Radio's van 1950 tot 1970
Geluidsprobleem
08 jul 2015 12:15 #53429
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Geluidsprobleem
Emile,
let op de gloeispanning is wisselspanning en de anodespanningen zijn gelijkspanning. Hoge wisselspanningen komen uit de voedingstransformator en gaan naar de gelijkrichter, daarna is het gelijkspanning. Belangrijk om te meten zijn de anode spanning op de buizen, hierna de kathode spanningen. Maak een tabel per buis per de pinnummers en de spanningen die daarbij horen, meestal terug te vinden op het schema of in een buizenboek.
Gr. Henk
let op de gloeispanning is wisselspanning en de anodespanningen zijn gelijkspanning. Hoge wisselspanningen komen uit de voedingstransformator en gaan naar de gelijkrichter, daarna is het gelijkspanning. Belangrijk om te meten zijn de anode spanning op de buizen, hierna de kathode spanningen. Maak een tabel per buis per de pinnummers en de spanningen die daarbij horen, meestal terug te vinden op het schema of in een buizenboek.
Gr. Henk
Henk van 't Kruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 jul 2015 12:02 #53428
door zundapp
Beantwoord door zundapp in topic Parsifal R59 gaat roken (uche)
Hoi Tjerk!!
Ik heb ook gedacht aan C 72 op evt. kortsluiting maar die kan ik nergens vinden!! Zou die in het toetsenblok kunnen zitten???
Maar ja, dan moet ik veel gaan lossolderen en helemaal uitbouwen!!! Trouwens C 52 staat niet in de onderdelenlijst.
Ik heb ook gedacht aan C 72 op evt. kortsluiting maar die kan ik nergens vinden!! Zou die in het toetsenblok kunnen zitten???
Maar ja, dan moet ik veel gaan lossolderen en helemaal uitbouwen!!! Trouwens C 52 staat niet in de onderdelenlijst.
08 jul 2015 11:52 - 08 jul 2015 12:04 #53427
door zundapp
w
Laatst bewerkt 08 jul 2015 12:04 door zundapp.
08 jul 2015 11:47 - 08 jul 2015 11:55 #53426
door zundapp
Hoi Tjerk!
Ik ben wel in bezit van een multimeter! Zowel analoog als digitaal! Maar met buizen heb ik geen ervaring en wil namens dit forum wel het nodige ervan leren. Ik weet alleen dat je bij buizen met een lage wisselspanning van 6,3 volt gloeispanning te maken hebt en met een tamelijk hoge wisselspanning! Wat kan ik nu in welke volgorde het beste gaan meten?????
Mvg.Emile
Ik ben wel in bezit van een multimeter! Zowel analoog als digitaal! Maar met buizen heb ik geen ervaring en wil namens dit forum wel het nodige ervan leren. Ik weet alleen dat je bij buizen met een lage wisselspanning van 6,3 volt gloeispanning te maken hebt en met een tamelijk hoge wisselspanning! Wat kan ik nu in welke volgorde het beste gaan meten?????
Mvg.Emile
Laatst bewerkt 08 jul 2015 11:55 door zundapp.
07 jul 2015 20:56 #53407
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Parsifal R59 gaat roken (uche)
Sluiting in een buis is ongebruikelijk maar niet onmogelijk. Impliceert dit dat je geen multimeter hebt? Die heb je namelijk wel nodig nu. Er kan nog ergens anders een kortsluiting zitten. Bijvoorbeeld kathode naar massa. Dan moet die arme R59 pakkumbeet een dikke watt dissiperen (en hij is maar 1/3 W).
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: zundapp
07 jul 2015 17:15 #53405
door zundapp
Hallo Tjerk!
Met de ECC 85 eruit rookt de weerstand R 59 niet meer. Zou dan een sluiting in de lamp zitten?
Mvg. Emile
Met de ECC 85 eruit rookt de weerstand R 59 niet meer. Zou dan een sluiting in de lamp zitten?
Mvg. Emile