Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips audiomeubel, wat zit erin?

Meer
05 jul 2013 14:26 #33744 door patrickg
Beantwoord door patrickg in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Ik heb net een missend veertje overgezet van de reserve Philips speler die ik nog had liggen. Nu wilde ik de Grundig automatic 36 lekker een plaatje laten spelen, maar als ik hem aanzet gaat de arm van de platenspeler weer terug naar z'n beginpositie in de houder.

Ik las ergens dat iemand dit probleem had vanwege een storing in de STOP-knop. Kan het ook wat anders zijn? Ik heb totaal geen ervaring met platenspelers, dus misschien ligt het aan het gebruik? M.a.w.: wat kan ik verkeerd doen? :(

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 jul 2013 13:07 #33737 door patrickg
Super, bedankt!
Dan weet ik waar ik aan toe ben.

Meer
05 jul 2013 12:51 #33736 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Hallo Patrick,

De Grundig Bergamo 3 behoorde tot de groep (low-)budget-meubeltjes. De Kleeblatt-Serie.
Net als de Como 3, Mandello 3 en de Merano 3.
Transistor radio's in een kast van spaanplaat.

Ze hadden allen het zelfde chassis, de CS160MS.
Dat werd ook gebruikt in de het Stereo Konzertgerät 8064 en het Stereo-Konzertgerät RF2160.
De laatste is een tafelradio.

Van deze genoemde modellen werden alleen de Como, Mandello en Bergamo in Nederland (en België)geleverd.
De Bergamo had vier luidsprekers. De Como en Mandello hadden er slechts twee, net als de Merano.

Ze zijn allen van zo 1970.
Als ik het me goed herinner kostte de Como toen HFl.598,- de Mandello 648 en de Bergamo om en nabij de 700 of net wat meer.

De schakelaars en potmeters gingen nogal eens kapot.
Hiermee begon de bekende en beroemde Grundig kwaliteit achteruit te gaan.

Er zijn nog wel meer toestellen die zijn afgeleid van dit chassis. Maar dat is een ander verhaal.

Groet,
Han
De volgende gebruiker (s) zei dank u: patrickg

Meer
05 jul 2013 12:06 #33734 door patrickg
Omdat ik me toch een beetje schuldig voelde vanwege het slopen van het vorige audiomeubel ben ik gaan zoeken naar een andere. Eentje om in originele staat te houden. Toevallig kon ik er eentje gratis van marktplaats komen ophalen in de buurt.

Ik weet het, het is niet in de trant van dit forum aangezien het een transistor radio is, maar misschien kan iemand me er toevallig wat informatie over geven. In de zin van: hoe staat deze kwalitatief aangeschreven?

Het gaat om een Grundig Bergamo 3 Stereo Konzertschrank met twee woofers en twee tweeters :D

De hardware:
Radio: Grundig CS160MS
Platenspeler: Grundig Automatic 36, dezelfde als de Philips Automatic 36, oftewel 22GC036
Speakers: Grundig 7048-034, 4 ohm, 4watt
Tweeters: Grundig 7017-006, 5 ohm 0.5watt

Het zal wel nooit hi-end worden, als het makkelijk te modden was zouden er wel topics over zijn te vinden op google. Heeft slechts wat kleinschalig mechanisch onderhoud nodig volgens mij.

Voorbeeldfoto's:

Meer
07 jun 2013 21:01 #32677 door patrickg
Nee, alleen een typenummer: dl.dropboxusercontent.com/u/24435354/Phi...2%20%28Medium%29.JPG

Binnenkort gaat de radio er wel uit als we hem gaan verven, dus dan kijk ik ook nog wel even goed naar typenummers.

Meer
07 jun 2013 16:56 - 07 jun 2013 16:57 #32664 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Dat snap ik volkomen. Het verhaal over de luidspreker ging me er ook niet om het ding als radio perse origineel te houden, maar om er qua geluid het meeste uit te halen (misschien lukt dat met de B&O'tjes ook prima, maar dat zou ik eerst even afgewacht hebben). Daar heb je niet per definitie buizen bij nodig (hoewel ik een buizenset in restauratie heb staan voor eigen gebruik, dus ook wat dat betreft snap ik je punt prima).

P.S. Mocht je een sticker van de meubelbouwer tegenkomen, dan houd ik me aanbevolen. Staat er niks op de sticker die op de foto van de achterzijde uiterst links in het radiocompartiment te zien is?
Laatst bewerkt 07 jun 2013 16:57 door maarten.

Gemaakt door Kunena