Radio's van 1950 tot 1970
Geluidsprobleem
05 jul 2015 19:44 - 05 jul 2015 19:55 #53350
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Parsifal R59 gaat roken (uche)
@François: ik laat de open deur voor wat-ie is hoewel ik (om het zacht uit te drukken) geen liefhebber ben van de fruitige speeltjes uit Cappuccino...
Ter zake: volgens mij moet er 105 V staan op dat punt (als ik het goed zie).
Edit: in de NVHR Schematheek staat een Parsifal 59 en dat is meteen de 59 3D. Ook hier is het niet zo duidelijk maar het lijkt nu 185 V te zijn. Effe rekenen: V=IR=2.2x8=18 V. 210-18=192 V. Nou ja, redelijk in de buurt zullen we maar zeggen.
Ter zake: volgens mij moet er 105 V staan op dat punt (als ik het goed zie).
Edit: in de NVHR Schematheek staat een Parsifal 59 en dat is meteen de 59 3D. Ook hier is het niet zo duidelijk maar het lijkt nu 185 V te zijn. Effe rekenen: V=IR=2.2x8=18 V. 210-18=192 V. Nou ja, redelijk in de buurt zullen we maar zeggen.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 05 jul 2015 19:55 door PE9ZZ. Reden: Schema gevonden bij NVHR
De volgende gebruiker (s) zei dank u: zundapp
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
05 jul 2015 19:18 #53348
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Parsifal R59 gaat roken (uche)
Emile, Tjerk,
Wat een koeterwaals is er uit mijn iphone gekomen seg.
Nu ik het schema wat groter kan bekijken zie ik ook een 62 staan ipv een 52.
François
Wat een koeterwaals is er uit mijn iphone gekomen seg.
Nu ik het schema wat groter kan bekijken zie ik ook een 62 staan ipv een 52.
François
05 jul 2015 17:33 #53347
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Parsifal R59 gaat roken (uche)
Het schema is inderdaad niet al te duidelijk. Trek de ECC85 er eens uit. Gaat-ie dan nog steeds roken? Meet de spanning over C62 (niet C52) zowel met de ECC er in als er uit. Wat zijn deze waarden? Wellicht zit er een kortsluiting. Dan zijn beide spanningen (vrijwel) nul. Je kan bij R59 (want: vervangen), dan kan je de spanning aan het "koude" eind ook gewoon meten.
Overigens, gebruik ook eens een onderwerp wat het probleem daadwerkelijk beschrijft...
Overigens, gebruik ook eens een onderwerp wat het probleem daadwerkelijk beschrijft...
Tjerk, 9ZZ
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
05 jul 2015 16:27 #53346
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Geluidsprobleem
Zou c52 niet de boosdoener kunnen zijn?als ik goed zeeoppervlak uw schema staatjes elko tussen de aarding en R59.
François
François
05 jul 2015 12:15 #53343
door zundapp
Beantwoord door zundapp in topic Geluidsprobleem
Hallo!!
Ik heb een schema van de NORDMENDE type PARSIFAL 3D kunnen downloaden.
In het FM-gedeelte zit een weerstand van 2200 ohm ( R 59 ). Die was doorgebrand en na vervanging begon die langszaam te roken.
Ik kan dus niet de diverse spanningen meten voordat ik deze oorzaak weet. Heb nog gedacht condensator C 12 te meten maar die kan ik nergens terug vinden. Deze zou naar alle waarschijnlijkheid in het toetsenblok kunnen zitten maar dan moet ik alles uitbouwen!! Zijn er andere mogelijkheden om het doorbranden van R 59 te achterhalen?????
Alvast bedankt Emile.
Ik heb een schema van de NORDMENDE type PARSIFAL 3D kunnen downloaden.
In het FM-gedeelte zit een weerstand van 2200 ohm ( R 59 ). Die was doorgebrand en na vervanging begon die langszaam te roken.
Ik kan dus niet de diverse spanningen meten voordat ik deze oorzaak weet. Heb nog gedacht condensator C 12 te meten maar die kan ik nergens terug vinden. Deze zou naar alle waarschijnlijkheid in het toetsenblok kunnen zitten maar dan moet ik alles uitbouwen!! Zijn er andere mogelijkheden om het doorbranden van R 59 te achterhalen?????
Alvast bedankt Emile.
28 jun 2015 14:36 #53260
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic Geluidsprobleem
Emile,
Omdat op de AM banden de ontvangst zwak is kan het ook een kwestie van vervuilde schakelcontacten zijn.
De ECC-85 is vaak versleten zodat weinig tot geen ontvangst op de FM mogelijk is.
Ook is het mogelijk dat in het MF gedeelte een schermrooster ontkoppel condensator lek is.
Kortom het kan meerdere oorzaken hebben en het heeft weinig zin alle buizen rückzichtloos te vervangen.
Thijs
Omdat op de AM banden de ontvangst zwak is kan het ook een kwestie van vervuilde schakelcontacten zijn.
De ECC-85 is vaak versleten zodat weinig tot geen ontvangst op de FM mogelijk is.
Ook is het mogelijk dat in het MF gedeelte een schermrooster ontkoppel condensator lek is.
Kortom het kan meerdere oorzaken hebben en het heeft weinig zin alle buizen rückzichtloos te vervangen.
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!