Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips audiomeubel, wat zit erin?

Meer
05 jul 2013 14:26 #33744 door patrickg
Beantwoord door patrickg in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Ik heb net een missend veertje overgezet van de reserve Philips speler die ik nog had liggen. Nu wilde ik de Grundig automatic 36 lekker een plaatje laten spelen, maar als ik hem aanzet gaat de arm van de platenspeler weer terug naar z'n beginpositie in de houder.

Ik las ergens dat iemand dit probleem had vanwege een storing in de STOP-knop. Kan het ook wat anders zijn? Ik heb totaal geen ervaring met platenspelers, dus misschien ligt het aan het gebruik? M.a.w.: wat kan ik verkeerd doen? :(

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 jul 2013 13:07 #33737 door patrickg
Super, bedankt!
Dan weet ik waar ik aan toe ben.

Meer
05 jul 2013 12:51 #33736 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Hallo Patrick,

De Grundig Bergamo 3 behoorde tot de groep (low-)budget-meubeltjes. De Kleeblatt-Serie.
Net als de Como 3, Mandello 3 en de Merano 3.
Transistor radio's in een kast van spaanplaat.

Ze hadden allen het zelfde chassis, de CS160MS.
Dat werd ook gebruikt in de het Stereo Konzertgerät 8064 en het Stereo-Konzertgerät RF2160.
De laatste is een tafelradio.

Van deze genoemde modellen werden alleen de Como, Mandello en Bergamo in Nederland (en België)geleverd.
De Bergamo had vier luidsprekers. De Como en Mandello hadden er slechts twee, net als de Merano.

Ze zijn allen van zo 1970.
Als ik het me goed herinner kostte de Como toen HFl.598,- de Mandello 648 en de Bergamo om en nabij de 700 of net wat meer.

De schakelaars en potmeters gingen nogal eens kapot.
Hiermee begon de bekende en beroemde Grundig kwaliteit achteruit te gaan.

Er zijn nog wel meer toestellen die zijn afgeleid van dit chassis. Maar dat is een ander verhaal.

Groet,
Han
De volgende gebruiker (s) zei dank u: patrickg

Meer