Radio's van 1950 tot 1970
BX740A - Donkere en rommelige bas ?
04 dec 2012 10:11 #24987
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic BX740A - Donkere en rommelige bas ?
Heb je al eens een luidspreker op de extra luidsprekeruitgang aangesloten? Hoe is het dan met de bas? Type is niet belangrijk als hij maar laagohmig is en niet te klein. Je weet dan of het aan de luidspreker ligt of aan de LF-versterker voor lage tonen.
Groet, Jan
Groet, Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
04 dec 2012 07:34 - 04 dec 2012 08:39 #24984
door brcf01
Mooi opgezocht Maarten!
De 9678 is een totaal andere speaker dan de 9710 en hoort niet in de radio te zitten.
Foto's van Heijn zou het één en ander kunnen verduidelijken.
www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAl...ner/Sets/Phil750.htm
De foto bekijkende zit er beslist een type 9710 in de radio voor de basweergave.
Dit was toen (1955) een tamelijk nieuw type luidspreker. De magneet met de bollingen
aan de zijkant maakt hem behoorlijk herkenbaar (naast andere kenmerken).
9678:
9710:
:thumbsup:
Beantwoord door brcf01 in topic BX740A - Donkere en rommelige bas ?
maarten schreef :
Uit week 49 van 1954 zou ik zeggen. Het codenummer van deze speaker is 49 239 29 en daar heb ik 2 aantekeningen bijstaan:Heijn schreef : Op de achterzijde staan de volgende cijfers: 54 49 2 4923929
- 9678 volgens de website van John Hupse.
- lijkt enigszins op 9710 volgens een eerder topic hier.
Sterk vermoeden is dus dat het om een 9678 of equivalent zou gaan. Wat het verschil tussen de 9710 en 9678 is, weet ik helaas niet. Aangezien er alleen een codenummer op de luidspreker staat en het bijbehorende typenummer (if any) dus elders opgezocht moet worden, kan het in de documentatie vermelde typenummer ook nog bedoeld zijn als 'universele vervanger', of het is gewoon fout vermeld. Het is in elk geval niet zo dat er een 9710M in 'moet' zitten, want de speaker die er nu inzit zal gezien de datering wel originele montage zijn.
Mooi opgezocht Maarten!
De 9678 is een totaal andere speaker dan de 9710 en hoort niet in de radio te zitten.
Foto's van Heijn zou het één en ander kunnen verduidelijken.
www.staff.science.uu.nl/~tel00101/FotoAl...ner/Sets/Phil750.htm
De foto bekijkende zit er beslist een type 9710 in de radio voor de basweergave.
Dit was toen (1955) een tamelijk nieuw type luidspreker. De magneet met de bollingen
aan de zijkant maakt hem behoorlijk herkenbaar (naast andere kenmerken).
9678:
9710:
:thumbsup:
Laatst bewerkt 04 dec 2012 08:39 door brcf01.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
04 dec 2012 07:05 - 04 dec 2012 07:13 #24983
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic BX740A - Donkere en rommelige bas ?
Ik heb hier ook een speaker met hetzelfde nummer en komt ook uit een BX740. Ook op de foto van een BX740A is hetzelfde nummer. Dus je speaker is de originele mag je aannemen.
Het zou best kunnen zijn dat deze identiek is aan een 9710, alleen met een of ander productienummer.
Om de bas te controleren is het verstandig om de condensatoren en weerstandente vervangen c.q. te controleren. C en R's dis in aanmerking komen zijn de toonregel potmeter, C82. de SKT basschakelaar R38,36,39,40 en C64,65,89.
Wat je ook even moet meten zijn de spanningen rond de VV en eindtrap.
Het zou best kunnen zijn dat deze identiek is aan een 9710, alleen met een of ander productienummer.
Om de bas te controleren is het verstandig om de condensatoren en weerstandente vervangen c.q. te controleren. C en R's dis in aanmerking komen zijn de toonregel potmeter, C82. de SKT basschakelaar R38,36,39,40 en C64,65,89.
Wat je ook even moet meten zijn de spanningen rond de VV en eindtrap.
Laatst bewerkt 04 dec 2012 07:13 door hkruis.
04 dec 2012 02:13 - 04 dec 2012 02:28 #24980
door maarten
Sterk vermoeden is dus dat het om een 9678 of equivalent zou gaan. Wat het verschil tussen de 9710 en 9678 is, weet ik helaas niet. Aangezien er alleen een codenummer op de luidspreker staat en het bijbehorende typenummer (if any) dus elders opgezocht moet worden, kan het in de documentatie vermelde typenummer ook nog bedoeld zijn als 'universele vervanger', of het is gewoon fout vermeld. Het is in elk geval niet zo dat er een 9710M in 'moet' zitten, want de speaker die er nu inzit zal gezien de datering wel originele montage zijn.
Beantwoord door maarten in topic BX740A - Donkere en rommelige bas ?
Uit week 49 van 1954 zou ik zeggen. Het codenummer van deze speaker is 49 239 29 en daar heb ik 2 aantekeningen bijstaan:Heijn schreef : Op de achterzijde staan de volgende cijfers: 54 49 2 4923929
Laatst bewerkt 04 dec 2012 02:28 door maarten.
03 dec 2012 23:24 #24975
door Cees
Beantwoord door Cees in topic BX740A - Donkere en rommelige bas ?
Heijn,
Loop alle c's eens na die in het LF versterker gedeelte zitten.
Controleer ze allen eens op hun waarde cap.
Vooral die in de toonregel schakeling zitten.
Alle verlopen c's vervangen.
Als dat al is gebeurd toch nog goed nalopen op waarde.
Een b.v 10x zo hoge waarde van één c (vergissing met een nul)
en je hebt dit al.
Succes en vr gr Cees.
Loop alle c's eens na die in het LF versterker gedeelte zitten.
Controleer ze allen eens op hun waarde cap.
Vooral die in de toonregel schakeling zitten.
Alle verlopen c's vervangen.
Als dat al is gebeurd toch nog goed nalopen op waarde.
Een b.v 10x zo hoge waarde van één c (vergissing met een nul)
en je hebt dit al.
Succes en vr gr Cees.
03 dec 2012 23:16 #24973
door Franc
Beantwoord door Franc in topic BX740A - Donkere en rommelige bas ?
Hoi Hein,
Je hebt gewoon de originele speaker die in deze radio hoort als ik de nummers die je opgeeft zie.
Maar hoe is het verder?
Kan het niet zijn dat juist het hoogkanaal niet goed werkt waardoor het lijkt alsof de bas domineert?
Want juist dan komt de bas rommelig over omdat je dan verder niets meer hoort en de basweergave rijkt maar tot enkele honderden Hz en dat alleen is niet om aan te horen.
Zoek dat eerst eens uit.
Groet Frank
Je hebt gewoon de originele speaker die in deze radio hoort als ik de nummers die je opgeeft zie.
Maar hoe is het verder?
Kan het niet zijn dat juist het hoogkanaal niet goed werkt waardoor het lijkt alsof de bas domineert?
Want juist dan komt de bas rommelig over omdat je dan verder niets meer hoort en de basweergave rijkt maar tot enkele honderden Hz en dat alleen is niet om aan te horen.
Zoek dat eerst eens uit.
Groet Frank