Radio's van 1950 tot 1970
Philips B6X23A
28 okt 2015 06:51 #55882
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B6X23A
Tsja, met een eenvoudige test krijg je eenvoudige resultaten. Als je de radio op 88 MHz zet moet je op 99 MHz de locale oscillator (ECC85) horen met je transistorradiootje. Zelfde voor de ECH81: radio op 600 kHz, portable op 452 kHz hoger. Toch eens naar een radiobeurs en zo'n ding oppikken...Polderjongen schreef : Was er ook niet een eenvoudige test met een transistorradio die je in de buurt moest houden bij zo'n buis of iets dergelijks?
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Henk van t Kruis
- [Henk van t Kruis]
-
Minder
Meer
27 okt 2015 20:00 #55871
door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic Philips B6X23A
Eindversterkers werken en geen FM en MG\LG\KG.
Misschien toch maar eerst de spanningen vaststellen \ meten van de ECH81, EF89 en EBF89. In het schema staat aangegeven welke spanningen je moet hebben. Sommige hebben een andere waarde bij FM of MG.
Heb je verder de schakelblokken en contacten schoongemaakt ?
Als je de roosters van de EF buizen aanraakt, zou je toch ook wel iets van gebrom moeten horen.
Misschien toch maar eerst de spanningen vaststellen \ meten van de ECH81, EF89 en EBF89. In het schema staat aangegeven welke spanningen je moet hebben. Sommige hebben een andere waarde bij FM of MG.
Heb je verder de schakelblokken en contacten schoongemaakt ?
Als je de roosters van de EF buizen aanraakt, zou je toch ook wel iets van gebrom moeten horen.
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 okt 2015 19:24 - 27 okt 2015 19:25 #55870
door Polderjongen
Beantwoord door Polderjongen in topic Philips B6X23A
Hallo Tjerk,
Een signaalgenerator heb ik niet, laat staan hoe ik zou moeten gebruiken, zover reikt mijn kennis niet.
Was er ook niet een eenvoudige test met een transistorradio die je in de buurt moest houden bij zo'n buis of iets dergelijks?
Tja het zou handig zijn geweest als ik zo'n buizentester heb, dan kan ik zo achterhalen of de buizen in orde is, maar helaas heb ik die niet en het is vrij prijzig in aanschaf
.
Ik zal de buizen wel even omwisselen, kijken wat er gebeurt, later meer...
Peter H
Een signaalgenerator heb ik niet, laat staan hoe ik zou moeten gebruiken, zover reikt mijn kennis niet.
Was er ook niet een eenvoudige test met een transistorradio die je in de buurt moest houden bij zo'n buis of iets dergelijks?
Tja het zou handig zijn geweest als ik zo'n buizentester heb, dan kan ik zo achterhalen of de buizen in orde is, maar helaas heb ik die niet en het is vrij prijzig in aanschaf
Ik zal de buizen wel even omwisselen, kijken wat er gebeurt, later meer...
Peter H
Laatst bewerkt 27 okt 2015 19:25 door Polderjongen.
27 okt 2015 08:18 #55856
door PE9ZZ
Ik denk niet dat de EAA91 stuk is. Het zou helpen als je een signaalgenerator bechikbaar hebt. Daarmee kan je een signaal injecteren en van achter naar voren werken om de fout te localiseren.
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B6X23A
Ja, dat is een probleem want dat betekent dat er te weinig stroom loopt. Misschien is de ECC85 en/of de ECH81 vermoeid.Polderjongen schreef : De spanning voor de FM is dus 14% te hoog tov de schema, ik weet niet of een probleem is.
Ik denk niet dat de EAA91 stuk is. Het zou helpen als je een signaalgenerator bechikbaar hebt. Daarmee kan je een signaal injecteren en van achter naar voren werken om de fout te localiseren.
Tjerk, 9ZZ
26 okt 2015 21:26 #55848
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips B6X23A
@ Tjerk,
Dat werpt licht op de zaak. Het gaat hier dus over het detectie gedeelte.
Het is dus niet de R die van uit de voeding, (dacht ik even) naar de laatste MF
trap gaat.
Ook de 8k2 R in het detectie gedeelte verloopt niet.
Het is geen composiet R, die vooral bij hoge waarden wel willen verlopen.
Cees.
Dat werpt licht op de zaak. Het gaat hier dus over het detectie gedeelte.
Het is dus niet de R die van uit de voeding, (dacht ik even) naar de laatste MF
trap gaat.
Ook de 8k2 R in het detectie gedeelte verloopt niet.
Het is geen composiet R, die vooral bij hoge waarden wel willen verlopen.
Cees.
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
26 okt 2015 20:57 #55847
door Polderjongen
Beantwoord door Polderjongen in topic Philips B6X23A
Hallo Tjerk,
Ja u heb helemaal gelijk, wat ontzettend stom van me, ik had het niet goed naar de kleurcode gekeken, dan klopt de waarde iig Stom
U vroeg op welke spanningen staan bij de weerstanden?
Ik heb even gemeten : bij R5 staat 0V (FM) en 270V (AM), op R20 staat 274V (FM) en 3V (AM).
Normaal volgens de schema moet dit 240V (FM) en 255V (AM) zijn vanaf de +2 aansluiting van de voedings elco.
De spanning voor de FM is dus 14% te hoog tov de schema, ik weet niet of een probleem is.
Zou het ook niet kunnen zijn dat de buis EAA91 defect is?
groet Peter H
Ja u heb helemaal gelijk, wat ontzettend stom van me, ik had het niet goed naar de kleurcode gekeken, dan klopt de waarde iig Stom
U vroeg op welke spanningen staan bij de weerstanden?
Ik heb even gemeten : bij R5 staat 0V (FM) en 270V (AM), op R20 staat 274V (FM) en 3V (AM).
Normaal volgens de schema moet dit 240V (FM) en 255V (AM) zijn vanaf de +2 aansluiting van de voedings elco.
De spanning voor de FM is dus 14% te hoog tov de schema, ik weet niet of een probleem is.
Zou het ook niet kunnen zijn dat de buis EAA91 defect is?
groet Peter H