Radio's van 1950 tot 1970
radio repareren
04 jan 2012 11:00 - 04 jan 2012 11:01 #13326
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: radio repareren
Hallo Knutselaar,
Ik heb even een stukje van de discussie gemist dus vergeef me als ik de vraag dubbel stel... Maar heb je al gekeken waar de rode en zwarte draden precies op aangesloten zijn? Daar moet wel wat uit op te maken zijn. Verder zou je voor de zekerheid nog even een scherpe en goed belichte foto van de C kunnen maken, hoewel ik niet direct denk dat daar nieuwe inzichten uit voortkomen. Misschien anders een dergelijke foto van de omgeving waar de draden aan horen te zitten, dat zou makkelijker kunnen zijn dan in tekst beschrijven.
Ik heb even een stukje van de discussie gemist dus vergeef me als ik de vraag dubbel stel... Maar heb je al gekeken waar de rode en zwarte draden precies op aangesloten zijn? Daar moet wel wat uit op te maken zijn. Verder zou je voor de zekerheid nog even een scherpe en goed belichte foto van de C kunnen maken, hoewel ik niet direct denk dat daar nieuwe inzichten uit voortkomen. Misschien anders een dergelijke foto van de omgeving waar de draden aan horen te zitten, dat zou makkelijker kunnen zijn dan in tekst beschrijven.
Laatst bewerkt 04 jan 2012 11:01 door maarten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- knutselaar
- [knutselaar]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
04 jan 2012 08:36 #13324
door knutselaar
Beantwoord door knutselaar in topic Re: radio repareren
Cees de c heeft 4 aansluitdraden twee rood en twee zwart.
het opschrift is 2 x 0,75 uf 170v
ik denk zelf dat het twee c's in 1 behuizing zijn alleen weet ik niet goed hoe ze zijn aangesloten
wel heeft de behuizing aan de kant van de rode draden een zwarte streep.
het opschrift is 2 x 0,75 uf 170v
ik denk zelf dat het twee c's in 1 behuizing zijn alleen weet ik niet goed hoe ze zijn aangesloten
wel heeft de behuizing aan de kant van de rode draden een zwarte streep.
04 jan 2012 01:53 #13320
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: radio repareren
knutselaar,
Ik ken deze C's alleen als dubbele C's.
D.w.z dat er twee C's in zitten met een afscherming die naar de massa moet.
Kijk eens goed wat er op staat.
Op de foto lijkt het dat er twee maal een capaciteit op staat.
Van daar dat ik denk, als ik dat goed heb gezien dat het om een dubbele
ontstoor C gaat.
Vr gr Cees.
Ik ken deze C's alleen als dubbele C's.
D.w.z dat er twee C's in zitten met een afscherming die naar de massa moet.
Kijk eens goed wat er op staat.
Op de foto lijkt het dat er twee maal een capaciteit op staat.
Van daar dat ik denk, als ik dat goed heb gezien dat het om een dubbele
ontstoor C gaat.
Vr gr Cees.
- knutselaar
- [knutselaar]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 jan 2012 14:34 #13300
door knutselaar
nou de radio speeld weer na het vervangen van de twee voedings elco's.
nu is het mij alleen nog niet helemaal duidelijk hoe de platenspeler condensator nu aangesloten zit.
zoals ik het nu kan bekijken is het zo dat de twee zwarte draden een condensator zijn en dat de twee rode draden een condensator zijn,altans dat is wat ik er na het meten tussen de diverse draden uit op kan maken.
ik heb om te kunnen meten de c los gesoldeerd en meet eigenlijk alleen tussen de rode draden een condensator.
van rood naar zwart of andersom meet ik niks en tussen de zwarte onderling ook niet,maar het kan natuurlijk zijn dat de helft al overleden is zeg maar.
is er iemand die dit kan bevestigen?
bijvoorbaad dank Rein.
nu is het mij alleen nog niet helemaal duidelijk hoe de platenspeler condensator nu aangesloten zit.
zoals ik het nu kan bekijken is het zo dat de twee zwarte draden een condensator zijn en dat de twee rode draden een condensator zijn,altans dat is wat ik er na het meten tussen de diverse draden uit op kan maken.
ik heb om te kunnen meten de c los gesoldeerd en meet eigenlijk alleen tussen de rode draden een condensator.
van rood naar zwart of andersom meet ik niks en tussen de zwarte onderling ook niet,maar het kan natuurlijk zijn dat de helft al overleden is zeg maar.
is er iemand die dit kan bevestigen?
bijvoorbaad dank Rein.
- knutselaar
- [knutselaar]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
29 dec 2011 16:12 #13126
door knutselaar
nu heb ik toch nog even 1 vraagje,wat voor condensatoren moet ik gebruiken om de pick up condensator te vervangen,
moeten dit elco's zijn,of mogen dit ook bijvoorbeeld de polyester condensatoren zijn,ik weet wel wat van elektronica maar alle verschillen tussen alle soorten condensatore daarvan ben ik niet echt op de hoogte,en wil de laatste benodigde onderdelen eigenlijk liever in 1 keer bestellen dus vandaar mijn vraag.
bij voorbaat dank Rein.
moeten dit elco's zijn,of mogen dit ook bijvoorbeeld de polyester condensatoren zijn,ik weet wel wat van elektronica maar alle verschillen tussen alle soorten condensatore daarvan ben ik niet echt op de hoogte,en wil de laatste benodigde onderdelen eigenlijk liever in 1 keer bestellen dus vandaar mijn vraag.
bij voorbaat dank Rein.
- knutselaar
- [knutselaar]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
29 dec 2011 11:11 #13097
door knutselaar
Allemaal heel vriendelijk bedankt tot zo ver,het verhaal met de dubbele elco van 2 x 50 uf is me helemaal duidelijk,en daarvoor ga ik nu eerst vervanging regelen,ik hoop dat de radio dan weer speeld.
De aansluiting van de platen speler elco is me nog niet helemaal duidelijk omdat ik nog niet weet welke zwarte en rode draad nu bij elkaar horen,maar ik denk dat dat wel uit te meten is (dit heb ik nog niet gedaan).
Eerst maar even langs de plaatselijke elektronica winkel misschien heeft deze ook wel de benodigde elco's.
bedankt Rein.
De aansluiting van de platen speler elco is me nog niet helemaal duidelijk omdat ik nog niet weet welke zwarte en rode draad nu bij elkaar horen,maar ik denk dat dat wel uit te meten is (dit heb ik nog niet gedaan).
Eerst maar even langs de plaatselijke elektronica winkel misschien heeft deze ook wel de benodigde elco's.
bedankt Rein.