Radio's van 1950 tot 1970
Philips B6X23A
25 nov 2015 01:07 #56914
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips B6X23A
Peter H,
Dat tonen veranderen afhankelijk van de stand van de volume potmeter
dat is echt een Philips potmeter kwaal.
Je kan proberen met een klein spuitje contact Spray verbetering te
krijgen, maar dat probleem zal na verloop van tijd weer terug komen.
Cees.
Dat tonen veranderen afhankelijk van de stand van de volume potmeter
dat is echt een Philips potmeter kwaal.
Je kan proberen met een klein spuitje contact Spray verbetering te
krijgen, maar dat probleem zal na verloop van tijd weer terug komen.
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
24 nov 2015 22:01 #56908
door Polderjongen
Beantwoord door Polderjongen in topic Philips B6X23A
De radio speelt nu een tijdje, vooralsnog alleen op FM.
Daarbij moet ik wel zeggen, als ik de radio op een zachter volume speel, dan staat het in de loudness stand en je hoor meer lagere tonen.
Als ik de volume knop verder open draai dan hoor je wat iets minder lagere tonen en hogere tonen met een klein beetje vervorming.
Is dat kenmerkend bij deze type toestellen?
Voorlopig laat ik hierbij en ga binnenkort aan de volgende project.
Peter H
Daarbij moet ik wel zeggen, als ik de radio op een zachter volume speel, dan staat het in de loudness stand en je hoor meer lagere tonen.
Als ik de volume knop verder open draai dan hoor je wat iets minder lagere tonen en hogere tonen met een klein beetje vervorming.
Is dat kenmerkend bij deze type toestellen?
Voorlopig laat ik hierbij en ga binnenkort aan de volgende project.
Peter H
19 nov 2015 21:25 #56701
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Philips B6X23A
Peter, Goed gedaan. de aanhouder wint en met een mooi resultaat. :thumbsup:
Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Polderjongen
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
19 nov 2015 20:58 #56699
door Polderjongen
Zo! Ik was afgelopen weekend weer lekker aan het hobbyen geweest aan de B6X23A.
Ik heb de pertinax buisvoeten vervangen voor een ceramische uitvoering.
Het was een behoorlijke priegelwerk om zoiets te vervangen, draden los knippen bij de sooldeerlipjes, daarna de holnietjes uitboren en daarna de nieuwe buisvoeten erop die word bevestigd met M3 x6 boutjes.
Het is wel zo dat de positie van de soldeerlipjes een kwart slag anders is dan bij de oude buisvoeten en daarom moest hier en daar wat draden die beide EL84ers aan koppelen vervangen worden door langere draden, anders zijn de draden te kort geworden.
Ook heb ik de kathode elco van 160uF vervangen, de capaciteit was met de helft lager geworden, maar wat mij wel opvalt is dat beide EL84 buizen gebruik maakt van één kathode elco.
Nu de radio weer testen met een gloeilamp in serie.
Bij het aanzetten begon de lamp eerst fel te branden en daarna begon het zachter te branden, maar niet helemaal!
De stekker eruit en nog een keer testen, maar dan zonder gloeilamp, er kwam een soort bromgeluid uit de luidsprekers en daarna meteen uitgeschakeld.
Wat zou het kunnen zijn? Ik had alle draden goed gecontroleerd of het correct is gesoldeerd aan de buisvoeten, of zou de EZ81 zijn gesneuveld, of toch de voedingselco of wellicht de eindtrafo's defect.
De radio weer opgestart met gloeilamp en meten en eerst bij de eindbuizen, bij pen 9 staat er 300V op bij pen2 0V.
Ook bij pen 7 van ECC83 meet ik niks het lijkt wel of ik ergens een deel van de voedingsspanning mis.
Toch maar eens weer de zaak eens nalopen en ook de draden volgen.
Na enig speurwerk BINGO! Oorzaak gevonden. Ik was vergeten de draad te solderen die aan de pen 9 ook hoort te zitten die de rest van de radio gedeelte voorziet van voedingsspanning. Stom
Ik had die draad geheel over het hoofd gezien, terwijl ik nog foto's heb gemaakt voordat ik de buisvoeten ging vervangen.
Het was ook niet zo raar, door al die draden die er door heen lopen en ook om zo'n draad te volgen en zoeken ga je helemaal scheel zien
De radio speelt weer, vooralsnog alleen op de FM.
m.v.g Peter
Ik heb de pertinax buisvoeten vervangen voor een ceramische uitvoering.
Het was een behoorlijke priegelwerk om zoiets te vervangen, draden los knippen bij de sooldeerlipjes, daarna de holnietjes uitboren en daarna de nieuwe buisvoeten erop die word bevestigd met M3 x6 boutjes.
Het is wel zo dat de positie van de soldeerlipjes een kwart slag anders is dan bij de oude buisvoeten en daarom moest hier en daar wat draden die beide EL84ers aan koppelen vervangen worden door langere draden, anders zijn de draden te kort geworden.
Ook heb ik de kathode elco van 160uF vervangen, de capaciteit was met de helft lager geworden, maar wat mij wel opvalt is dat beide EL84 buizen gebruik maakt van één kathode elco.
Nu de radio weer testen met een gloeilamp in serie.
Bij het aanzetten begon de lamp eerst fel te branden en daarna begon het zachter te branden, maar niet helemaal!
De stekker eruit en nog een keer testen, maar dan zonder gloeilamp, er kwam een soort bromgeluid uit de luidsprekers en daarna meteen uitgeschakeld.
Wat zou het kunnen zijn? Ik had alle draden goed gecontroleerd of het correct is gesoldeerd aan de buisvoeten, of zou de EZ81 zijn gesneuveld, of toch de voedingselco of wellicht de eindtrafo's defect.
De radio weer opgestart met gloeilamp en meten en eerst bij de eindbuizen, bij pen 9 staat er 300V op bij pen2 0V.
Ook bij pen 7 van ECC83 meet ik niks het lijkt wel of ik ergens een deel van de voedingsspanning mis.
Toch maar eens weer de zaak eens nalopen en ook de draden volgen.
Na enig speurwerk BINGO! Oorzaak gevonden. Ik was vergeten de draad te solderen die aan de pen 9 ook hoort te zitten die de rest van de radio gedeelte voorziet van voedingsspanning. Stom
Ik had die draad geheel over het hoofd gezien, terwijl ik nog foto's heb gemaakt voordat ik de buisvoeten ging vervangen.
Het was ook niet zo raar, door al die draden die er door heen lopen en ook om zo'n draad te volgen en zoeken ga je helemaal scheel zien
De radio speelt weer, vooralsnog alleen op de FM.
m.v.g Peter
05 nov 2015 21:21 #56257
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips B6X23A
@ Polderjongen,
Klopt wel dat je op de anode met een gewone meter anders meet.
Maar 100V dan zou dat wel moeten kloppen en is de r van 33 k Ohm goed.
Wil je echt weten of de oscillator ook werkt, dan kun je daar meten
met een scoop.
De AM fout moet dus ergens anders zitten.
Wat betreft de EL84 voetjes, die kun je dan maar beter vernieuwen.
Een klein barstje in de bodem van zo'n buis, duid er op dat die heel
erg warm is geweest. Zal dan ook zijn beste tijd hebben gehad.
Succes met het vinden van de oorzaak, van de niet werkende AM,
Cees.
Klopt wel dat je op de anode met een gewone meter anders meet.
Maar 100V dan zou dat wel moeten kloppen en is de r van 33 k Ohm goed.
Wil je echt weten of de oscillator ook werkt, dan kun je daar meten
met een scoop.
De AM fout moet dus ergens anders zitten.
Wat betreft de EL84 voetjes, die kun je dan maar beter vernieuwen.
Een klein barstje in de bodem van zo'n buis, duid er op dat die heel
erg warm is geweest. Zal dan ook zijn beste tijd hebben gehad.
Succes met het vinden van de oorzaak, van de niet werkende AM,
Cees.
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 nov 2015 21:05 #56256
door Polderjongen
@ Cees,
Er zijn 2 weerstanden die in de aanmerking komen die aan de anode-triode gedeelte ECH81 is aangesloten.
Dat is R5 22k en R73 33k.
Die R73 heb doorgemeten en die is keurig op waarde.
Die R22 is de voedingsweerstand aan de anode van de ECH81 daar staat 270V op, aan de anode van de triode meet ik een vreemde waarde iets van 100V, maar de weerstand is ook keurig op waarde.
Was het niet zo, tenminste dat had ik ergens ooit begrepen dat bij de oscillator de voltmeter moeite heeft om de juiste spanning te meten?
@ Maurice,
De R1 van 120 ohm wordt erg heet, ik denk dat de weerstand een beetje overbelast word.
Er staat geen vermogen aangeduid op deze weerstand en idd er moet ergens grote stromen trekken, misschien ligt het wel aan de eindbuizen?
Wat ik nog was vergeten te melden is dat de linkerkanaal wat harde kraak geluiden maakt en behoorlijk ruist.
Nou heb ik één zo'n EL84 na gekeken en aan de bodem van de buis zit een heel klein barstje, dus er kan waarschijnlijk lucht inkomen, al is de bovenkant niet wit uitgeslagen.
De pertinax buisvoeten van de EL84ers ziet er ook wat gaar uit, die zou uiteindelijk ook vervangen moeten worden.
Er zijn 2 weerstanden die in de aanmerking komen die aan de anode-triode gedeelte ECH81 is aangesloten.
Dat is R5 22k en R73 33k.
Die R73 heb doorgemeten en die is keurig op waarde.
Die R22 is de voedingsweerstand aan de anode van de ECH81 daar staat 270V op, aan de anode van de triode meet ik een vreemde waarde iets van 100V, maar de weerstand is ook keurig op waarde.
Was het niet zo, tenminste dat had ik ergens ooit begrepen dat bij de oscillator de voltmeter moeite heeft om de juiste spanning te meten?
@ Maurice,
De R1 van 120 ohm wordt erg heet, ik denk dat de weerstand een beetje overbelast word.
Er staat geen vermogen aangeduid op deze weerstand en idd er moet ergens grote stromen trekken, misschien ligt het wel aan de eindbuizen?
Wat ik nog was vergeten te melden is dat de linkerkanaal wat harde kraak geluiden maakt en behoorlijk ruist.
Nou heb ik één zo'n EL84 na gekeken en aan de bodem van de buis zit een heel klein barstje, dus er kan waarschijnlijk lucht inkomen, al is de bovenkant niet wit uitgeslagen.
De pertinax buisvoeten van de EL84ers ziet er ook wat gaar uit, die zou uiteindelijk ook vervangen moeten worden.