Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Reparatie Philips B0X95U

Meer
24 sep 2012 19:52 - 24 sep 2012 19:57 #21847 door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Reparatie Philips B0X95U
Het is zeker niet mijn bedoeling om een hele polemoiek te starten hoe het zou moeten, maar ondanks al je metingen, branden de buizen nog steeds niet, althans dat heb ik in de thread niet terug kunnen vinden. Met mijn meetmethode, haal je elke onderbreking in het gloeidraadcircuit er feilloos uit, of het nu een buis, buisvoet, printspoor of weerstand is.
Daar had ik je mee willen helpen. Kennelijk is de statische meting toch onvoldoende om conclusies te trekken of je trekt de verkeerde conclusie. Daar kan ik niets aan veranderen, ik kan alleen de een goede methode aangeven. Mede omdat ik niet kon weten wat je al getest had, heb ik de hele procedure aangegeven om tot resultaat te komen. Dat is ook leerzaam voor andere lezers.
Ik wil niemand kwetsen en ook niet de betweter uithangen, maar alleen helpen bij iemand die zijn toestel werkend wil maken. Helaas heeft dat deze keer anders uitgepakt.
Einde van mijn bijdrage mijnerzijds.

Soundman2
Laatst bewerkt 24 sep 2012 19:57 door soundman2.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 sep 2012 19:26 #21845 door Lee
Beantwoord door Lee in topic Reparatie Philips B0X95U
Soundman,

De volgende metingen had ik op voorhand al gedaan;

Controle netsnoer
controle netschakelaar naar print
Alle gloeidraden gemeten
Alle printersporen gemeten
Test op 110 volt
ratel c vervangen
Ik heb iedereen bedankt voor de goede tips daar hoor jij dus ook bij
Sorry als het hier dan om miscommunicatie gaat
M.i. klopt onderstaand citaat dus niet
Naar mijn inzicht had ik vooraf al diverse nuttige metingen gedaan
Sorry als ik dan dom en ondeskundig overkom
jammer dat dit weer in een discussie eindigd
Daar heb ik de neus van vol en geen zin in vandaar dat ik pm verder ga

Er wordt vanalles gedaan en gemeten en vervolgens geen enkele conclusie getrokken die hout snijdt. Er wordt eerst maar eens een weerstand aangeschaft, om vervolgens te ontdekken dat het nog niet werkt en dat terwijl er heel belangrijke aanwijzingen zijn.

Meer
24 sep 2012 18:58 - 24 sep 2012 19:14 #21844 door soundman2

Lee schreef : Henk,
Ik mail je even verder per PM

Zo te zien zijn er mensen die zich aan mijn onkunde ergeren, da`s wel jammer

Dat is zeker niet het geval.
Dat je niet voldoende kennis hebt van de werking van een radio, staat wel vast, maar dat hoeft niet altijd een ramp te zijn.
Met een paar eenvoudige metingen heb ik je willen helpen, om vast te stellen wat er defect is, voordat je nog maar een onderdeel hebt uitgewisseld.

Wat heb ik je laten meten.

Komt er netspanning op het toestel? Philips heeft heel lang gebruik gemaakt van vertinde aders in de netsteker en dat leidde veelvuldig tot het ontbreken van de netspanning.
Door in de stand 110 volt te meten op de tap van de weerstand, zou je gelijk weten of het netsnoer en de netschakelaar in orde waren.
Op de stand 110 brandden de buizen ook niet. De weerstand hoeft dus niet de oorzaak te zijn.
Je meette na de weerstand in 220 volt mode vier volt. Had je gemeten of er op de tap van de weerstand 220 volt stond, dan had je zonder verder te meten kunnen weten of de weerstand defect is. Een goede weerstand wordt bij een dergelijke spanningsval zeer heet.
Ook gaf ik de tip, dat de voltmeter wel eens wat brom zou kunnen meten, zeker met de huidige meters met een electronische ingang. Door een eventuele foutieve aflezing, trek je dan wel de verkeerde conclusie, zeker als je het voorgaande niet meeneemt.
Na de vaststelling of er al dan niet spanning op de tap van de weerstand staat heb ik vervolgens aangegeven hoe je de gloeidraadketen kunt onderzoeken.
Gemeten vanaf de tap, waar 110 volt hoort te staan, kun je met de voltmeter het gloeidraadcircuit aftasten. Voor de onderbreking staat er de volle spanning, na de onderbreking niets meer. Die onderbreking kan een defecte buis, dan wel een breuk in een printspoor zijn.
Ik heb dus alle aanwijzingen gegeven, die van hieruit mogelijk waren. Zonder deze elementaire reparatie heeft verder onderzoek, of het vervangen van onderdelen geen enkele zin.
Het was allemaal goed bedoeld van een iemand die 50 jaar lang in het vak zit met alle kennis en ervaring die daar bij hoort.
Ik vraag er niet eens dankjewel voor.....
Ik wens je nog veel succes met de reparatie.
Je gaat helaas per email verder, zodat ik de afloop ook niet meer kan volgen.
Het zij zo

Soundman2
Laatst bewerkt 24 sep 2012 19:14 door soundman2.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee

Meer
24 sep 2012 15:43 #21836 door Lee
Beantwoord door Lee in topic Reparatie Philips B0X95U
Henk,
Ik mail je even verder per PM

Zo te zien zijn er mensen die zich aan mijn onkunde ergeren, da`s wel jammer

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
24 sep 2012 13:35 #21830 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Reparatie Philips B0X95U
Hallo Lee, Ik heb de voedingsweerstand in ieder geval, gaat morgen met de post mee. Zoals Soundman aangeeft staan al je buizen in serie zoals bij een kerstverlichting. Is er 1 defect dan werkt het geheel niet.

Op pin 2 van de UY42 t.o.v. chassis moet je in ieder geval spanning meten, zo 220 volt. wisselspanning.

En als je meet aan 1 kant van R14 en het chassis moet je Ohm meter volledig uitslaan, minus de weerstanden van de buizen zelf. Maar als de meter niet uitslaat weet je in ieder geval dat er een buis onderbroken is. Als dat zo is moet je even de buizen gloeidraad meten.

Mail even als er een buis defect is, kan die ook gelijk mee, mocht je deze niet hebben.

Gr. Henk

Meer
24 sep 2012 12:23 #21829 door soundman2
Er wordt vanalles gedaan en gemeten en vervolgens geen enkele conclusie getrokken die hout snijdt. Er wordt eerst maar eens een weerstand aangeschaft, om vervolgens te ontdekken dat het nog niet werkt en dat terwijl er heel belangrijke aanwijzingen zijn.
Als het toestel op 110 volt staat en de buizen branden niet, meet dan eerst eens gemeten worden of er wel 110 volt op het toestel komt. Het feit dat de voltmeter een keer vier volt aan geeft, kan ook gewoon brom zijn. 110 volt te meten op de tap van de weerstand en de negatieve pool van de elco bijv.
Staat daar 110v, dan is er wat met de gloeidraadketen aan de hand, een printspoortje stuk of een buis onderbroken. Meet je vanaf de tap van de weerstand, dan staat voor de onderbreking de volle spanning en daarna niets.

Bij de werking op 220 volt en een spanning na de weerstand van vier volt (als dat correct gemeten is), zou een bloedhete weerstand opleveren. Evenwel is niet bekend of er op de tap 220 volt staat.
Meten is weten, maar vooral weten wat je meet en doet. Die weerstand komty later wel. In de junkbox zit meestal wel wat om uiteindelijk een defecte weerstand tijdelijk te vervangen.

Repareren is een vak en de kunst is om alleen het juiste defecte onderdeel te lokaliseren en dan te vervangen. In dat geval hoef je maar een maal naar de winkel, zo er nog meer defect was aan het toestel.

Soundman2

Gemaakt door Kunena