Radio's van 1950 tot 1970
Radialva super as 53
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
08 sep 2013 13:57 #35894
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Radialva super as 53
Met een Universeelmeter zou je op de voedings elco's nog even kunnen meten wat de spanningen zijn.
Als je meet in de stand DC moet je de voedingsspanning kunnen vaststellen en als je de meter op wisselspanning zet zal de meter de eventuele aanwezige wisselspanning component aangeven. Deze zou minimaal aanwezig moeten zijn kan een oorzaak van brom zijn.
Om te testen is een antenne draad van een 2-tal meters genoeg. een aansluiting van de aarde bus op een aardpunt geeft ook vaak een verbetering.
Dat je gloeilamp zachtjes gloeit betekend in ieder geval dat er geen sluiting in de radio zit.
Henk
Als je meet in de stand DC moet je de voedingsspanning kunnen vaststellen en als je de meter op wisselspanning zet zal de meter de eventuele aanwezige wisselspanning component aangeven. Deze zou minimaal aanwezig moeten zijn kan een oorzaak van brom zijn.
Om te testen is een antenne draad van een 2-tal meters genoeg. een aansluiting van de aarde bus op een aardpunt geeft ook vaak een verbetering.
Dat je gloeilamp zachtjes gloeit betekend in ieder geval dat er geen sluiting in de radio zit.
Henk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
08 sep 2013 13:51 #35893
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Radialva super as 53
08 sep 2013 13:40 #35892
door zjokkeh
Beantwoord door zjokkeh in topic Radialva super as 53
Hoe moet deze antenne eruit zien? Gewoon een lange draad? Dont' shoot me
08 sep 2013 13:36 #35891
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Radialva super as 53
Een zachte brom is niet erg
als hij heel hard bromt wel dan zijn de voedings elko's stuk en gaat je gloeilamp gelijk fel branden
let wel dat je een antenne draad in de antenne bus doet
anders ontvang je niks
probeer eens
Succes
René Daemen
als hij heel hard bromt wel dan zijn de voedings elko's stuk en gaat je gloeilamp gelijk fel branden
let wel dat je een antenne draad in de antenne bus doet
anders ontvang je niks
probeer eens
Succes
René Daemen
René Daemen
08 sep 2013 13:26 #35889
door zjokkeh
Beantwoord door zjokkeh in topic Radialva super as 53
Hoi,
Alvast van mijne zijde een verontschuldiging. Ik heb de radio eens aangesloten in serie met een gloeilamp van 100w. Bij het opstarten komt er een zachte brom en gloeid de lamp amper zichtbaar. Ik ga er dus van uit dat de 2 voedings elco's van 75 microF stuk zijn. Ik moet er ook wel bij vermelden dat mijn kennis beperkt is tot basis elektronica.
Alvast van mijne zijde een verontschuldiging. Ik heb de radio eens aangesloten in serie met een gloeilamp van 100w. Bij het opstarten komt er een zachte brom en gloeid de lamp amper zichtbaar. Ik ga er dus van uit dat de 2 voedings elco's van 75 microF stuk zijn. Ik moet er ook wel bij vermelden dat mijn kennis beperkt is tot basis elektronica.
08 sep 2013 13:13 #35888
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Radialva super as 53
Hoi Marc,
Even voor alle duidelijkheid. Het verspreiden en her-publiceren van schema's van RM.org is niet toegestaan. Het kan tot gevolg hebben dat je account bij RM.Org gestopt wordt.
Het schema en de documentatie staan overigens gewoon in de NVHR schematheek, Gratis en zonder problemen te gebruiken.
www.nvhr.nl
Henk - admin
Even voor alle duidelijkheid. Het verspreiden en her-publiceren van schema's van RM.org is niet toegestaan. Het kan tot gevolg hebben dat je account bij RM.Org gestopt wordt.
Het schema en de documentatie staan overigens gewoon in de NVHR schematheek, Gratis en zonder problemen te gebruiken.
www.nvhr.nl
Henk - admin
Henk van 't Kruis