Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips_F9X38A

Meer
16 okt 2014 16:22 - 16 okt 2014 16:42 #47326 door NGG
Beantwoord door NGG in topic Philips_F9X38A
Sec is dat natuurlijk zo.
De beide satellietjes op 1.80m hoogte geven het geluidsbeeld echter beduidend meer volume en body. Het wordt simpelweg groter, breder. Het effect dat je naar een laag meubel luisterd is kompleet weg. De ruimte wordt méér gevuld met geluid.
De draaitafel is meer dan prima en zeker het element valt reuze mee qua prestaties.
Je zou er natuurlijk extern bijv. een Garrard 401 of zo op aan kunnen sluiten (of met passen en meten inbouwen) met een puike arm/element combi, maar dan haal je wel het ontwerp omlaag is mijn mening.

Vergeleken met de F8X32A (foto) klinkt dit meubel helderder en meer "ongekleurd", zowel de tuner als platenspeler. Daar moet je van houden. Ik vindt het meer mijn vroegere stereo hifi set benaderen met Audio Research LS1 pré, KT90PP met MvdrV ringkerntrafo's en transmissielijnen. Dit staat al jaren werkeloos in de kast stof te happen.
Niets ten nadele natuurlijk van de F8X! Klinkt gewoonweg óók geweldig nu na de revisie vorig jaar door Peter en Henk.
De huidige gebruiker is er (terecht) zeer blij mee en draait met groot plezier zijn oude en nieuwe vinyl er op af.

PS: We zijn hiervoor op zoek naar een gave AG3401.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Bijlagen:
Laatst bewerkt 16 okt 2014 16:42 door NGG. Reden: aanvulling

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 okt 2014 14:59 #47325 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips_F9X38A
Het is een prachtig meubel, maar laten we eerlijk zijn: Het resultaat is ook op een andere manier te bereiken.
De versterker komt domweg overeen met de AG9015/9018 en de luidsprekercombinatie(s) met de AD5055. Die hebben allebei de Bombardon als woofer en twee ovale luidsprekers voor de midden/hogetonen.
De oscilloscoop is een leuk item, net als de generator voor de bepaling van de stereobalans, maar je hebt ze in feite niet nodig. De tuner komt overeen met de A6X38AT.
Laten we de twee extra's weg, dan hebben we in feite een AG9018, een A6X38AT en twee AD5055 over, als we de platenspeler en bandrecorder buiten beschouwing laten.

Het voordeel is natuurlijk dat alles mooi bij elkaar zit, maar het is wel een groot en lomp meubel, dat je ook niet zomaar aan de kant schuift. Een andere platenspeler proberen bijvoorbeeld is er niet bij.
Het zal qua geluidskwaliteit nauwelijks iets uitmaken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
16 okt 2014 13:29 - 16 okt 2014 13:30 #47324 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips_F9X38A
@ Pim.
Toen ik ruim twee en half geleden nadat ik met de VUT ging de hobby nieuw leven in blies had ik op het NFOR een oproep voor een radio meubel gedaan.
Als snel kreeg ik een reactie van een en dezelfde persoon welke mij dit meubel en de FX995A aanbood.
Vanwege zijn lompheid koos ik toen voor de FX995A,

Afgelopen april heb ik een BX998A bij een hobby kennis opgehaald welke mij dit meubel liet horen, had ik destijds maar een andere keuze gemaakt Stom
Onlangs ben ik nog in onderhandeling geweest betreffende dit meubel, helaas is dat niets geworden

@ Frank
Een reisje richting Saudi Arabië maakt hem wel erg duur bigfun
De genoemde AG9015 veroorzaakt nog steeds koude rillingen als ik erna luister.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 16 okt 2014 13:30 door Bert Kn.

Meer
16 okt 2014 07:59 - 16 okt 2014 08:16 #47322 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips_F9X38A
Hoi Bert,

Dus als je een meubel zoekt.......

Een reisje richting Saudi Arabië en daar een rommelmarkt afstruinen. bigfun
Misschien kom je nog terug met nog meer exclusieve meubelstukken.

@Henk en Peter: een schitterende giga klus maar je hebt zo'n geweldige ruimte nodig om het meubel uit elkaar te trekken.
Ik weet dat dit soort audio een grondige revisie nodig heeft om goed te presteren.
Ik had enkele jaren terug een AG 9015 binnenste buiten gekeerd die ik erbarmelijk vond klinken en daarom weg wilde doen.
Maar uit nieuwsgierigheid de revisie gedaan en toen ging ik ineens heel anders denken.
Het eerste wat gebeurde was het opblazen van een GM760 orgelspeaker, deze werd ineens 200 ohm!
Zo enorm was het gehaalde vermogen, dat had ik ook niet kunnen voorspellen met 2 keer. EL86.
15 watt gestempeld aan de achterkant zei me niet zoveel.

En daarna met een heel tevreden nieuwe eigenaar tot gevolg..........

Wel is mij opgevallen dat de kathode weerstanden bij de latere OTL's (AG9018 en afgeleiden) vaker verbrand zijn dan bij de AG9015 exemplaren.
En de carrousel zet ik altijd op 245V, scheelt best veel qua belasting van de eindtrap.

Groet Frank
Laatst bewerkt 16 okt 2014 08:16 door Franc.

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
Meer
16 okt 2014 06:43 #47320 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Philips_F9X38A
Peter en Henk,

mooie revisieklus weer. Mijn F9X die jullie gereviseerd hebben speelt hier nog wekelijks naar volle tevredenheid. Toch heb ik een haat-liefde verhouding met dit meubel. Door zijn lompheid en dominante aanwezigheid in het interieur heb ik meerdere keren overwogen het meubel weg te doen, echter het geluid is geweldig... dus blijft ie staan :lol:

Veel succes met de revisie.

Pim.

Meer
15 okt 2014 20:47 #47314 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips_F9X38A
Henk en Peter :thumbsup:

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena