Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

gezocht spoelbus philips radio

Meer
26 mei 2014 07:41 #43567 door jo
Beantwoord door jo in topic gezocht spoelbus philips radio
Hallo Henk,

De spoelbus zijn de spoelen S14 en S15 in het schema van de 21RD253A combinatie,
of het schema van de B4D94A jupiter stereo 494.
Had ondertussen de radio meegenomen naar de reparatiedag in Den Bosch van de NVHR.
Hier kwam men ook niet verder, dan dat deze spoelbus een toch wel rare waarde gaf.
Daardoor de vraag van een vervanger.
Verdere groeten, Jo
P.S. Henk je hebt waarschijnlijk het schema, anders hoor ik het wel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 mei 2014 20:28 - 25 mei 2014 20:40 #43558 door maarten
Beantwoord door maarten in topic gezocht spoelbus philips radio
De kans dat er een Duitse (WE) spoel tussen de Nederlandse (A3) spoelen ligt is inderdaad niet heel groot, tenzij je toevallig een keer een in Duitsland ontworpen of gebouwd toestel hebt gesloopt. De nummering na de eerste 2 tekens is sequentieel dus daar kan je helaas geen gelijkenis aflezen, ook al werd er deels in dezelfde reeksen genummerd.

Door vergelijken van de schakeling met Nederlandse toestellen uit dezelfde periode kan met een beetje geluk inderdaad blijken dat er een Nederlands equivalent is, zoveel manieren zijn er nou ook weer niet om een radio te ontwerpen.

De lijst met vervangspoelen uit het vademecum, zoals in de NVHR schematheek aanwezig, is helaas te oud. Mocht daar een nieuwere versie van bestaan dan zou die middels omgekeerd zoeken mogelijk ook uitkomst bieden.
Laatst bewerkt 25 mei 2014 20:40 door maarten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jo

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
25 mei 2014 19:21 #43556 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic gezocht spoelbus philips radio
Juul,

mocht jij de spoelen weg willen doen, houd ik mij aanbevolen.

Henk

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
25 mei 2014 19:20 #43555 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic gezocht spoelbus philips radio
Jo,

ik heb de spoel ook niet, Misschien kun je even aangeven waar de spoel in de radio precies zit. Op het schema dan. Misschien is dat even eenvoudiger om eventueel een vervanger te zoeken.

Henk

Meer
25 mei 2014 18:50 #43554 door Juul
Beantwoord door Juul in topic gezocht spoelbus philips radio
Ik heb heel veel van dergelijke spoelen. Ik noem dat "A3......." spoelen.
Ze zaten in de schema's uit het boekje "schakelingen voor amateurs" uit de begin jaren 60.
Ik vermoed zo te zien dat het een MF spoel is, want deze uitvoering zat ook in de amateur ontvangers.

Een zoektocht in m'n bewaarde spoelen leverde geen enkele aanwijzing kwa nummering op.
Helaas kan ik je niet helpen.

Juul

Meer
22 mei 2014 21:11 - 22 mei 2014 21:30 #43463 door maarten
Beantwoord door maarten in topic gezocht spoelbus philips radio
Spoeltje zit bij nader onderzoek ook in de B4X11A, wat de kans groot maakt dat het in wel meer in Duitsland gefabriceerde toestellen van rond die tijd zit. Met een beetje geluk geldt hetzelfde voor de schakelstrip.

Terugzoeken achteraf leert dat je waarschijnlijk al wist van de B4X11A maar beter twee keer dan niet...

Dan nog maar even de in elk geval nuttige bijdrage dat het laatste cijfer alleen maar kleine verbeteringen aangeeft. Er mag dus ook bijvoorbeeld 1361 op de spoelenbus staan.
Laatst bewerkt 22 mei 2014 21:30 door maarten.

Gemaakt door Kunena