Radio's van 1950 tot 1970
Philips audiomeubel, wat zit erin?
06 jun 2013 11:51 - 06 jun 2013 11:53 #32624
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
De AD8080m speakers zijn best leuk! Heel veel herrie zal het niet maken, maar overweeg om ze te laten zitten. Heb je ze al beluisterd? Breedbanders hebben een uniek stereobeeld.
Philips breedbanders zijn nog steeds gewild bij zelfbouwers. De grote 9710's en aanverwante vooral, maar ik vind dat de kleine AD8080/3800's er niet voor onder doen. Sterker nog, de hoge tonen van de ad3800 zijn net wat helderder (althans, in de aardig verschillende situaties waarin ik ze heb beluisterd).
Ik zet liever een speakerset met AD3800 of ad8080 neer, dan een setje jamo's uit de compact-serie. Het klankbeeld van AD3800's is rustiger, met een neutraler laag en midhoog. Het enige wat je er op verliest tegenover de jamo's is pure geluidsdruk. Jamo compact 70's werden op mijn middelbare school gebruikt om klaslokalen van kabaal te voorzien.
De versterker kan 4 ohm aan en is dus geschikt voor je B&O's, aangezien die vast niet minder dan 4 ohm zijn. Het resultaat hangt af van de combinatie tussen speakers en versterker - als het van die forse midden jaren 70 b&o's zijn, kan het tegenvallen. Zo'n radioversterkertje is niet al te krachtig en stabiel. Bij een te zware speaker kan het laag gaan dreunen en het hoog gaan krijsen.
Overigens bestaan er ook 10w versterkers die erg stabiel zijn, maar een radiomeubelversterkertje waar alleen maar twee breedbanders aan zitten, is dat meestal niet.
Philips breedbanders zijn nog steeds gewild bij zelfbouwers. De grote 9710's en aanverwante vooral, maar ik vind dat de kleine AD8080/3800's er niet voor onder doen. Sterker nog, de hoge tonen van de ad3800 zijn net wat helderder (althans, in de aardig verschillende situaties waarin ik ze heb beluisterd).
Ik zet liever een speakerset met AD3800 of ad8080 neer, dan een setje jamo's uit de compact-serie. Het klankbeeld van AD3800's is rustiger, met een neutraler laag en midhoog. Het enige wat je er op verliest tegenover de jamo's is pure geluidsdruk. Jamo compact 70's werden op mijn middelbare school gebruikt om klaslokalen van kabaal te voorzien.
De versterker kan 4 ohm aan en is dus geschikt voor je B&O's, aangezien die vast niet minder dan 4 ohm zijn. Het resultaat hangt af van de combinatie tussen speakers en versterker - als het van die forse midden jaren 70 b&o's zijn, kan het tegenvallen. Zo'n radioversterkertje is niet al te krachtig en stabiel. Bij een te zware speaker kan het laag gaan dreunen en het hoog gaan krijsen.
Overigens bestaan er ook 10w versterkers die erg stabiel zijn, maar een radiomeubelversterkertje waar alleen maar twee breedbanders aan zitten, is dat meestal niet.
.
Laatst bewerkt 06 jun 2013 11:53 door Laurens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 jun 2013 11:46 - 06 jun 2013 11:51 #32623
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
22RF805/00Z is het typenummer van het gehele meubel. De radio los zou een RH-nummer hebben. Het is een transistorradio van goede kwaliteit, min of meer een standaardmodel van eind jaren '60 begin jaren '70. Eindtrap is AD161/AD162 doorgaans. Fabricage onder andere in Leuven en Wenen (te zien aan het serienummer).
Wat is er mis met de luidsprekers dat je die eruit gooit? Het is niet gegarandeerd dat hij met een B&O luidspreker beter klinkt.
De knop achterop is om de ingebouwde ferrietantenne te verdraaien, voor een optimale AM-ontvangst.
Ik denk dat je blij moet zijn dat je een transistorradio in het meubel hebt zitten. Die zijn over het algemeen toch bedrijfszekerder. Er verloopt zo nu en dan eens een elco, maar dan is er alsnog vaak geen gevolgschade. Ook preventief onderhoud is een stuk minder dringend. Wat je zelf al zegt: warmteproductie. Een meubel met een buizenradio heeft extra ventilatiesleuven en is minder compact gebouwd.
Wat is er mis met de luidsprekers dat je die eruit gooit? Het is niet gegarandeerd dat hij met een B&O luidspreker beter klinkt.
De knop achterop is om de ingebouwde ferrietantenne te verdraaien, voor een optimale AM-ontvangst.
Ik denk dat je blij moet zijn dat je een transistorradio in het meubel hebt zitten. Die zijn over het algemeen toch bedrijfszekerder. Er verloopt zo nu en dan eens een elco, maar dan is er alsnog vaak geen gevolgschade. Ook preventief onderhoud is een stuk minder dringend. Wat je zelf al zegt: warmteproductie. Een meubel met een buizenradio heeft extra ventilatiesleuven en is minder compact gebouwd.
Laatst bewerkt 06 jun 2013 11:51 door maarten.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
06 jun 2013 11:22 - 06 jun 2013 11:24 #32619
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
In de begin periode van het transistor tijdperk was ook alles nog analoog en goed. De stekker achterop zal voor een keuze zijn van ingebouwde of externe FM antenne zijn.
Buizenradio's worden regelmatig hier aangeboden. ook op marktplaats staan er genoeg. Hoewel deze vaak geheel gereviseerd moeten worden om weer een betrouwbare werking te verkrijgen.
Er zijn ook heel wat meubels geproduceerd met buizen.
Henk van 't Kruis
Buizenradio's worden regelmatig hier aangeboden. ook op marktplaats staan er genoeg. Hoewel deze vaak geheel gereviseerd moeten worden om weer een betrouwbare werking te verkrijgen.
Er zijn ook heel wat meubels geproduceerd met buizen.
Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 06 jun 2013 11:24 door hkruis.
06 jun 2013 10:28 #32614
door Bert Kn
Mogelijk dat de hendel voor het richten van de interne ferriet antenne is.
Bert.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Ja ze konden toen ook al goede spullen maken.Zegt toch wat over kwaliteit
Mogelijk dat de hendel voor het richten van de interne ferriet antenne is.
Bert.
Mvg.
Bert
06 jun 2013 10:18 - 06 jun 2013 10:25 #32613
door patrickg
Beantwoord door patrickg in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Hartelijk dank voor jullie input. Toch wel jammer dat het geen buizenradio is. Misschien wordt dat ook te warm om in een meubel te stoppen. Leuk om meer informatie te krijgen in ieder geval en ik weet nu tenminste welke radio het is.
Dan kijken we op rommelmarkten en in kringloopwinkels nog maar nog eens goed rond naar een oude buizenradio. Al weten ze die meestal wel snel te verkopen.
Het valt me in ieder geval al op dat deze transistorradio een veel mooier geluid geeft op mijn oude speakers (jamo compact 70) dan m'n moderne Harman Kardon AVR135 receiver. Zegt toch wat over kwaliteit
O ja!
Links achterop zit een hendel die je links of rechts kunt zetten boven de FM stekker. Wat doet dat?
www.oudio.nl/images/22RH781_rear_small.jpg
Dan kijken we op rommelmarkten en in kringloopwinkels nog maar nog eens goed rond naar een oude buizenradio. Al weten ze die meestal wel snel te verkopen.
Het valt me in ieder geval al op dat deze transistorradio een veel mooier geluid geeft op mijn oude speakers (jamo compact 70) dan m'n moderne Harman Kardon AVR135 receiver. Zegt toch wat over kwaliteit
O ja!
Links achterop zit een hendel die je links of rechts kunt zetten boven de FM stekker. Wat doet dat?
www.oudio.nl/images/22RH781_rear_small.jpg
Laatst bewerkt 06 jun 2013 10:25 door patrickg.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
06 jun 2013 09:48 - 06 jun 2013 10:07 #32612
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips audiomeubel, wat zit erin?
Klopt, het is een transistor radio, meubel geeft een mooi vol geluid. Er is van meubels niet zo heel veel complete doc. te krijgen. Het stamt ergens uit de begin periode 1970 - 1972. Het radio gedeelte komt je ook in diverse Saturn en Capella uitvoeringen tegen voor de Duitse markt.
Het nummer 22 RF 805 is het typenummer van het meubel. Het wordt genoemd in de HIFI folders van Philips najaar 1970.
En uiteraard heet ik Patrick ook van harte welkom op het forum en veel plezier met je meubel.
Het nummer 22 RF 805 is het typenummer van het meubel. Het wordt genoemd in de HIFI folders van Philips najaar 1970.
En uiteraard heet ik Patrick ook van harte welkom op het forum en veel plezier met je meubel.
Laatst bewerkt 06 jun 2013 10:07 door hkruis.