Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

FERIT Antenne B6X63A werkt slecht

Meer
27 mei 2015 20:11 #52718 door admin
Beantwoord door admin in topic FERIT Antenne B6X63A werkt slecht
:thumbsup:

Henk van 't Kruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 mei 2015 15:28 #52717 door albert v v
Dag iedereen
Gevonden! het lag inderdaad op een schakelaar onderaan S2. Ik had alles schoon gemaakt alleen die had ik niet gezien. De radio werkt nu veel beter.
Ik kwam op een dwaalspoor, maar ondertussen dan veel bijgeleerd, vooral de werking van de ECH80 .
Bedankt aan u allen voor het helpen zoeken !!
Albert v v

Meer
25 mei 2015 13:22 #52688 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic FERRIT Antenne B6X63A werkt slecht
Hoi Albert,
Nogmaals: de ECH81 werkt goed. Je ontvangt zenders; dus hij werkt als mengbuis en oscillator bij AM. Dat je zwak signaal hebt, komt door de ferriet-antenne en de schakelaars daar om heen. Concentreer je daar op. Immers bij aanraking van de spoelen komt het signaal een stuk beter door.

Groet, Jan

Meer
25 mei 2015 09:17 #52683 door albert v v
Hallo Jan, Thijs en allen,
Ik heb het nog goed nagekeken. Zoals Jan schrijft, met gewoon te vervangen leert men niets!.
De ECH81 werkt met de triode als oscillator en de hexode als mengbuis op AM. Het zou dus kunnen dat het wel werkt op FM en niet op AM.
De ECH81 werkt met de Hexode als versterker op FM en de triode is dan uitgeschakeld; Hier heb ik twee mooie schema's gevonden die dat klaar uitleggen; Op het schema van de radio is moeilijk te volgen hoe dat de schakelaars werken.Omdat de spanningen niet kloppen ga ik dan één voor één de weerstanden en capaciteiten vervangen?
( wordt vervolgt )
Groeten,
albert
Bijlagen:

Meer
23 mei 2015 23:30 #52653 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic FERIT Antenne B6X63A werkt slecht
Bij een B6X63A die ik onder handen had bleek die fout te zitten bij de ferriet antennespoel. Bleek het draadje geoxideerd te zijn op de spoel.
Met de spoelen eens ohms door.

Gr. Paul
De volgende gebruiker (s) zei dank u: albert v v

Meer
23 mei 2015 20:07 - 23 mei 2015 20:07 #52646 door thijs
Beantwoord door thijs in topic FERIT Antenne B6X63A werkt slecht
Hallo Albert,

Net als wat Jan schrijft over de schakelaar onder de ferrietantenne. Vaak maken die slecht contact. Alles rigoreus vervangen leer je niets van. Neem het schema erbij en ga eens meten of de spanningen en stromen overeen komen.

Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Laatst bewerkt 23 mei 2015 20:07 door thijs.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: albert v v

Gemaakt door Kunena