Algemeen
De romantiek van de oude radio's?
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
13 jul 2011 19:28 #6471
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: De romantiek van de oude radio's?
Vrienden, zijn we romantisch aan het kibbelen.
Over 80 jaar zijn we er allemaal niet meer en ik weet zeker dat er dan nog steeds enkele radio's uit de jaren 10,20,30,40,50,60 enzo, in musea zullen staan. die wij allen zo mooi hebben bewaard en gekoesterd en ze zijn ontzettend veel waard. Uitgedrukt in de dan gebruikte munteenheid, SCHELP.
Henk van 't Kruis
34-35%
Over 80 jaar zijn we er allemaal niet meer en ik weet zeker dat er dan nog steeds enkele radio's uit de jaren 10,20,30,40,50,60 enzo, in musea zullen staan. die wij allen zo mooi hebben bewaard en gekoesterd en ze zijn ontzettend veel waard. Uitgedrukt in de dan gebruikte munteenheid, SCHELP.
Henk van 't Kruis
34-35%
Onderwerp is gesloten.
13 jul 2011 17:55 #6466
door Martin
Beantwoord door Martin in topic Re: De romantiek van de oude radio's?
Ach Rene,
Wel een "bedankje" maar nog geen antwoord op mijn vraag ?
Weet je trouwens ook het zoutgehalte van de Noordzee ?
Wel een "bedankje" maar nog geen antwoord op mijn vraag ?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R
Onderwerp is gesloten.
13 jul 2011 17:46 #6465
door Martin
Beantwoord door Martin in topic Re: De romantiek van de oude radio's?
Ach Rene,
Gelukkig heb jij de wijsheid in pacht....
Martin
Gelukkig heb jij de wijsheid in pacht....
Martin
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R, Ouwe Schipper
Onderwerp is gesloten.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 jul 2011 16:55 - 13 jul 2011 17:21 #6462
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: De romantiek van de oude radio's?
Ach Henk
Club Interbellum pakt ook alleen maar de mooie dingen op uit die tijd!
Kom op zeg.
En het zou je nog verbazen hoeveel gelijk ze me zal geven...
Die dame gaat echt niet leven als een arbeidersmeisje van Philips die de gloeilampen in elkaar zette.
Sterker nog, ik zie haar echt niet 10/12 uur per dag werken zoals gebruikelijk was in die
tijd. En op zaterdag. Alleen haar inkomen is al volgens de normen van heden ten dage en niet
als die van toen. Ze kiest voor een leven als de middenklasse, lekker makkelijk hoor.
Alles wat ze nu bij de kringloop koopt om aan de stijl van toen te voldoen is nu erg
goedkoop, terwijl heel veel dingen toentertijd gewoon duur waren in de aanschaf.
Alleen haar radio dus al...
Ze heeft ook de luxe van een telefoon. Nou, die had bijna niemand indertijd hoor!
Bovendien een model uit de jaren vijftig.
Ze had trouwens ook de gegoede klasse kunnen kiezen met haar huidige inkomen.
En ze leeft alleen, dat was sowieso al zeer ongepast in de jaren twintig en dertig.
Ik heb haar gezien op tv en zag zo al enkele details die voor geen meter kloppen trouwens.
De elektriciteitsvoorzieningen alleen al in haar woninkje. Ze zou dat dan voor meer dan
de helft moeten reduceren (en ze waren nog modern ook).
Natuurlijk hadden de armen ook zo hun gelukkige momenten, maar die waren echt een stuk
schaarser dan de gegoede klasse hoor. En luxe konden ze zich echt niet veroorloven.
Genoeg hier over.
Vriendelijke groet
René (R)
Waardeloze site trouwens van die club, met zeer inconsequente teksten en weinig info.
Dan leeden, vervolgens weer leden, menschen of dan maar weer mensen.
Zegt al genoeg. De Nederlandsche taal van toen beheerscht ze kennelijk niet goed.
Club Interbellum pakt ook alleen maar de mooie dingen op uit die tijd!
Kom op zeg.
Die dame gaat echt niet leven als een arbeidersmeisje van Philips die de gloeilampen in elkaar zette.
Sterker nog, ik zie haar echt niet 10/12 uur per dag werken zoals gebruikelijk was in die
tijd. En op zaterdag. Alleen haar inkomen is al volgens de normen van heden ten dage en niet
als die van toen. Ze kiest voor een leven als de middenklasse, lekker makkelijk hoor.
Alles wat ze nu bij de kringloop koopt om aan de stijl van toen te voldoen is nu erg
goedkoop, terwijl heel veel dingen toentertijd gewoon duur waren in de aanschaf.
Alleen haar radio dus al...
Ze heeft ook de luxe van een telefoon. Nou, die had bijna niemand indertijd hoor!
Bovendien een model uit de jaren vijftig.
Ze had trouwens ook de gegoede klasse kunnen kiezen met haar huidige inkomen.
En ze leeft alleen, dat was sowieso al zeer ongepast in de jaren twintig en dertig.
Ik heb haar gezien op tv en zag zo al enkele details die voor geen meter kloppen trouwens.
De elektriciteitsvoorzieningen alleen al in haar woninkje. Ze zou dat dan voor meer dan
de helft moeten reduceren (en ze waren nog modern ook).
Natuurlijk hadden de armen ook zo hun gelukkige momenten, maar die waren echt een stuk
schaarser dan de gegoede klasse hoor. En luxe konden ze zich echt niet veroorloven.
Genoeg hier over.
Vriendelijke groet
René (R)
Waardeloze site trouwens van die club, met zeer inconsequente teksten en weinig info.
Dan leeden, vervolgens weer leden, menschen of dan maar weer mensen.
Zegt al genoeg. De Nederlandsche taal van toen beheerscht ze kennelijk niet goed.
Laatst bewerkt 13 jul 2011 17:21 door René R.
Onderwerp is gesloten.
- buurjongen
- [buurjongen]
-
Minder
Meer
13 jul 2011 16:36 #6461
door buurjongen
Beantwoord door buurjongen in topic Re: De romantiek van de oude radio's?
Beste Rene,
kent u club interbellum ? De oprichtster daarvan ( mejuffrouw J. Teeuwissen ) zou niet zo blij zijn met jou kijk op de dertiger jaren. Natuurlijk was er een rangenverschil, dat is er toch nog steeds ! Voor de juiste informatie betreffende de jaren '30 verwijs ik je naar club interbellum. En die aflevering van andere tijden heb ik heel goed bekeken. En ook de presentator zelf zei dat de moderne kijk op de dertiger jaren nogal vertekent is.
Dat van die radio's klopt zeker wat je zei. Natuurlijk had niemand 10 radio's in huis ( zelfs Anton Philips niet denk ik ). Aan 1 radio heb je uiteindelijk ook genoeg. Dat je zegt dat ik eigenlijk zeg ' vroeger was alles beter ' vind ik vreemd. Vroeger was lang niet alles beter, maar ook was niet alles slechter. Kijk maar eens naar de natuur, de opvoeding en de sfeer in huis. Dan geef mij toch echt de jaren '30 maar.
groeten van Henk van Limburg.
kent u club interbellum ? De oprichtster daarvan ( mejuffrouw J. Teeuwissen ) zou niet zo blij zijn met jou kijk op de dertiger jaren. Natuurlijk was er een rangenverschil, dat is er toch nog steeds ! Voor de juiste informatie betreffende de jaren '30 verwijs ik je naar club interbellum. En die aflevering van andere tijden heb ik heel goed bekeken. En ook de presentator zelf zei dat de moderne kijk op de dertiger jaren nogal vertekent is.
Dat van die radio's klopt zeker wat je zei. Natuurlijk had niemand 10 radio's in huis ( zelfs Anton Philips niet denk ik ). Aan 1 radio heb je uiteindelijk ook genoeg. Dat je zegt dat ik eigenlijk zeg ' vroeger was alles beter ' vind ik vreemd. Vroeger was lang niet alles beter, maar ook was niet alles slechter. Kijk maar eens naar de natuur, de opvoeding en de sfeer in huis. Dan geef mij toch echt de jaren '30 maar.
groeten van Henk van Limburg.
Onderwerp is gesloten.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 jul 2011 16:13 - 13 jul 2011 16:19 #6459
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: De romantiek van de oude radio's?
Goed lezen beste Henk
Ik had het over je COLLECTIE die je in huis hebt welke alleen Anton Philips kon betalen.
Niemand had toen tien radio's in huis.
Beste Henk, er waren voor de oorlog eenvoudigweg verschillende klassen.
Kennelijk behoorde je voorouders tot de middenklasse.
De verschillende klassen hielden zich nauwelijks met elkaar bezig.
Ik vrees dat je een veel te romantisch beeld hebt van die tijd.
Voor heel veel mensen in de onderklasse (het gros van de bevolking) was het een
moeilijk leven en afzien om te overleven.
Zo was dat nu eenmaal.
De docu over de jaren 30 heb je dan echt niet goed bekeken hoor.
Alleen het verhaal van de meisjes van de gloeilampen al....
Ze laten ook uitgebreid de arme woonwijken van Amsterdam zien, of die in woonwagens moesten
wonen en enkele 'gegoeden' zich over hen en de kinderen ontfermden.
En vergeet niet dat de filmpjes ook gemaakt zijn door mensen die zich dat konden
veroorloven. Ook dat was heel erg duur in die tijd.
De onderklasse (nogmaals het gros van de bevolking toen) kon dat echt niet betalen!
Ik kan me ook nog de scene herinneren van mannen met petten die met kabelbelegging bezig
(voor het NIEUWE fenomeen elektriciteit !) in diepe geulen terwijl de mannen met de hoeden
(de toezichthouders) toekeken en commentaar gaven. Het werd er nog speciaal bij genoemd.
De klasse met de petten en de klasse met de hoeden.
Maar je moet natuurlijk geloven wat je wilt en als je de jaren dertig als het ideale
tijdperk ziet, ga gerust je gang. De meeste mensen uit die tijd zullen het niet beamen.
De trein, de auto, de radio, reizen überhaupt was alleen weggelegd voor de gegoede klasse.
De klasse die we nu graag in speelfilms zien over die tijd.
En zo wordt de kijk op geschiedenis langzaam maar zeker vervalst.
:smilythumb:
René (R)
Ik had het over je COLLECTIE die je in huis hebt welke alleen Anton Philips kon betalen.
Niemand had toen tien radio's in huis.
Beste Henk, er waren voor de oorlog eenvoudigweg verschillende klassen.
Kennelijk behoorde je voorouders tot de middenklasse.
De verschillende klassen hielden zich nauwelijks met elkaar bezig.
Ik vrees dat je een veel te romantisch beeld hebt van die tijd.
Voor heel veel mensen in de onderklasse (het gros van de bevolking) was het een
moeilijk leven en afzien om te overleven.
Zo was dat nu eenmaal.
De docu over de jaren 30 heb je dan echt niet goed bekeken hoor.
Alleen het verhaal van de meisjes van de gloeilampen al....
Ze laten ook uitgebreid de arme woonwijken van Amsterdam zien, of die in woonwagens moesten
wonen en enkele 'gegoeden' zich over hen en de kinderen ontfermden.
En vergeet niet dat de filmpjes ook gemaakt zijn door mensen die zich dat konden
veroorloven. Ook dat was heel erg duur in die tijd.
De onderklasse (nogmaals het gros van de bevolking toen) kon dat echt niet betalen!
Ik kan me ook nog de scene herinneren van mannen met petten die met kabelbelegging bezig
(voor het NIEUWE fenomeen elektriciteit !) in diepe geulen terwijl de mannen met de hoeden
(de toezichthouders) toekeken en commentaar gaven. Het werd er nog speciaal bij genoemd.
De klasse met de petten en de klasse met de hoeden.
Maar je moet natuurlijk geloven wat je wilt en als je de jaren dertig als het ideale
tijdperk ziet, ga gerust je gang. De meeste mensen uit die tijd zullen het niet beamen.
De trein, de auto, de radio, reizen überhaupt was alleen weggelegd voor de gegoede klasse.
De klasse die we nu graag in speelfilms zien over die tijd.
En zo wordt de kijk op geschiedenis langzaam maar zeker vervalst.
:smilythumb:
René (R)
Laatst bewerkt 13 jul 2011 16:19 door René R.
Onderwerp is gesloten.