Radio's van 1950 tot 1970
Philips BX640A
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
20 dec 2015 21:20 #57664
door Polderjongen
Beantwoord door Polderjongen in topic Philips BX640A
Ik heb de spoelenbus los gesoldeerd van het chassis.
Het is duidelijk te zien dat er een draadje is afgebroken van S30.
Maar hoe kan het dat zo'n weerstand (R16) overbelast kan raken en erg heet word als zo'n draadje word onderbroken?
De spoel gaat naar de anode (pen6) van de EBF80 en volgens de schema zou er 235V op moeten staan.
Groeten Peter H
Het is duidelijk te zien dat er een draadje is afgebroken van S30.
Maar hoe kan het dat zo'n weerstand (R16) overbelast kan raken en erg heet word als zo'n draadje word onderbroken?
De spoel gaat naar de anode (pen6) van de EBF80 en volgens de schema zou er 235V op moeten staan.
Groeten Peter H
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
14 dec 2015 20:30 #57525
door Polderjongen
Radiovrienden,
Ik heb de voedingsweerstand van 82 ohm vervangen voor een 820 ohm 10W en tegelijk R16 van 56 ohm.
De radio weer opgestart en meteen gaan meten.
Helaas kloppen de voedingsspanningen voor geen meter, voor de weerstand van 820 ohm staat ong. 180V en aan de andere kant meet ik 12V.
De radio meteen uitgezet en zo te voelen aan de beide weerstanden, werden ze erg heet.
Wat zou toch voor een oorzaak kunnen hebben? Toch maar even R16 Losgekoppeld van de voeding.
De radio nog een keer aangezet en direct gaan meten.
Nu kloppen de voedingsspanningen wel! Voor de weerstand meet ik 260V en aan de andere kant 246V en het werd maar een beetje warm.
Daarna hield ik de weerstand R16 met een tang tegen de aansluitpunt waar ik eerder had losgekoppeld.
Er ontstond een kleine vonkoverslag.
De weerstand is aangesloten aan spoelen S32/33 en is verboden met S30/31 naar EBF80.
Ik vermoed dat er in S30/31 een sluiting zit.
Later besefte ik dat ik daar aan zo'n kerntje had gedraaid omdat de ontvangst niet helemaal klopte op de MG, KBC op 1602 kon ik net niet ontvangen omdat ik niet verder kon afstemmen en toen pats geen ontvangst meer
waardoor ook de weerstand R16 begon door te fikken.
Waarschijnlijk was de spoel al defect, omdat tijdens het inschakelen van een toets wel zenders ontving, maar na nog een keer inschakelen hoorde ik niks meer, wel weer als ik de radio weer helemaal opnieuw aanzet.
Ook sluit ik niet uit dat de buis EBF80 de oorzaak kan zijn.
Dus mijn vraag is: wie van jullie heeft er zo'n spoeltje en buis EBF80 voor me liggen?
Op de spoelen bus staat het volgende: 7000-524, op de stuklijst staat de code A3 127 00.0 met 2 x 33pF.
Alvast hartelijk bedankt Peter H
Ik heb de voedingsweerstand van 82 ohm vervangen voor een 820 ohm 10W en tegelijk R16 van 56 ohm.
De radio weer opgestart en meteen gaan meten.
Helaas kloppen de voedingsspanningen voor geen meter, voor de weerstand van 820 ohm staat ong. 180V en aan de andere kant meet ik 12V.
De radio meteen uitgezet en zo te voelen aan de beide weerstanden, werden ze erg heet.
Wat zou toch voor een oorzaak kunnen hebben? Toch maar even R16 Losgekoppeld van de voeding.
De radio nog een keer aangezet en direct gaan meten.
Nu kloppen de voedingsspanningen wel! Voor de weerstand meet ik 260V en aan de andere kant 246V en het werd maar een beetje warm.
Daarna hield ik de weerstand R16 met een tang tegen de aansluitpunt waar ik eerder had losgekoppeld.
Er ontstond een kleine vonkoverslag.
De weerstand is aangesloten aan spoelen S32/33 en is verboden met S30/31 naar EBF80.
Ik vermoed dat er in S30/31 een sluiting zit.
Later besefte ik dat ik daar aan zo'n kerntje had gedraaid omdat de ontvangst niet helemaal klopte op de MG, KBC op 1602 kon ik net niet ontvangen omdat ik niet verder kon afstemmen en toen pats geen ontvangst meer
Waarschijnlijk was de spoel al defect, omdat tijdens het inschakelen van een toets wel zenders ontving, maar na nog een keer inschakelen hoorde ik niks meer, wel weer als ik de radio weer helemaal opnieuw aanzet.
Ook sluit ik niet uit dat de buis EBF80 de oorzaak kan zijn.
Dus mijn vraag is: wie van jullie heeft er zo'n spoeltje en buis EBF80 voor me liggen?
Op de spoelen bus staat het volgende: 7000-524, op de stuklijst staat de code A3 127 00.0 met 2 x 33pF.
Alvast hartelijk bedankt Peter H
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 dec 2015 21:38 - 10 dec 2015 21:40 #57382
door Polderjongen
@ Peter 1952,
Dank voor uw helder uitleg. Dus eigenlijk ben ik op het verkeerde been gezet door de schema en de tekening.
De weerstand van 100 ohm klopt dus niet en als er specifiek 900 ohm nodig is moet er eigenlijk 1800 ohm parallel staan.
De weerstand die ik nu heb geplaatst is van 82 ohm, ik had daar ook de voedingsspanning gemeten, waardoor ik een spanningsval van 2 V meet, das erg weinig, eigenlijk 10 keer te laag.
Ik zal binnenkort eentje van 820 ohm plaatsen.
Nu is er helaas een probleem bijgekomen
Tijdens het testen van de radio had ik even op MG gezet en plots viel het geluid weg en er kwam wat lichte rook uit.
Meteen uitgezet en kijken wat de oorzaak is.
Het bleek dat weerstand R16 van 56ohm is doorgebrand! De weerstand staat trouwens niet op de stuklijst, wel op tekening.
Gevoed vanuit de + is deze voedingsweerstand aangesloten aan de spoelen S32/33 en S30/31 en gaat naar anode van de EBF80.
Ik heb het idee dat deze weerstand een of andere manier is overbelast.
Groeten Peter H
@ Tjerk, Het kan dus wel kloppen, de MG toets schakelt dmv strip, net als de andere schakelaars de aan-knop. Dus in principe volgens de schema staan de schakelaars voor andere golflengtes in verbreek-contact waardoor de middengolf op die manier is 'ingeschakeld'.Ja, da's altijd een leuke instinker. Bij alle toetsen uit is er ook een circuit ingeschakeld, kennelijk is dat hier MW. Ik heb een TFK radiootje waar het LW is. Ik weet niet wat de stand van de schakelaars is op het schema, dat moet ergens staan maar kon 't zo gauw niet vinden...
@ Peter 1952,
Dank voor uw helder uitleg. Dus eigenlijk ben ik op het verkeerde been gezet door de schema en de tekening.
De weerstand van 100 ohm klopt dus niet en als er specifiek 900 ohm nodig is moet er eigenlijk 1800 ohm parallel staan.
De weerstand die ik nu heb geplaatst is van 82 ohm, ik had daar ook de voedingsspanning gemeten, waardoor ik een spanningsval van 2 V meet, das erg weinig, eigenlijk 10 keer te laag.
Ik zal binnenkort eentje van 820 ohm plaatsen.
Nu is er helaas een probleem bijgekomen
Tijdens het testen van de radio had ik even op MG gezet en plots viel het geluid weg en er kwam wat lichte rook uit.
Meteen uitgezet en kijken wat de oorzaak is.
Het bleek dat weerstand R16 van 56ohm is doorgebrand! De weerstand staat trouwens niet op de stuklijst, wel op tekening.
Gevoed vanuit de + is deze voedingsweerstand aangesloten aan de spoelen S32/33 en S30/31 en gaat naar anode van de EBF80.
Ik heb het idee dat deze weerstand een of andere manier is overbelast.
Groeten Peter H
Laatst bewerkt 10 dec 2015 21:40 door Polderjongen.
09 dec 2015 07:32 - 09 dec 2015 07:48 #57337
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips BX640A
Het lijkt er sterk op dat er een fout zit in het schema, naast het feit dat er in het verleden niet goed gerepareerd is. Het lijkt mij erg onzinnig om een weerstand van 100 Ohm en 900 Ohm parallel te zetten. De bouwtekening en het schema zijn duidelijk strijdig met elkaar. R1 en R1a staan inderdaad parallel en volgens de onderdelenlijst bestaat R1 uit twee parallel geschakelde weerstanden van 1800 Ohm, dus 900 Ohm totaal. Als je naar het schema kijkt is dit een volkomen logische waarde. Als je er 82 Ohm in zet, worden de spanningen te hoog en zal er door onvoldoende afvlakking een flinke brom optreden.
Vraag is dan natuurlijk waar R1a dan in het schema hoort te zitten. Aan het typenummer te zien zou het wel eens zo'n groene draadgewonden weerstand kunnen zijn.
Nog even verder redenerend: Stel dat het wel klopt. Volgens het schema valt er over R1/R1a 20 V. Als R1/R1a 82 Ohm zou zijn, Dan zou er een stroom lopen van 20 : 82 = c.a. 240 mA! Dat kan nooit goed zijn. Is R1/R1a 900 Ohm, dan loopt er 20 : 900 = c.a. 22 mA. Dit klopt beter. Let op: De anodestroom van de eindbuizen loopr niet door deze weerstanden! Immers de anodes van de eindbuizen worden uit het punt +++ gevoed.
Blijft natuurlijk nog steeds de vraag waar die weerstand van 100 Ohm hoort te zitten.
Groeten,
Peter
Vraag is dan natuurlijk waar R1a dan in het schema hoort te zitten. Aan het typenummer te zien zou het wel eens zo'n groene draadgewonden weerstand kunnen zijn.
Nog even verder redenerend: Stel dat het wel klopt. Volgens het schema valt er over R1/R1a 20 V. Als R1/R1a 82 Ohm zou zijn, Dan zou er een stroom lopen van 20 : 82 = c.a. 240 mA! Dat kan nooit goed zijn. Is R1/R1a 900 Ohm, dan loopt er 20 : 900 = c.a. 22 mA. Dit klopt beter. Let op: De anodestroom van de eindbuizen loopr niet door deze weerstanden! Immers de anodes van de eindbuizen worden uit het punt +++ gevoed.
Blijft natuurlijk nog steeds de vraag waar die weerstand van 100 Ohm hoort te zitten.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 09 dec 2015 07:48 door peter1952. Reden: Aanvulling
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Polderjongen
09 dec 2015 06:56 #57336
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips BX640A
Ja, da's altijd een leuke instinker. Bij alle toetsen uit is er ook een circuit ingeschakeld, kennelijk is dat hier MW. Ik heb een TFK radiootje waar het LW is. Ik weet niet wat de stand van de schakelaars is op het schema, dat moet ergens staan maar kon 't zo gauw niet vinden...
"Geen FM" kan je testen met een andere radio en dan kijken of je de locale oscillator hoort op 108 MHz met de BX op 97 MHz afgestemd. Anders doorpiepen met 10.7 MHz generator.
"Geen FM" kan je testen met een andere radio en dan kijken of je de locale oscillator hoort op 108 MHz met de BX op 97 MHz afgestemd. Anders doorpiepen met 10.7 MHz generator.
Tjerk, 9ZZ
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 dec 2015 20:22 #57324
door Polderjongen
Zo lekker lang weekend gehad, genoeg tijd om weer aan de radio te knutselen.
Inmiddels zijn alle teerknollen en verlopen weerstanden vervangen.
Inmiddels heb ik om te testen de luidsprekers provisorisch aangesloten aan de radio.
De radio ontvangt wel MG LG en KG maar geen FM
Het probleem is wel dat je schakelaar soms flink moet indrukken wil je wat ontvangst krijgen, de oorzaak kan zijn vervuiling in de schakelcontacten.
Ik heb de schakelcontacten proberen te reinigen met een wattenstaafje doordrenkt met IPA, dat zal ik waarschijnlijk een paar keer moeten herhalen.
Echter, ik kan nergens de schakelaar vinden die de MG moet inschakelen in de radio, op de schema staat dat nergens aangeduid.
Wel zie ik dat er een strip beweegt achter de druktoetsen als ik de MG toets indruk, het zal ergens moeten inschakelen maar ik kan het niet vinden.
groeten Peter H
Inmiddels zijn alle teerknollen en verlopen weerstanden vervangen.
Inmiddels heb ik om te testen de luidsprekers provisorisch aangesloten aan de radio.
De radio ontvangt wel MG LG en KG maar geen FM
Het probleem is wel dat je schakelaar soms flink moet indrukken wil je wat ontvangst krijgen, de oorzaak kan zijn vervuiling in de schakelcontacten.
Ik heb de schakelcontacten proberen te reinigen met een wattenstaafje doordrenkt met IPA, dat zal ik waarschijnlijk een paar keer moeten herhalen.
Echter, ik kan nergens de schakelaar vinden die de MG moet inschakelen in de radio, op de schema staat dat nergens aangeduid.
Wel zie ik dat er een strip beweegt achter de druktoetsen als ik de MG toets indruk, het zal ergens moeten inschakelen maar ik kan het niet vinden.
groeten Peter H