Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips_F9X38A

Meer
07 okt 2014 18:09 #47061 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips_F9X38A
Toen ik het binnenwerk bij Max weghaalde en daarna de foto's bekeek van de eerste revisie, schrok ik wel van de staat waarin het geheel verkeerde. Het toestel is vanaf mei 2009 bij Max bijna continu in bedrijf geweest.
De stereo decoder heeft het alleen bij mij thuis gedaan; al meteen bij het in bedrijf stellen bij Max werkte deze al niet meer.
Problemen geven meestal de elco's en de transistors in de stereodecoder. Ook de losse tuner die identiek is aan die van de F9X38A lijdt aan dit euvel.
De eerste jaren heeft alles probleemloos gewerkt. Ongeveer 1 1/2 à 2 jaar geleden kwamen de eerste problemen met de eindversterkers. Vervorming en geknetter waren de grootste problemen. We hebben al één of twee keer eindbuizen moeten wisselen. De laatste keer meldde Max mij dat één kanaal in eerste instantie soms wat gekraak gaf, echter dit werd na verloop van tijd steeds erger. Daarop besloten Max en ik in overleg om het meubel maar eens helemaal na te lopen en tevens de stereodecoder te repareren.

Toen ik het binnenwerk bij Henk afleverde, viel mij ook een groene uitslag op bij de buisvoeten van de EL86'ers. Het chassis zag er ook wat aangeslagen uit. Dit was niet zo na de eerste revisie.

Daar e.e.a. op vocht zou kunnen duiden heb ik contact met Max daarover gehad. Het meubel staat bij een koude buitenmuur en het lijkt erop dat er een soort koude luchtstroom langs het toestel gaat bij koud weer.
Daar zal dus wat op verzonnen moeten worden.

Dat voedingsgedeelte zag er altijd al zo rommelig uit en daar is nooit iets aan veranderd. Kennelijk raakten de diodes nogal eens defect, en besloot men maar twee diodes in serie te schakelen. Uit ervaring weet ik dat de BY100 heel robuuste diodes zijn, ze werden vaak gebruikt in t.v.'s uit de jaren 60 en ik heb nog nooit een defecte meegemaakt.
Deze diodes hebben wel veel te verduren: De voedingsspanning is ongeveer 405 V. In sper komt er dan ook een behoorlijke spanning op te staan, de voedingsspanning plus de amplitude van de trafospanning. Het is me ook niet duidelijk waarom men niet voor een brugschakeling gekozen heeft.

Tot zover even mijn toelichting.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 okt 2014 18:01 - 07 okt 2014 18:22 #47060 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips_F9X38A

Wat opvalt is dat het lijkt op het meubel vochtig heeft gestaan, of wellicht met zijn achterzijde tegen een koude buitenmuur. In ieder geval zie je hier en daar vochtkringetjes en groene uitslag op buisvoeten.

Als je in een oudere woning woont wat overigens wel zijn charmes heeft is het aan te raden indien mogelijk om een binnenmuur te kiezen, of ver genoeg van de buitenmuur af.

De opbouw van de voeding ziet er in ieder geval weer wat frisser uit.

Edit.
Dit gigantische meubelstuk staat nog op mijn verlanglijst.

@ Peter,
Een duidelijke toelichting.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 07 okt 2014 18:22 door Bert Kn.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
07 okt 2014 17:20 - 07 okt 2014 18:10 #47059 door hkruis
Philips_F9X38A werd gestart door hkruis
Voor ons mede forumlid Max Ramali wat herstel werkzaamheden te doen aan zijn F9X38A meubel. Het versterker gedeelte heeft af en toe wat problemen op 1 kanaal en van het radiogedeelte werkt de FM niet optimaal, stereodecoder werkt niet. Peter heeft de modules ter plaatse uit het meubel gedemonteerd en staan nu in de werkplaats.

Wat opvalt is dat het lijkt op het meubel vochtig heeft gestaan, of wellicht met zijn achterzijde tegen een koude buitenmuur. In ieder geval zie je hier en daar vochtkringetjes en groene uitslag op buisvoeten.

Vandaag eerst maar eens de versterker bekeken. Een oorzaak van de storing zou kunnen zijn 2 onderbrekingen bij het voedings gedeelte en wat corrosie op de buisvoeten. Dus eerst maar eens lekker schoonmaken. Hiernaar de buisvoeten gereinigd.

De opbouw van de voeding was anders uitgevoerd, als op de tekening, t.w. 4 BY100 brugcellen in een serie\paralel schakeling. Peter nog even gebeld of hij deze wijziging had doorgevoerd, maar dat bleek niet zo te zijn.

Omdat het geheel wat rommelig opgebouwd was en 2 condesatoren afgebroken, het geheel opnieuw opgebouwd met verse componenten. De BY100 was voldoende op voorraad.

De foto's spreken hopelijk verder voorzich en de voortgang is min of meer de volgorde van werken geweest.

Bijlage IMG_1777.jpg niet gevonden

Bijlage IMG_1779.jpg niet gevonden

Bijlage IMG_1780.jpg niet gevonden

Bijlage IMG_1781.jpg niet gevonden

Bijlage IMG_1782.jpg niet gevonden

Bijlage IMG_1783.jpg niet gevonden

Bijlage IMG_1784.jpg niet gevonden

Bijlage IMG_1785.jpg niet gevonden

Bijlage IMG_1786.jpg niet gevonden

Bijlage IMG_1787.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt 07 okt 2014 18:10 door hkruis.

Gemaakt door Kunena