Radio's van 1950 tot 1970
H4X92A probleem
02 okt 2013 20:52 #36825
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic H4X92A probleem
Ik heb hetzelfde toestel en gisterenavond heb ik de mijne ook eens geprobeerd. Die heeft exact hetzelfde probleem, zelfs nog erger dan het toestel bij Henk. Een fatsoenlijke kamersterkte is niet mogelijk. Het lijkt of het geluid geforceerd is.
Waar ik zelf aan zat de denken: Het l.f. deel is nogal zwaar tegengekoppeld. Eens meten en luisteren met de tegenkoppeling uitgeschakeld. Indien het dan goed is, de tegenkoppeling controleren.
De tegenkoppelspanning wordt toegevoerd aan de onderzijde van de volumeregelaar, die via een weerstand aan massa ligt. Daardoor varieert de tegenkoppelfactor met de stand van de volumeregelaar. Tegenwoordig wordt veel harder gemoduleerd. Daardoor gaat de volumeregelaar minder ver open, zodat je meer tegenkoppeling krijgt. Misschien meten met minder ingangssignaal, kijken of dat verbetering geeft. Blijkt het inderdaad daar aan te liggen, dan de weerstanden aan de onderkant van de volumeregelaar kleiner maken.
Groeten,
Peter
Waar ik zelf aan zat de denken: Het l.f. deel is nogal zwaar tegengekoppeld. Eens meten en luisteren met de tegenkoppeling uitgeschakeld. Indien het dan goed is, de tegenkoppeling controleren.
De tegenkoppelspanning wordt toegevoerd aan de onderzijde van de volumeregelaar, die via een weerstand aan massa ligt. Daardoor varieert de tegenkoppelfactor met de stand van de volumeregelaar. Tegenwoordig wordt veel harder gemoduleerd. Daardoor gaat de volumeregelaar minder ver open, zodat je meer tegenkoppeling krijgt. Misschien meten met minder ingangssignaal, kijken of dat verbetering geeft. Blijkt het inderdaad daar aan te liggen, dan de weerstanden aan de onderkant van de volumeregelaar kleiner maken.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
02 okt 2013 20:39 #36823
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic H4X92A probleem
Ben, Ik dacht al zoiets.
Ik ga morgen het gehele HF gedeelte eens even losmaken. Daar meet ik het gerommel ook al. Kan niet echt traceren waar het begint.
Ik ga morgen het gehele HF gedeelte eens even losmaken. Daar meet ik het gerommel ook al. Kan niet echt traceren waar het begint.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
02 okt 2013 20:33 #36822
door hkruis
Frank,
Trafo's gecontroleerd en niets mis mee. Naar de C's van 150pf zal ik morgen eens kijken. Aan de spanningen en stromen rond de ECC83 meet ik alles volgens schema.
Henk
Trafo's gecontroleerd en niets mis mee. Naar de C's van 150pf zal ik morgen eens kijken. Aan de spanningen en stromen rond de ECC83 meet ik alles volgens schema.
Henk
02 okt 2013 20:28 #36821
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic H4X92A probleem
Henk, was in de war en bekeek het schema van de B4X92A en die is anders dan de H4X92A. Hoewel daar ook de terugkoppeling rond R61 en R62a? zit. Is het signaal voor de volumeregelaar wel goed of begint de fout al eerder. Je zou dan bij die potmeter de eindtrap kunnen loskoppelen en nog eens meten of het in de eindtrap ontstaat of daarvoor. Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
02 okt 2013 20:14 - 02 okt 2013 20:16 #36819
door Franc
Beantwoord door Franc in topic H4X92A probleem
Zijn de UGT's nog goed, deze willen nog wel eens een gedeeltelijke sluiting hebben.
De speakers zijn zo te zien niet reddeloos verloren en kunnen goed gerepareerd worden.
Wellicht ook de randen wat verstevigen, dit geeft een hoger rendement en een steviger bas.
Hoe is het met die ceramische C's van 150p over de anodes van de ECC83?
Deze doen vaak moeilijk.
Groet Frank
De speakers zijn zo te zien niet reddeloos verloren en kunnen goed gerepareerd worden.
Wellicht ook de randen wat verstevigen, dit geeft een hoger rendement en een steviger bas.
Hoe is het met die ceramische C's van 150p over de anodes van de ECC83?
Deze doen vaak moeilijk.
Groet Frank
Laatst bewerkt 02 okt 2013 20:16 door Franc.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
02 okt 2013 20:08 #36817
door hkruis
Hi Ben,
Het zou een terugkoppel probleem kunnen zijn. Ik zie alleen even niet hoe R30 hierop van invloed zou zijn. Is op mijn schema een weerstand in een ingangslijn van de pick-up. Bedoel je misschien S30 en S33.
Henk
Het zou een terugkoppel probleem kunnen zijn. Ik zie alleen even niet hoe R30 hierop van invloed zou zijn. Is op mijn schema een weerstand in een ingangslijn van de pick-up. Bedoel je misschien S30 en S33.
Henk