De romantiek van de oude radio's?
- buurjongen
- [buurjongen]
-
Weet je waar ook zoveel bloed, zweet en tranen aan ' hangen ' ... aan die oude gietijzeren stortbakken voor de toiletten uit de woningen van de jaren '20 en '30. Die zijn ook onder vreselijke omstandigheden in drente vervaardigd. Het was heel vies, zwaar en ongezond werk om bij deze gietijzerfabrieken te werken. En nu, nu worden ze gewoon overal verwijderd en weggegooid. Wij hebben in onze woning natuurlijk nog wel zo'n stortbak ... met zo'n porseleinen trekkertje eraan.
Dan gaan we met de mooie oude radio-toestellen toch heel wat beter om. Die worden, na 80 jaar, nog steeds gekoesterd en bewonderd. En dat die mensen hard moesten werken onder belachelijke omstandigheden, dat ben ik met je eens. Des te knapper is het dat er, ondanks de lange werktijden en slechte werkomstandigheden, er zulke kwalitatief hoogstaande producten werden gemaakt. Neem nou de Philips 2531 ... niet kapot te krijgen toch, zelfs na 80 jaar ! Dat kun je van die moderne ' troep ' niet zeggen. Ik moet nog geen i-pod ofzo hebben ... ik heb zo'n hekel aan dat soort ' geweldige producten '. Ik snap niet dat al die mensen in die valkuil trappen. Kijk nou bij de media markt bijvoorbeeld. Zie jij daar nou een mooie radio staan die ook mooi is om naar te kijken als hij uit staat ? Ik niet. En het zijn niet alleen de radio-toestellen de er niet meer uitzien, kijk ook maar eens naar de auto's, de meubels, etc. etc. Het moet allemaal strak, modern en vooral sfeerloos zijn. De gemiddelde huiskamer is tegenwoordig gevuld met de kwalitatief waardeloze inrichting van IKEA ( Ik Koop Ergens Anders ... ) en na 3 jaar is dat geperste houtsplintermeubilair zo gammel als het maar zijn kan en wordt weer weggegooid en vervangen door nieuwe IKEA meubilair ... ongeloofelijk ...
Dertiger jaren radio's zijn ( vaak ) gemakkelijk te repareren en kunnen daardoor tientallen jaren mee. Daarnaast zitten bij de moderne gezinnen de kinderen tegenwoordig overal aan. Als je kinderen hebt, krijgen al je spullen ook ineens een ' houdbaarheidsdatum '. Tegenwoordig mogen ( ook erg kleine kinderen ) alles en als je zegt dat jij niet wil dat kinderen van andere aan jou spullen komen, zijn de ouders nog kwaad ook, want dan ben je een zeikert. Ik heb er al ruzie door gekregen met 1 vriendin ( paar jaar geleden trouwens ) die vond dat haar kind bij mij overal aan mocht zitten, maar dat werkt bij mij zo niet. Bij mij thuis ben ik de baas en ik maak daar de wetten uit, dat is simpel. Met die oude radio's was dat in de jaren '30 ook gewoon heel eenvoudig. Dat dure toestel werd vaak enkel bediend door vader en kinderen kwamen niet in de ' goei ' kamer, waar het dure apparaat meestal stond. Mijn oma had vroeger ook een ' goei ' kamer toen ik nog kleuter was. Ik kan mij niet herrinneren dat ik daar ooit in geweest ben. Ik mocht met de auto's rijden tot aan de rails van de ensuite deuren en owee als ik daaroverheen ging, dan stonden mijn vader en moeder al klaar ... ik werd dan direct tot de orde geroepen, want dat mocht niet.
Tegenwoordig hoor je over etenswaren die kinderen in de dvd speler hebben gestopt etc. Dat was er bij mij thuis echt niet bij.
Radio's uit de dertiger jaren : voor mij onder vreselijke omstandigheden vervaardigd, maar zeer mooi vormgegeven en van een geweldige kwaliteit, ik ben blij dat ik er enkele bezit.
met vriendelijke groeten,
Henk van Limburg.
Bijlage berekop009.JPG niet gevonden
We beginnen de buizenradio's e.d. nu wel erg uit het zichtveld te verliezen.
Best interessant allemaal, maar niet op een forum als dit.
Graag alleen directe reacties op het bedoelde artikel, liefst natuurlijk met aanvullende informatie uit die tijd.
Bedankt!
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Mee eens. Maar of een beter arbeidsklimaat ook nog tot een goed economisch klimaat (wat de elite voor ogen staat) zal leiden, durf ik te betwijfelen. Een beter arbeidsklimaat betekent immers hogere kosten die vervolgens weer leiden tot hogere verkoopprijzen en of de consument die hogere prijs wil betalen, is nog maar de vraag.
Hier begint dus het wringen van de schoen. Bij artikelen met een lage verkoopprijs zal het prijsverschil niet zo groot zijn maar bij duurzame consumptiegoederen met een veel hogere prijs zal een negatief effect duidelijk zichtbaar zijn.
Dit is precies het effect wat wij hier in Europa al jaren kennen. De productie van product A wordt binnen de EU te duur dus verplaatst men deze productie naar de zogenaamde 'lage lonenlanden'. Daar ga je een soortgelijke ontwikkeling zien en dan verplaatst men op een gegeven moment de productie weer.
Groeten,
Paul
NB
In China zijn loonsverhogingen van 40% tot 50% nu al heel gewoon. Gezien de lage kostprijs van personeel gaat dit nog maar de grenzen van het toelaatbare zullen op deze manier snel bereikt worden en zal China zich in rap tempo uit de markt voor lage lonen prijzen.
Voorts zwijg ik nog maar van de kwaliteit van veel Chinese producten en dan heb ik het niet alleen over electronische producten en componenten. Zo wordt er geprobeerd van alles en nog wat na te maken, zelfs in de voedingsmiddelenindustrie, medicijnenindustrie, enzovoort, die tot ongewenste calamiteiten leiden.
Zo kan je het ook zeggen!
Ik denk zelf wel dat dit soort bedrijven, door het personeel net iets beter te behandelen dan de andere bedrijven (zelfs al is het in absolute zin niet goed), wel de weg vrij maakt naar een beter arbeidsklimaat. Bij ons heeft dat vele tientallen jaren geduurd, in China zou het wel eens sneller kunnen gaan. Ik wacht de ontwikkelingen gespannen af.
Jij had geen mooier voorbeeld aan kunnen halen van 30-er jaren praktijken in de 21e eeuw. China!
Daar is het onderscheid tussen de elite, de middenklasse en het plebs nog net zo aanwezig als hier in de 30-er, 40-er, 50-er en begin 60-er jaren.
Het plebs moet zich een slag in het rond werken en wordt in de gaten gehouden en/of opgejut door de middenklasse terwijl de elite het resultaat in hun zak steekt.
Groeten,
Paul
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Rene Daemen schreef : Zelf in het Boek Philips 100 jaar
wordt over de philips familie genoemd
Menkreeg Gratis eten ook familie er werd wat georganiseerd door de personeels vereniging
ik denk dat de man zelf wat gefrustreerd was die het verhaal en film maakten
vandaar dat de film retour gezonden was omdat het niet de werkelijkheid bevat
probeer eens aan het jubileum boek philips 100 jaar te komen.
Mensen in de jaren 30 werkten langer maar er waren geen CAO's dat mensen niet langer dan 8 uur mogen werken
de CAO bestond nog niet eens dus 12 of 13 uur was heel normaal
vergeet niet dat bedrijven nu nog mensen uitbuiten
ik zelf denk er nu een verkeerd beeld onstaat probeer eens oud philips medewerkers te vragen
ik denk dat het toch positiever is
Kijk eens op de NVHR beurs naar het boek honderdjaar philips
Mvg René Daemen
RD, ik begrijp dit verhaal niet zo goed omdat er tegenstellingen in zitten.
Je zou de feiten ook eens gewoon aan kunnen nemen van lieden die zich al decennia lang bezig houden met de cultureel-maatschappelijke aspecten van de geschiedenis, oftewel het dagelijks leven van de mens. Het interesseert mij al meer dan veertig jaar en ik heb er vele boeken over gelezen, óók het Philips 100 jaar boek welke inderdaad nou niet bepaald onafhankelijk is. Daar zit nogal een verschil in.
Daarnaast worden de omstandigheden VERTELD door de arbeiders die Ivens gefilmd heeft, dus direct uit hun mond. Als voorbeeld nam hij illustratief het commentaar van de glasblazer, waar de film mee begint voor de productie van de radiolampen.
De omstandigheden voor de fabrieksarbeiders tussen de twee wereldoorlogen waren over het algemeen gewoon erbarmelijk. Daadwerkelijke bescherming door de overheid bestond er nog nauwelijks. Men begon zich nog maar net bezig te houden met het verbieden van kinderarbeid.
In 1930 had de vrouw nog maar net actieve kiesrecht verworven (1922). Om maar een voorbeeld te noemen. Ook de invoering van de woningwet in 1901 kwam maar moeizaam op gang, te beginnen in Amsterdam. In de provincie liep men nog decennia lang zwaar achter.
De arbeider in de fabrieken hadden niets te vertellen en moesten aan de lopende band keihard werken in zeer lange dagen voor een bijzonder klein loon, waar ze vaak niet eens hun gezin van konden onderhouden. Dus moesten meerdere gezinsleden, zo gauw ze daar (wettelijk) toe in staat waren ook werken. Er waren wel initiatieven van de fabrieksdirecties, mede omdat de overheid geregeld waarschuwde dat zij wettelijke maatregelen zouden treffen als de werk- en woonomstandigheden niet zouden verbeteren. Om dit voor te zijn namen de directies (soms) zelf maatregelen, maar tot een minimum beperkt.
Het ging om productie, productie en nog eens productie. Kon je niet meedraaien dan werd je de laan uit gestuurd. Zeker rond de jaren dertig voor jou honderd anderen. Zoals gesteld werd in de jaren van de grote depressie de helft van het Philips personeel op straat gedumpt.
Bekend is ook bijvoorbeeld dat de jongedames van de lampenfabriek konden verdwijnen zo gauw ze gingen trouwen. Philips wilde daar alleen jonge meisjes die voor een loon van niks de lampen in elkaar zetten. Lange dagen en bijna geen pauzes.
In die tijd werd het lopende band werk als meer dan ideaal gezien om zo veel mogelijk te produceren. Het was uitgevonden door meneer Ford en we weten allemaal hoe fout deze man eigenlijk was. Ford was voor Anton Philips ook nog eens zijn grote voorbeeld.
Protesten kwamen er al snel dat dit afstompend en soms letterlijk dodelijk werk was voor de arbeider. We kennen allemaal de fraaie film van Charley Chaplin over de maatschappelijke en persoonlijke gevolgen van dit soort werk.
Lopende bandwerk is nog steeds toegestaan, maar er zijn zeer strenge regels omtrent de gevarieerdheid er van en nog steeds zijn het de vrouwen die hoofdzakelijk ingezet worden voor dit werk. Kijk maar eens in de voedsel'industrie'.
De ARBO bestond indertijd al helemaal niet, laat staan bescherming omtrent gezond werken.
Enige maanden geleden kregen we op het forum nog een verslag van iemand te horen dat diens vrouw in de jaren vijftig als meisje bij een radiofabriek had gewerkt op de soldeerafdeling.
Werkzaamheden in giftige dampen waar ze de rest van haar leven ernstig ziek van is geworden. En dan hebben we het al over de jaren vijftig.
Voor de geschiedkundigen staat vast dat over het algemeen de fabrieksarbeider tussen de twee oorlogen nog in omstandigheden werkten "gelijk aan die als in de 19e eeuw". Tot in de jaren vijftig duurde dit nog voort.
Joris Ivens heeft de film (inmiddels wereldwijd een klassieker en de eerste geluidsfilm in Nederland) uiteindelijk zo gemaakt dat de omstandigheden van de arbeider niet te veel in beeld kwam. Hij heeft zich geconcentreerd op de machines. Vergelijkingen worden nu gemaakt met Metropolis van Fritz Lang (er zijn twee scenes in de Philips film die er naar verwijzen) en GLAS van Bert Haanstra. Met name is ook bekend dat de eerste film ook een kritische beschouwing was van de werkomstandigheden in de fabriek en waar het toe kon leiden in de toekomst.
Joris Ivens wilde als documentairemaker geen reclamefilm van Philips maken, maar een film die de productie laat zien van de radio. De film laat de macht van de machine zien, één van de redenen waarom Anton Philips tot tranen geroerd was bij het zien van 'zijn' film.
Groet
René (R)