Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B7X73A - Restauratie

Meer
13 nov 2012 00:07 #23999 door Cees
Beantwoord door Cees in topic B7X73A - Restauratie
Verbeek,
Klopt wel, die kleine hoge tonen kastjes kunnen heel wat hebben.
Zolang het maar niet zo hard gaat dat de eindversterker gaat klippen valt
het wel mee. Eén zo'n klein boxje kan het vermogen aan dat die radio af geeft.6Watt.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 nov 2012 23:56 - 13 nov 2012 00:13 #23997 door Cees
Beantwoord door Cees in topic B7X73A - Restauratie_neon lampje
De versterker in deze radio geeft als het neon lampje niet knippert best wel een
goed op Hi Fi gelijkend geluid af. Hij vervormt dan minder dan 1% en dat is heel
goed voor een buizen versterker en dus geld dat zeker ook voor een radio.
Wat het vervorming percentage betreft zit hij zelfs binnen de Hi Fi norm.
Maar hij geeft minder dan 10 Watt af wat minimaal nodig is om Hi Fi genoemd te mogen
worden. Volgens de oude Din normen dus.
Om die reden zou hij dan niet Hi Fi zijn.Gehoor matig is hij dat wel.
Het lampje gaat als het goed is al knipperen als de 1% vervorming word over
schreden. Wij kunnen de vervorming pas horen als die boven de 3% komt.
Dus het lampje begint al te knipperen nog voor dat wij de vervorming met onze
oren kunnen waarnemen.
Het is op zich niet zo erg als bij de pieken in het signaal het lampje heel even
op licht. En de radio en de speakers zullen dat best kunnen hebben.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 13 nov 2012 00:13 door Cees. Reden: zin er bij gezet

Meer
12 nov 2012 22:19 - 12 nov 2012 22:19 #23993 door Franc
Beantwoord door Franc in topic B7X73A - Restauratie
Hoi Pim,

Dat deze lampjes oplichten is mede een bewijs van goede revisie en dat het toestel zijn optimale vermogen levert, misschien nog wat meer.
Verder zal het lampje eerder oplichten gezien de het signaalaanbod.
In het algemeen is de dynamiek er de in de loop van de tijd op vooruitgegaan.
Vroeger moest ahw de volumeknop verder open om het lampje in actie te laten komen en die brandde dan meer aaneengesloten.
Maar wie deed dat vroeger?
Het was natuurlijk zoasl eerder verteld een leuk showelement en ik moet toegeven dat ik het ook wel iets vind hebben.
Hetzelfde geldt voor de AG9000/9006 versterkers met de DM70 buisjes.

Verder zijn het erg leuke toestellen.

groet Frank
Laatst bewerkt 12 nov 2012 22:19 door Franc.

Meer
12 nov 2012 21:42 #23992 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic B7X73A - Restauratie
Over dat aansluiten van de laptop, MP3 speler enz. nog het volgende:

De B7X73A heeft een ingebouwde voorversterker voor MD elementen. Als je daar een andere signaalbron op aansluit, dan kan de gevoeligheid te groot zijn en bovendien worden de lage tonen sterk opgehaald door de correctie. Er zit wel een MD - Xtal schakelaar op, maar het enige wat die doet is het element zodanig belasten dat het zich min of meer als een MD element gaat gedragen en het signaal verzwakken.
Eigenlijk moet je het signaal na de voorversterker toevoeren. Dat kan ook, als je het signaal via de bandrecorder aansluiting toevoert. Nadeel is dat je de signaalbron bij radioontvangst moet afkoppelen.
Het is misschien ook op te lossen door in serie met de PU ingang een condensator van c.a. 1500 pF op te nemen om de lage tonen te verzwakken.

Het verhaal dat radio ontvangers niet optimaal zijn voor grammofoonweergave klopt wel, immers radiotoestellen zijn gemaakt voor platenspelers uit de populaire prijsklasse. Het berust toch min of meer op een compromis.
De B7X73a is echter een ander verhaal. De versterker ervan is wel degelijk ontworpen om een zo goed mogelijke (grammofoon) weergave mogelijk te maken. Hij is zelfs uitgerust met een voorversterker voor MD elementen!
De 4 drukknoppen voor de toonregeling hebben een dubbele functie: Bij grammofoonweergave dienen zij om de juiste correctie in te schakelen (33 1/3 of 78 t.p.m.).
De schakeling van de eindtrap is ook precies gelijk aan die van de Hi-Fi versterkers van Philips (bijv. de AG9013), hij geeft alleen iets minder vermogen.

Dat het neonlampje al vroeg begint te knipperen is normaal, er treedt pas overbelasting op als het neonlampje bijna continu brandt. Het zit gewoon op de uitgang via een weerstand, er is verder geen drempeldetector o.i.d. aanwezig.
De AG9014 heeft ook zo'n lampje en bij flink volume zie je ook daar het lampje flink knipperen. Voor het niet te ver uitsturen van mijn eindtrap heb ik echt geen lampje nodig, mijn oren vertellen me wel of het te hard gaat. Het woord "Fideloscope" klinkt natuurlijk leuk in de folder, al is het misschien niet optimaal.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: verbeek, hkruis

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
12 nov 2012 20:11 #23991 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic B7X73A - Restauratie
Van mijn kant gewoon een grapje Pim.
Je moest eens weten hoe smalend er over jazz gedaan wordt. ;)
Maakt me niks uit, ik geniet er van.

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Meer
12 nov 2012 20:10 #23990 door Juul
Beantwoord door Juul in topic B7X73A - Restauratie
Prachtige foto's.

Ik zie ineens dat er van die speciale Philips spoelen in zitten voor HF en MF. Meestal beginend met A3 ...... en AP...

Ik heb nog een hele doos van die dingen liggen hier. splinternieuw. Ik wilde ooit een KG ontvanger bouwen uit het boek "Schakelingen voor amateurs" maar het is er nooit van gekomen......
Dus als iemand ooit van dergelijke spoelen zoekt, dan wil ik wel in m'n verzameling kijken.

Juul

Gemaakt door Kunena