Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

FERIT Antenne B6X63A werkt slecht

Meer
23 mei 2015 19:28 #52645 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic FERIT Antenne B6X63A werkt slecht
Hoe is de ontvangst op FM? Is deze goed, dan mankeert er niets aan de ECH81. Hoe werkt de schakelaar onder aan de as van de ferrit-antennes? Heb je daar al naar gekeken?

Groet, Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 mei 2015 17:44 #52644 door albert v v
Ja Huub ,
Ik heb een draad verkeerd gekoppeld bij het vervangen van een verlopen weerstand. R9. Ook nu de spanningen gemeten op ECH81 ze zijn veel te zwak: 30V in pl van 85V op 1.
De EM840 gaf helemaal niets. R49 was helemaal verlopen, vervangen en dan met een nieuw EM80 komt een volledig signaal op FM maar geen signaal ( heel dunne streep in het midden op MG of LG.) Ook met de vingers op de Ferrit spoelen hoort men een veel beter geluid maar toch blijft het signaal op nul. Ik begrijp niet goed van waar het stuursignaal naar de EM80 komt (voor FM of AM) Is dat van de ECH81 of van de EF89 ?
Misschien is er helemaal niets mis met de Ferrit antenne maar ligt het dan in di ECH81. Ik ga alle weerstanden vervangen en de spanningen weer nameten. Hopelijk breng het wat !
Groeten van albert v v

Meer
20 mei 2015 18:48 - 20 mei 2015 18:49 #52580 door Huub
Beantwoord door Huub in topic FERIT Antenne B6X63A werkt slecht
het zou wel eens een draadje verkeert kunnen zitten
Is er iemand met zo,n radio dat jij even inkijk zou kunnen doen
of daar van een aantal Fotos zou kunnen geven .?
Huub
Laatst bewerkt 20 mei 2015 18:49 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: albert v v

Meer
20 mei 2015 17:37 #52578 door albert v v
Goede middag,
Ik heb alle contcten schoon gemaakt maar ik kan toch niet meer komen op een correct signaal. Nu werkt de buiten antenne ook niet.
alleen het aanraken van spoelen 7 en 7a geeft een mooi signaal op MG.
Op het schema, die niet eenvoudig te lezen is, zijn 7 en 7a //met S8 C67 en R3.
Normaal wordt SK4 ingedrukt voor MG maar het is onduidelijk hoe SK2 geschakeld wordt. Ik begrijp niet goed de stand van SK4 ( schema onduidelijk ) wanneer het ingedrukt wordt
Zo te zien op het schema is SK2 geschakeld voor de buiten antenne ( juist ?)
Wie zou een idee hebben waarom het niet werkt ???
Ik zoek nog verder.
groeten,
albert
Bijlagen:

Meer
18 mei 2015 09:13 - 18 mei 2015 09:18 #52510 door Ouwe Schipper
"door de MG toets halverwege in te drukken..."
Als dat nu niet duidelijk genoeg maakt dat die schakelaar vervuild / gecorrodeerd is....
Inderdaad, het schoonmaken van zulke schakelaars is bijzònder lastig. Je kunt het beste werken met "pijpenragers" die je koopt in een tabakspeciaalzaak. Pijprokers halen de steel van hun pijp door met zo'n ding en kunnen vervolgens precies zien hoe hun longen er van binnen uitzien.
In de radiotechniek drenk je 't einde van zo'n rager in reinigings vloeistof en in het frame van de schakelaar is altijd wel ergens een gaatje. Daar kun je 'm doorheen steken en de kontakten poetsen terwijl je de schakelaar herhaaldelijk bedient "piano spelen"
Zuc6
Nico
Laatst bewerkt 18 mei 2015 09:18 door Ouwe Schipper.

Meer
18 mei 2015 05:40 #52508 door albert v v
Bedankt voor de tip, Nico
Ik heb alles (proberen) schoon te maken. Heel kort heb ik een mooie klank gehad door de MG toets halverwege in te drukken en dan was het weer weg. De contacten zijn niet gemakkelijk te bereiken.
Toch ga ik nog verder zoeken, want ik vind de BI AMPLI toch zo mooi op deze radio. Op FM WERKT ZE PERFECT. Ik ga nu stap voor stap de contacten overbruggen, misschien vind ik dan de fout. Op het schema is het niet zo eenvoudig de bedrading te volgen.
Groeten,
albert

Gemaakt door Kunena