Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips audiomeubel, wat zit erin?

Meer
07 jun 2013 16:38 #32661 door patrickg
Beantwoord door patrickg in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
@ maarten:

Ik snap jullie suggestie ook. Het was ook zeker een hersenkraker voor me, maar m'n primaire behoefte was dan ook niet een oude radio. Die kwamen we slechts toevallig tegen en bleek een ontzettend leuk ding. Als ik meer ruimte heb, komt er zeker een meubel met buizenradio en platenspeler omdat ik het een erg gaaf en sfeervol ding vind voor de inrichting van een kamer.

@Laurens:

Ik zal eens kijken welke tweeter erin in zit. Ik heb ook nog een setje philips FB750 op de kop getikt voor 5 euro laatst, daarvan is alleen de woofer toe aan nieuw foam.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 jun 2013 16:35 #32660 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Speakers op de grond zetten is taboe tenzij het vloerstaande speakers zijn.
Die kleine losse kastjes klinken vaak maar matig - er zit soms een prima speaker in (ik heb een setje van die dingen) maar het kastje is veel te klein voor lagetonenweergave, en resoneert soms mee wat een plastic geluid oplevert.

B&O heeft veel Philips units toegepast in de jaren '70. Grote kans dat de Philips woofer origineel is. Met die woofers is niet zoveel mis, maar de plasticdometweeters zijn erg slecht. De textieldometweeters zijn wat beter.

.

Meer
07 jun 2013 14:45 #32659 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Ik denk niet dat zo'n losse plastic speaker op de grond het haalt bij wat erin zat. Wat erin zat was in elk geval een goed compromis tussen de eindtrap, het meubel en de oorspronkelijke prijs. De losse speakers werden bij goedkopere modellen geleverd.

Ik ben benieuwd of hij de B&O's goed kan aansturen. Zo ja dan is dat een prima keus, maar als het apparaat voor mezelf was geweest had ik het wel eerst uitgebreid getest.

Meer
07 jun 2013 13:32 #32657 door patrickg
Beantwoord door patrickg in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
We vonden het zelf ook wel zonde, maar we wilden nu eenmaal een leuk tv-meubel waar we ook nog eens wat in kwijt konden. Er komen geen andere speakers in de zijkanten, dat worden kastjes en van de frontjes maak ik deurtjes. We hebben maar 35 euro betaald dus zo zonde is het nu ook weer niet. Misschien wel gezien de schaarsheid. Als ik echter een meubel neem voor de geluidskwaliteit an sich koop ik er wel eentje met buizenradio erin op termijn.

Misschien zet ik wel zo'n speaker op de grond voor de radio om het oude breedband geluid te behouden: kvdijke.radiocollection.net/images/philips/luidspr2.jpg

De harman kardon gaat op termijn sowieso plaatsmaken voor een goede stereo versterker uit de jaren 70 of 80.

Meer
07 jun 2013 07:50 #32654 door Rene Daemen
Een transistor radio op volle oorlogsterkte spelen is geen prettig geluid
een buis gaat geleidelijk mee en klinkt prettiger
buizen Radiomeubels vind ik persoonlijk beter klinken dan de jaren 70 transistor toestellen
zeker van philips die moetje niet hard zetten maar normaal voluime dan gaat het best
in de kennissen kring had ook iemand zo'n queen anne meubel met een latere type radio en die klonk goed
daar hebben we Julio iglesias en Abba in mijn Jeugd opgedraait
Persoonlijk vind ik zonde als de boel leegehaald wordt om een modern spul in te zetten
zo'n plastikken doos met CD speler daar doe je de boel mee te niet en die Ben O speakers gaat gewoon weg niet kwa liter in houd van het meubel je kan niet alle speakers er in proppen moet voldoen aan de norm en liter inhoud.
Persoonlijk gebruik hem als onderzet meubel voor tv en die moderne stereo in de hoek van de kamer zetten
en af en toe een singletje draaien op de wisselaar niks mismee

Grt René

René Daemen

Meer
07 jun 2013 07:33 #32652 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Cees dat zal dan ook wel waar wezen wat jij zegt
Maar ik vond dat soort luitsprekers mooier geluid geven
Beter als de doorgaans AD typens . Huub

Gemaakt door Kunena