Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B8X72A schaaldraad

Meer
04 mei 2012 22:09 - 04 mei 2012 22:09 #17120 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: B8X72A schaaldraad
Of zou er wellicht een kleine serie gefabriceerd of gepland zijn die wel volgens de documentatie geconstrueerd was? Niet dat het veel uitmaakt, maar vrijwel alles is mogelijk in dit soort gevallen. Met wat geluk zijn er wijzigingsbladen van, maar als niemand die ooit gezien heeft kan het natuurlijk ook dat er iemand heeft zitten slapen bij Philips.
Laatst bewerkt 04 mei 2012 22:09 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 mei 2012 21:34 #17119 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Re: B8X72A schaaldraad
Ik heb dat schema van de snaarloop nog eens goed bekeken, maar zo kan het zowiezo niet: Aan welke van de twee touwtjes je ook trekt, de condensator draait altijd linksom. Dus daaraan zie dat de tekening niet klopt. Misschien is er wel een service mededeling van Philips geweest, maar die hebben we niet. We weten nu in elk geval hoe het wel moet.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
04 mei 2012 20:51 #17118 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: B8X72A schaaldraad
Hi willem,

dat klopt, ik heb een lijst met errata van de B8X72A met diverse wijzigingen van de waarde van de condensatoren, aansluiting externe speakers en nog zo een lijstje.

En dat Rene zijn radio goed speelt en geen problemen heeft, allemaal aangepast.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
04 mei 2012 20:14 #17113 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: B8X72A schaaldraad
Iets heeeeel simpels:
ook het rode en groene schaallampje zitten op de schematekening
verkeerd en om.
Op de gebruiksaanwijzing zijn ze wel goed aangegeven.
Minimaal detail, maar toch.

Meer
04 mei 2012 19:47 #17106 door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic Re: B8X72A schaaldraad
Hallo,

De documentatie van de B8X72A wijkt op meerdere punten af cq. is foutief. Er zijn diverse weerstanden en condensatoren in het schema waarbij de opgegeven waarde niet klopt met de waarde in de radio en dan heb ik het niet over afwijkingen van 20%. Welke componenten het precies betrof weet ik niet meer. Ik heb alleen mijn eigen radio opgeknapt en had zoveel verschillen tussen documentatie en werkelijkheid nog niet eerder gezien. Ik heb toen gelukig hulp gekregen van een mede hobbiëst :) . Diegene die voor deze documentatie bij Philips verantwoordelijk was had waarschijnlijk de verkeerde vakantie hulp aangenomen :duizelig: .

Groeten Willem
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Meer
04 mei 2012 18:56 #17104 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Re: B8X72A schaaldraad
De tekening wijkt inderdaad af van wat bij Philips gebruikelijk is. Het zit bij alle Philips toestellen uit die serie zoals op de laatste foto's van Henk. Waarom het juist bij die tekening fout is, zal wel een raadsel blijven. Misschien heeft Philips een serie draaicondensatoren gehad die andersom liepen?
Het is zowiezo altijd opletten met welk touwtje dan ook: Draaicondensator ingedraaid = laagste frequentie en wijzer aan de goede kant van de schaal.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Gemaakt door Kunena