Radio's van 1950 tot 1970
Reparatie Philips B0X95U
26 sep 2012 11:03 #21890
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Reparatie Philips B0X95U
Peter,
1 van de stekkerpennen meet goed op de massa, de andere stekkerpen meet goed op de middelste aansluiting van de weerstand
met 220 erop heb ik ook 220 op de middelste aansluiting, op links en rechts 0
Rechtstreekse verbinding gemaakt (eigenlijk overbodig na vorige meting) van schakelaar naar middelste pen
Weerstand buizen netjes oplopend
Ik ben het wel met je eens dat de oplossing wel eens dichterbij is dan gezocht moet worden
Deze keer dus helaas niet
Bedankt voor de tip
Lee
1 van de stekkerpennen meet goed op de massa, de andere stekkerpen meet goed op de middelste aansluiting van de weerstand
met 220 erop heb ik ook 220 op de middelste aansluiting, op links en rechts 0
Rechtstreekse verbinding gemaakt (eigenlijk overbodig na vorige meting) van schakelaar naar middelste pen
Weerstand buizen netjes oplopend
Ik ben het wel met je eens dat de oplossing wel eens dichterbij is dan gezocht moet worden
Deze keer dus helaas niet
Bedankt voor de tip
Lee
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26 sep 2012 09:10 #21886
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Reparatie Philips B0X95U
Beste Lee,
Dan wordt het wel een heel vreemd verhaal en rijst de vraag of het wel aan de weerstand ligt, immers die is bij 110 V. buiten gebruik (staat kortgesloten.
In zo'n geval ga ik heel dom te werk:
Apparaat inschakelen en met de ohmmeter meten of één van de netstekerpennen aan de massa ligt. Is dat niet zo, netsnoer, steker (ja echt, er kan een draad loszitten!) en schakelaar controleren.
Indien oke, dan andere pen meten, die moet via de schakelaar aan de middenpoot van de weerstand zitten. Zo niet, hetzelfde verhaal.
Het is misschien heel dom, maar zo sluit je wel alles uit. Ik heb heel wat gevorderde techneuten een heel radio - of t.v. toestel binnenste buiten zien keren en men kon de fout niet vinden. Blijkt er een breuk in het netsnoer te zitten! Bij Philips gaat het netsnoer met een scherpe knik naar binnen en komt nog wel eens breuk voor.
Op het schema is te zien dat de netspanning via een printspoor naar de groene weerstand gaat, probeer eens wat er gebeurt om de netschakelaar rechtstreeks met de middenpoot van die weerstand te verbinden.
Meet je op de middenpoot wel spanning, controleer dan het hele gloeidraadcircuit en dan niet alleen op de buizen meten, maar in de schakeling: Een meetpen op de massa en dan volgens per buis de weerstand t.o.v. massa meten. Bij iedere buis moet de weerstand hoger worden.
Zo moet het toch lukken de fout te vinden.
Succes!
Groeten,
Peter
Dan wordt het wel een heel vreemd verhaal en rijst de vraag of het wel aan de weerstand ligt, immers die is bij 110 V. buiten gebruik (staat kortgesloten.
In zo'n geval ga ik heel dom te werk:
Apparaat inschakelen en met de ohmmeter meten of één van de netstekerpennen aan de massa ligt. Is dat niet zo, netsnoer, steker (ja echt, er kan een draad loszitten!) en schakelaar controleren.
Indien oke, dan andere pen meten, die moet via de schakelaar aan de middenpoot van de weerstand zitten. Zo niet, hetzelfde verhaal.
Het is misschien heel dom, maar zo sluit je wel alles uit. Ik heb heel wat gevorderde techneuten een heel radio - of t.v. toestel binnenste buiten zien keren en men kon de fout niet vinden. Blijkt er een breuk in het netsnoer te zitten! Bij Philips gaat het netsnoer met een scherpe knik naar binnen en komt nog wel eens breuk voor.
Op het schema is te zien dat de netspanning via een printspoor naar de groene weerstand gaat, probeer eens wat er gebeurt om de netschakelaar rechtstreeks met de middenpoot van die weerstand te verbinden.
Meet je op de middenpoot wel spanning, controleer dan het hele gloeidraadcircuit en dan niet alleen op de buizen meten, maar in de schakeling: Een meetpen op de massa en dan volgens per buis de weerstand t.o.v. massa meten. Bij iedere buis moet de weerstand hoger worden.
Zo moet het toch lukken de fout te vinden.
Succes!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
26 sep 2012 09:05 #21885
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Reparatie Philips B0X95U
Soundman, Ik hou het kort. Het kost even tijd bij de gemiddelde hobbyist om een goede raad te begrijpen. Ik heb uiteindelijk veel geleerd van bijdragen van mensen die kennis van zaken hebben of hadden, zoals Hein, Ton, Ed,Maurice, jij en nog enkele anderen. Helaas vatte ik kritiek ook negatief op. Nu trek ik er lering uit maar dat heeft even geduurd.
Het opknappen van een radio, of het herstellen zijn compleet verschillende zaken.
Bedankt voor het delen van je kennis! :thumbsup: Klaas.
Het opknappen van een radio, of het herstellen zijn compleet verschillende zaken.
Bedankt voor het delen van je kennis! :thumbsup: Klaas.
26 sep 2012 05:22 #21882
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Reparatie Philips B0X95U
Peter,
Ik heb hem op stand 110 geprobeerd via de variac geen gloeiende buizen
Cees,
wat het trafo`tje betreft zal ik er eens over nadenken, als ik zo iets ga gebruiken moet het natuurlijk ook in de kast passen
persoonlijk zie ik geen bezwaar om de radio op de orginele manier te laten spelen,
aan de kast te zien heeft hij in het verleden geen last gehad van de verhitte weerstand
Ik zou boven de weerstand een hitte werend plaatje kunnen maken zoals ik al eerder opperde.
Een goede weerstand is onderweg dus na het inbouwen zet ik hier het resultaat neer
Lee
Ik heb hem op stand 110 geprobeerd via de variac geen gloeiende buizen
Cees,
wat het trafo`tje betreft zal ik er eens over nadenken, als ik zo iets ga gebruiken moet het natuurlijk ook in de kast passen
persoonlijk zie ik geen bezwaar om de radio op de orginele manier te laten spelen,
aan de kast te zien heeft hij in het verleden geen last gehad van de verhitte weerstand
Ik zou boven de weerstand een hitte werend plaatje kunnen maken zoals ik al eerder opperde.
Een goede weerstand is onderweg dus na het inbouwen zet ik hier het resultaat neer
Lee
25 sep 2012 22:57 #21878
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Reparatie Philips B0X95U
Lee,
Goeie tip van die trafo.
Als je geen trafo 230/110V hebt dan kun je daar óók een trafo van een oude radio
voor gebruiken. Die trafo moet in dit geval minstens 50 Watt of meer aan kunnen.
Zet je radiotje op 110V.
Je gebruikt nu alleen de prim wikk, die je gewoon als normaal op het 230V net aansluit,
vervolgens sluit je het radiotje op de 110 V aftakking aan.
Dan gaat als het radiotje goed is, op 110V spelen.
Denk er wel om dat de primaire aan het net hangt en je radiotje dus ook.
Bij aanraking van de spanning voerende delen sta je dan "onder stroom". (110 of 230V)
Succes en vr gr Cees.
Goeie tip van die trafo.
Als je geen trafo 230/110V hebt dan kun je daar óók een trafo van een oude radio
voor gebruiken. Die trafo moet in dit geval minstens 50 Watt of meer aan kunnen.
Zet je radiotje op 110V.
Je gebruikt nu alleen de prim wikk, die je gewoon als normaal op het 230V net aansluit,
vervolgens sluit je het radiotje op de 110 V aftakking aan.
Dan gaat als het radiotje goed is, op 110V spelen.
Denk er wel om dat de primaire aan het net hangt en je radiotje dus ook.
Bij aanraking van de spanning voerende delen sta je dan "onder stroom". (110 of 230V)
Succes en vr gr Cees.
25 sep 2012 22:43 #21877
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Reparatie Philips B0X95U
Hoi Lee,
In dit geval mag je dus aannemen dat die groene serieweerstand stuk is.
Groeten,
Paul
In dit geval mag je dus aannemen dat die groene serieweerstand stuk is.
Groeten,
Paul
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee