenregels....

Misschien als je er dagelijks mee omgaat kun je de kleuren uit je hoofd, maar ik vind dit een beetje knullig.

Een assortiment schroeven, bouten etc. is ook niet los gestort in een naamloze grabbelbak.

Ik heb weer een klussie......

Meer
19 okt 2016 21:03 #62938 door Gino
Dank voor alle hulp, zover.

@ Tjerk, ik wil er graag zélf uitkomen. Leer ik meer van.
Zal met het schema proberen de spanningen te meten.

@Kees vD. Dank voor de tips. Ik ga ermee aan de gang. Mijn bestelde erretjes zijn binnen, dus ik kan afgedwaalde waardes vervangen.

Meer
19 okt 2016 17:22 #62936 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips B5X72A ontvangst
Huub en Cees.
Ik ben van huis uit geen radio monteur dus hoe dat vroeger was gesteld met dit systeem kan ik niets over roepen.
Maar even voor de duidelijkheid.
Sinds mei 2012 heb ik nadat ik een half jaar met de VUT was de hobby weer opgepikt.
Ik heb even een optelsom gemaakt van wat er in deze periode aan radio's en meubels met dit systeem hier en in mijn directe is gepasseerd.
Ik kom dan op 33 uit waarbij ik er waarschijnlijk nog wel een paar vergeten ben.
In zes gevallen deed het euvel zich voor en in een van die gevallen was het probleem snel opgelost, het rolletje slipte op de as en was een druppel seconden lijm genoeg.
Met mijn eerdere schatting 40% uitval in plaats van 18% zat ik dus aan de hoge kant.
Ik zeg niet dat dit systeem je van het is, geef alleen aan wat mijn ervaringen zijn.
De fabrikant zal ook toen niet de intentie hebben gehad om iets wat levenslang mee gaat te fabriceren.

Mvg.
Bert

Meer
19 okt 2016 16:10 #62935 door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Philips B5X72A ontvangst
Hallo Allen,

Ik heb eens het topic doorgelopen. Ik ben een voorstander van systematisch te werk gaan, maar een aantal veel voorkomende specifieke standaard fouten mogen ook vermeld worden.

Mijn ervaring is dat bij zwakkere AM ontvangst en (bijna) geen FM ontvangst, dat vaak de schermrooster weerstanden van de MF buizen verlopen zijn. Ik vervang in deze radio R9 van 68K (AM oscillator ECH81), R6 van 68K (Schermrooster weerstand ECH81), R15 van 220K (Schermrooster weerstand 220K EF89) en R20 van 220K (Schermrooster weerstand 270 EF85). Gebruik hiervoor weerstanden van 2 Watt. Deze kunnen een hogere spanning verdragen dan de 0,5 Watt types.
Verder vervang ik preventief de koppelcondensator C59 van 22 nF om onnodig hoog stroomverbruik te voorkomen, zodat de gemeten spanningen ook beter kloppen.
Een andere beruchte weerstand is, zoals vaak aangegeven, die van 470K op de EM80 door een 1 Watt type. Na vervangen slaat de EM80 ook wat verder uit.
Al deze weerstanden lopen vaak enorm op in waarde. Om die door te meten kun je het beste een kant lossolderen.

Hierna speelt de radio vaak wat beter en kunnen de spanningen ook beter gecontroleerd worden. Spanningen worden gemeten in de stand FM. Bij AM vallen de spanningen wat hoger uit omdat de ECC85 aardig wat stroom trekt bij FM. Het meten is niet zo lastig. De common meetpen kun je op de massa of aardbus aansluiten.

Wat buizen betreft: Deze zijn vaak nog heel of goed bruikbaar. Wel zie ik vaker dat de EZ80 wat versleten is en soms ook de ECC85. Een enkele keer komt het voor dat ik een of meer buizen moet vervangen.

Wat de ferriet spoel betreft bij aanraken. Als de ontvangst sterker wordt, bij aanraken, dan moet de spoel iets verschoven worden, bij voorkeur bij een zender tussen de 500 en 550 meter. De ferriet antenne moet ook op de zender gericht staan. Dit is eigenlijk een onderdeel van het trimmen van de radio.

Hierna kan met nog fine tunen door de rest van de teercondensatoren te vervangen en de radio verder af te regelen volgens de service manual. Hierbij is ervaring wel een heel stuk handiger.

groetjes,
-=Kees=-
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Gino

Gemaakt door Kunena