Radio's van 1950 tot 1970
B7X73A - Restauratie
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Minder
Meer
12 nov 2012 19:40 - 12 nov 2012 19:41 #23989
door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic B7X73A - Restauratie
Hi,
Henk, bedankt voor je uitleg aangaande het Neonlampje. De werking ervan is me nu duidelijk.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat ik de zaak opblaas, maar de grenzen opzoeken kan geen kwaad. Ik kan het volume ook nog regelen via windows mediaplayer. Het is niet de bedoeling dat de muziek gaat vervormen. Vrijdagavond is onze vaste 'borrelavond' en dan gaat de muziek voluit. De woonkamer is dermate groot dat we elkaar gewoon nog kunnen verstaan zonder te moeten schreeuwen.
De suggestie "misschien is met die muziek vervorming wel mooi" of dat je op zo'n set "behoudende muziek moet draaien" doet niet ter zake, ieder zijn smaak en daar hoeft niet smalend over gedaan te worden.
In ieder geval leuk dat er met het topic dat Henk heeft gestart weer eens aandacht is voor de B7X73A, nog steeds mijn lievelingsset, die qua vormgeving ook nog eens goed te pruimen is in de woonkamer. Ik wens Bert veel luisterplezier.
Pim.
Henk, bedankt voor je uitleg aangaande het Neonlampje. De werking ervan is me nu duidelijk.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat ik de zaak opblaas, maar de grenzen opzoeken kan geen kwaad. Ik kan het volume ook nog regelen via windows mediaplayer. Het is niet de bedoeling dat de muziek gaat vervormen. Vrijdagavond is onze vaste 'borrelavond' en dan gaat de muziek voluit. De woonkamer is dermate groot dat we elkaar gewoon nog kunnen verstaan zonder te moeten schreeuwen.
De suggestie "misschien is met die muziek vervorming wel mooi" of dat je op zo'n set "behoudende muziek moet draaien" doet niet ter zake, ieder zijn smaak en daar hoeft niet smalend over gedaan te worden.
In ieder geval leuk dat er met het topic dat Henk heeft gestart weer eens aandacht is voor de B7X73A, nog steeds mijn lievelingsset, die qua vormgeving ook nog eens goed te pruimen is in de woonkamer. Ik wens Bert veel luisterplezier.
Pim.
Laatst bewerkt 12 nov 2012 19:41 door Hoedendoosch.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
12 nov 2012 16:57 - 12 nov 2012 17:29 #23983
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic B7X73A - Restauratie
Beste Paul,
het zou aardig zijn als je de namen van de
clubjes niet door elkaar haalt.
De twee clubjes die samengaan:
HiQGN = Highest Quality Groep Nederland.
HiFiGN= High Fidelity Groep Nederland
Het laatste is er bij gekomen vanwege de
uitbreiding in de onderwerp op de site.
Een totaal andere groep (en hier off topic) is de:
NGG = Nederlands Grammofoon Genootschap.
Verder heb je gelijk.
Voor zover ze origineel zijn, want er wordt
flink wat heen en weer gewisseld bij deze
speakertjes.
Er waren twee types, de AD5036 en de AD5036B.
het zou aardig zijn als je de namen van de
clubjes niet door elkaar haalt.
De twee clubjes die samengaan:
HiQGN = Highest Quality Groep Nederland.
HiFiGN= High Fidelity Groep Nederland
Het laatste is er bij gekomen vanwege de
uitbreiding in de onderwerp op de site.
Een totaal andere groep (en hier off topic) is de:
NGG = Nederlands Grammofoon Genootschap.
Verder heb je gelijk.
Voor zover ze origineel zijn, want er wordt
flink wat heen en weer gewisseld bij deze
speakertjes.
Er waren twee types, de AD5036 en de AD5036B.
Laatst bewerkt 12 nov 2012 17:29 door brcf01.
12 nov 2012 15:02 #23981
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic B7X73A - Restauratie
Heren, even wat rechtzetten
....
In de AD5036B zitten gespierde AD3500BM's in, namelijk de 49 242 57 luidsprekers. Deze kunnen 6 Watt aan. Staat ergens op de site van het HiQ-GG over de revisie van een B7X73A.
Gr. Paul
In de AD5036B zitten gespierde AD3500BM's in, namelijk de 49 242 57 luidsprekers. Deze kunnen 6 Watt aan. Staat ergens op de site van het HiQ-GG over de revisie van een B7X73A.
Gr. Paul
12 nov 2012 13:40 #23977
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic B7X73A - Restauratie
Hallo René en anderen,
De AD3700M en de AD3800M en aanverwante types hebben dezelfde spreekspoel. Elektrisch zijn ze gelijk belastbaar, maar de mechanische belasting van de AD3700M ligt een stuk lager. Denk vooral aan basweergave. Nu is het ook nog sinus vermogen van de ludispreker destijds, maar bij muziek mag je gerust een 2x zo zware versterker aansluiten. Bij niet of nauwelijks gecomprimeerde muziek mag je nog meer versterkervermogen inzetten.
In het verleden draaide ik op feestjes met een 50 Watt buizen versterker. De AD3700M stonden in serie en waren gefilterd. Dit ging destijds gruwelijk hard. De AD3700M speakers zijn ook nooit gesneuveld. Ik had ze wel in open kastjes gebouwd, omdat de magneet behoorlijk warm werd.
Wel heb ik de eerste 30 cm woofers (jukebox speakers van 16 Ohm) wel eens opgeblazen, en wel gescheurde conusranden, iets wat tegen mijn verwachtigingen in ging.
Kortom: je kunt gerust een zware buizenversterker op een lichte speaker aansluiten en stevig laten spelen. Het enige waar je op moet letten is dat de luidspreker niet gaat vervormen.
groetjes,
-=Kees=-
HiFiGN schreef : Hoi Bert.
Hoewel mijn voormalige AD3700AM en BM (ook 3 watt) in
goede zelfbouwkastjes zaten wist ik bij een cd en flink
volume (maar ik stond zeker nog niet in het rood) de
AM toch te vernielen. Ik ben toen overgegaan op AD3800ers
(6watt).
:thumbsup:
De AD3700M en de AD3800M en aanverwante types hebben dezelfde spreekspoel. Elektrisch zijn ze gelijk belastbaar, maar de mechanische belasting van de AD3700M ligt een stuk lager. Denk vooral aan basweergave. Nu is het ook nog sinus vermogen van de ludispreker destijds, maar bij muziek mag je gerust een 2x zo zware versterker aansluiten. Bij niet of nauwelijks gecomprimeerde muziek mag je nog meer versterkervermogen inzetten.
In het verleden draaide ik op feestjes met een 50 Watt buizen versterker. De AD3700M stonden in serie en waren gefilterd. Dit ging destijds gruwelijk hard. De AD3700M speakers zijn ook nooit gesneuveld. Ik had ze wel in open kastjes gebouwd, omdat de magneet behoorlijk warm werd.
Wel heb ik de eerste 30 cm woofers (jukebox speakers van 16 Ohm) wel eens opgeblazen, en wel gescheurde conusranden, iets wat tegen mijn verwachtigingen in ging.
Kortom: je kunt gerust een zware buizenversterker op een lichte speaker aansluiten en stevig laten spelen. Het enige waar je op moet letten is dat de luidspreker niet gaat vervormen.
groetjes,
-=Kees=-
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
12 nov 2012 13:38 #23976
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic B7X73A - Restauratie
@ Bert,
De laatste zaken in orde gemaakt, aan\uit schak., toonregeling, schaal, knoppen e.d gereinigd.
Hoge tonen vielen nog even uit, door een slechte soldeer verbinding :banghead:
Dus hij is weer gereed voor gebruik als een mooie HHQR (Henk High Quality Restauratie)
Nu de B6X62A van Lee W afmaken en de B8X72A van Rene D
De laatste zaken in orde gemaakt, aan\uit schak., toonregeling, schaal, knoppen e.d gereinigd.
Hoge tonen vielen nog even uit, door een slechte soldeer verbinding :banghead:
Dus hij is weer gereed voor gebruik als een mooie HHQR (Henk High Quality Restauratie)
Nu de B6X62A van Lee W afmaken en de B8X72A van Rene D
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
12 nov 2012 13:16 #23975
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic B7X73A - Restauratie_neon lampje
Een Neon lampje heeft een bepaalde ontsteekspanning en een aangegeven mA aan stroom. het beonlampje is met een gas gevuld. De weerstand is ervoor geschakeld. Van dit effect wordt gebruik gemaakt. Ik heb zojuist in de radio van Bert even wat gemeten en geëxperimenteerd. De voorschakel weerstand was wat verlopen en ik heb er een nieuwe ingezet. Als je dus de spanning van de radio opvoert, b.v. verschil 220 en 245 op de spannings caroussel zie je al verschil.
Ik zie het meer als een leuke Gadget van Philips.
Ik zie het meer als een leuke Gadget van Philips.