Radio's van 1950 tot 1970
Philips audiomeubel, wat zit erin?
06 jun 2013 23:19 #32650
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Huub,
Ik heb veel aan deze typen radio's gerepareerd in de jaren '70.
Veel opgeblazen speakers vervangen, elco in de voeding en heel veel AD161 / 162 eind
torren vervangen. Die radio's werden vaak te hard en met veel boem bassen gespeeld.
Gevolg, de voeding ging klippen en de boel ging stuk, speakers en eind torren. Het echt schone vermogen is 4Watt per kanaal, maar ook toen werd er
al overdreven met het aantal Watt en verkocht men het als 10 Watt per kanaal.
Men dacht toen ook al; hoe meer watt hoe beter de kwaliteit.
Vr gr Cees.
Ik heb veel aan deze typen radio's gerepareerd in de jaren '70.
Veel opgeblazen speakers vervangen, elco in de voeding en heel veel AD161 / 162 eind
torren vervangen. Die radio's werden vaak te hard en met veel boem bassen gespeeld.
Gevolg, de voeding ging klippen en de boel ging stuk, speakers en eind torren. Het echt schone vermogen is 4Watt per kanaal, maar ook toen werd er
al overdreven met het aantal Watt en verkocht men het als 10 Watt per kanaal.
Men dacht toen ook al; hoe meer watt hoe beter de kwaliteit.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 jun 2013 21:17 - 06 jun 2013 21:21 #32646
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Daar maak ik inderdaad 4A van. Nog een vrij laag serienummer ook, dus misschien een niet zo hard lopend model geweest. Mocht het zo eens uitkomen ben ik benieuwd naar eventuele foto's van het binnenwerk en of er stempels of plakkers van een meubelmakerij in de kast zitten. Het lijkt me gezien het uiterlijk sterk dat het radiochassis zelf niet door Philips gemaakt zou zijn, dus dan zou de uitbestede fabricage op de kast en de eindmontage moeten slaan.
Die luidsprekerselector is waarschijnlijk niet richtingsgevoelig dus die zou je gewoon kunnen gebruiken.
Die luidsprekerselector is waarschijnlijk niet richtingsgevoelig dus die zou je gewoon kunnen gebruiken.
Laatst bewerkt 06 jun 2013 21:21 door maarten.
06 jun 2013 14:30 #32632
door patrickg
Beantwoord door patrickg in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Het lijkt er wel op:
dl.dropboxusercontent.com/u/24435354/Phi...3%2016%2022%2020.jpg
Als ik dus zowel de radio/versterker als de home cinema receiver wil gebruiken als bron voor de luidsprekers zou ik zo'n soort apparaatje moet hebben, maar dan nét omgekeerd:
www.hqpower.eu/products/view/?id=378030
Als ik dus zowel de radio/versterker als de home cinema receiver wil gebruiken als bron voor de luidsprekers zou ik zo'n soort apparaatje moet hebben, maar dan nét omgekeerd:
www.hqpower.eu/products/view/?id=378030
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten
06 jun 2013 13:21 - 06 jun 2013 13:25 #32630
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Geen Leuven en geen Wenen, in dit geval.
Weet je heel zeker dat het serienummer met een 4 (dus een cijfer) begint? A en WA zijn voor mij wel bekende beginletters en staan respectievelijk voor Eindhoven en Wetzlar. Twee plaatsen waar deze radio ook best gemaakt zou kunnen zijn.
Zou er echt 4A staan, dan heb je iets bijzonders te pakken: Een meubel dat door een andere, nog onbekende, externe fabrikant in opdracht van Philips Eindhoven vervaardigd is. Dan zou ik er wel meer van willen weten.
P.S. Je hoeft niet bang te zijn dat je je luidsprekers opblaast als ze een hoger vermogen aankunnen dan de radio levert. Hooguit klinken ze slecht. Philips was opzich best goed in het gebruik van luidsprekers die goed bij de versterker en het meubel pasten, al kan je merken dat er wel op een dubbeltje werd gekeken en aan de andere kant ook werd geprobeerd om de klank af te stemmen op wat mensen gewend waren.
Weet je heel zeker dat het serienummer met een 4 (dus een cijfer) begint? A en WA zijn voor mij wel bekende beginletters en staan respectievelijk voor Eindhoven en Wetzlar. Twee plaatsen waar deze radio ook best gemaakt zou kunnen zijn.
Zou er echt 4A staan, dan heb je iets bijzonders te pakken: Een meubel dat door een andere, nog onbekende, externe fabrikant in opdracht van Philips Eindhoven vervaardigd is. Dan zou ik er wel meer van willen weten.
P.S. Je hoeft niet bang te zijn dat je je luidsprekers opblaast als ze een hoger vermogen aankunnen dan de radio levert. Hooguit klinken ze slecht. Philips was opzich best goed in het gebruik van luidsprekers die goed bij de versterker en het meubel pasten, al kan je merken dat er wel op een dubbeltje werd gekeken en aan de andere kant ook werd geprobeerd om de klank af te stemmen op wat mensen gewend waren.
Laatst bewerkt 06 jun 2013 13:25 door maarten.
06 jun 2013 12:57 #32627
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Deze met dat ronde magneet klinken beter
Als met de kram magneet .Deze gewoon er in laten dat meubel klinkt goed
2x 10 wat in de woonkamer is Zat genoeg . Huub
Als met de kram magneet .Deze gewoon er in laten dat meubel klinkt goed
2x 10 wat in de woonkamer is Zat genoeg . Huub
06 jun 2013 12:21 #32626
door patrickg
Beantwoord door patrickg in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Wederom interessante informatie. Ik heb ze ook inderdaad uit een oude school gehaald die ze gingen slopen. Ik wil graag een echt audiofiel geluid met veel warmte, detail en muzikaliteit. Ik las dat de AD8080/m4 speakers standaard goedkope dingen waren en kon de ruimte die ze in de kast in beslag namen wel goed gebruiken. Breedband speakers is overigens ook nog nieuwe term voor me. Zal ik ook eens opzoeken.
Je hebt het over ohm, de B&O's zijn inderdaad 4-8 ohm. Hoe zit het dan met wattage? Ik weet niet exact hoeveel mijn radio geeft, maar de RH781 die hier wordt aangehaald heeft 2 x 10watt terwijl de B&O S30 Beovox speakers 50 watt (30watt RMS) als specificatie hebben. Krijgen ze dan niet veel te weinig en dus vervorming -> mogelijke schade? Nogmaals, ik ben een aardige leek die net het wereldje binnenstapt.
Dit zijn mijn speakers overigens: beophile.com/?page_id=2312
En zitten Philips AD8066 woofers in met een rubberen rand. Vermoedelijk als upgrade voor de oude waar ze foamen rand kapot van was.
Excuses ook voor het nogal offtopic onderwerp op dit buizenforum, maar de informatie die ik krijg is me wel heel veel waard. Daarvoor dank.
Het serienummer van de radio/meubel (wat achterop de ingebouwde radio staat) 4A070021, voor wat betreft de Leuven/Wenen vraag.
Wat ik wel apart vind is dat er achter een ingang voor platenspeler en cassettedeck zit. Maar aan de voorkant kan ik geen knopje vinden om het cassettedeck te selecteren.
Ik kan natuurlijk ook een behuizing maken voor de oude breedband speakers, die een wat vintage uiterlijk geven en op de grond zetten onder de kast om de oude geluidsbeleving te behouden.
Kortom, ik weet nog niet helemaal het hoe en wat, maar we komen ergens
Je hebt het over ohm, de B&O's zijn inderdaad 4-8 ohm. Hoe zit het dan met wattage? Ik weet niet exact hoeveel mijn radio geeft, maar de RH781 die hier wordt aangehaald heeft 2 x 10watt terwijl de B&O S30 Beovox speakers 50 watt (30watt RMS) als specificatie hebben. Krijgen ze dan niet veel te weinig en dus vervorming -> mogelijke schade? Nogmaals, ik ben een aardige leek die net het wereldje binnenstapt.
Dit zijn mijn speakers overigens: beophile.com/?page_id=2312
En zitten Philips AD8066 woofers in met een rubberen rand. Vermoedelijk als upgrade voor de oude waar ze foamen rand kapot van was.
Excuses ook voor het nogal offtopic onderwerp op dit buizenforum, maar de informatie die ik krijg is me wel heel veel waard. Daarvoor dank.
Het serienummer van de radio/meubel (wat achterop de ingebouwde radio staat) 4A070021, voor wat betreft de Leuven/Wenen vraag.
Wat ik wel apart vind is dat er achter een ingang voor platenspeler en cassettedeck zit. Maar aan de voorkant kan ik geen knopje vinden om het cassettedeck te selecteren.
Ik kan natuurlijk ook een behuizing maken voor de oude breedband speakers, die een wat vintage uiterlijk geven en op de grond zetten onder de kast om de oude geluidsbeleving te behouden.
Kortom, ik weet nog niet helemaal het hoe en wat, maar we komen ergens