Skip to main content
Algemeen

De romantiek van de oude radio's?

Meer
13 jul 2011 11:56 - 13 jul 2011 12:37 #6446 door Johannes
Hallo Huub,
laten we maar blij zijn dat de tijd van vroeger voorbij is. Vroeger was het beter hoor ik oudere mensen wel eens beweren.
Ik vraag me wel eens af wat er allemaal beter was....... Een AOW voor iedereen was er pas eind 50-er jaren, een zogenaamd degelijke auto zoals een Volkswagen was na 5 of 6 jaar en 100000 km rijp voor de sloop omdat men de hedendaagse verzink-technieken en een deugdelijk conservering nog niet toepastte.
Ook met het gemiddelde weekloon kon je geen rare sprongen maken; laat staan een luxe vliegvakantie naar exotische bestemmingen.
Maar gelukkig was men wel.... maar waarschijnlijk wist met nog niet beter. Als kind ik heb het eind van de 50-er jaren ook zo meegemaakt.
Ik kreeg van sinterklaas geen iPhone maar een Philips Pionier 1 radiobouwdoos en na het in elkaar knutselen deed het toestelletje het niet.
De radiowinkelier had al gauw gezien wat ik fout had gedaan: de germaniumdiode verkeerd aangesloten.....
Erg aandoenlijk allemaal, maar we zijn tegenwoordig toch gezegend met allerlei leuke dingen die vroeger wel erg ver weg en onbereikbaar waren voor de doorsnee burger.

Groeten, Hans
Laatst bewerkt 13 jul 2011 12:37 door Johannes.
Onderwerp is gesloten.
  • René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
13 jul 2011 11:48 - 13 jul 2011 12:05 #6444 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: De romantiek van de oude radio's?
Nico

Voor de oorlog was het op een kantoor anders
dan de mensen achter de lopende band (in de productie).
Je vader was al bevoorrecht.
Zeker in de jaren 20. Begin jaren dertig had je de grote crisis.
De helft van de arbeiders ontsloeg meneer Philips toen.
Bekend is dat de economie van Nederland in de eerste jaren van de oorlog
enorm opbloeide door de handel met de bezetter. Toen hadden veel mensen
het "nog goed" en leek er eigenlijk weinig aan de hand zelfs, voor velen.
Zie de recente serie Nederland in de 2e WO.
Mijn vader verdiende halverwege de jaren vijftig als ambtenaar bij
Rijkswaterstaat 125 gulden per maand. Het keurige flatje was 60 gulden.
We weten allemaal wat een beetje radio toen kostte.
Men kocht toen veel op afbetaling en daarom konden veel mensen zich een
radio veroorloven. De afbetalingen werden toegestaan om de economie te
bevorderen.

Groet
René (R)
Laatst bewerkt 13 jul 2011 12:05 door René R.
Onderwerp is gesloten.
Meer
13 jul 2011 11:44 #6443 door Ouwe Schipper
@ René.....
"en konden maar een beperkte
groep lieden in de maatschappij er een kopen. Precies zoals 'vroeger'.
Tot in de jaren vijftig kostten radio's meerdere maandsalarissen."

Dit is dus echt eròrme nonsens. : waardeloos
Mijn Vader stond in die tijd bij Philips aan het prille begin van zijn kantoor- carrière, dus voor wat jij "een hongerloontje" belieft te noemen. Toch kon hij zich een van de duurdere toestellen veroorloven: de BX660x die ik een half jaar geleden heb opgeknapt. Die kostte toen ongeveer 2/3 van Vaders maandloon en daarbij had hij ook een gezin en een hypotheek. Vermoedelijk op afbetaling en met de 20% korting die je in de personeelswinkel kreeg, maar het kòn, in tegenstelling tot wat jij beweert.
Niet dat ik de "oude tijd" verheerlijk, maar je moet het niet zwarter afschilderen dan ter zake is
Nico
Onderwerp is gesloten.
Meer
13 jul 2011 10:50 #6441 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: De romantiek van de oude radio's?
De gekochet TV bij ons ik 1958 die is door ons vieren betaalt
Mijn moeder mijn zus en nog een broer en ik zelf Zoo ging het
En de verderen FAM was regelmatig aanwezig met koffie, Tot zij ook geld hadden
Of mischien op de ruitel gekocht .Het was er allemaal wel maar
Geld ontbrak bij velen .Dus wat dat beterft was het geen suppertijd
Huub
Onderwerp is gesloten.
  • René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
13 jul 2011 09:22 - 13 jul 2011 09:54 #6438 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: De romantiek van de oude radio's?
We moeten natuurlijk niet vergeten dat de radio's voor de tweede WO onbetaalbaar waren voor
de gewone man, de Jan met de Pet.
Meerdere jaarsalarissen zelfs. Dus de kwaliteit van die producten was ook navenant.
Als een smartphone (nu zeg 500 euro) 5000 euro had gekost (vier maal een maandsalaris
zullen we maar zeggen, de verhouding van een gemiddelde radio in de jaren vijftig), dan was
de kwaliteit van die smartphone ook aanzienlijk beter geweest, en konden maar een beperkte
groep lieden in de maatschappij er een kopen. Precies zoals 'vroeger'.
Tot in de jaren vijftig kostten radio's meerdere maandsalarissen.
Tegenwoordig koop je vrijwel alles aan luxe artikelen (koelkast, tv en zelfs een computer)
ruim onder een maandsalaris. Tenzij die luxeartikelen van nog hogere kwaliteit zijn en veel
duurder. Dan gaan ze echt (over het algemeen) ook veel langer mee hoor.

Het is echt zo'n flauwekul: "vroeger was alles beter".
Vroeger was alles veel duurder en voor velen onbereikbaar!
Nu kan bijna iedereen in Nederland kopen wat zijn hartje begeert.
Voor de economie is het bezit van een pc en smartphone zelfs noodzakelijk!
Aldus de peilingsexperts.

Je zegt dat dertiger jaren radio's makkelijk te repareren zijn. Ja, door hun eenvoud.
Als jouw pc nu niet zo uitermate ingewikkeld was zaten we nu niet samen op het forum
te corresponderen. Tel de zegeningen van de tijd waar je in leeft. ;)

Henk, een radio uit het verleden die je nu voor een habbekrats koopt was in zijn eigen
tijd een onvoorstelbaar duur luxeartikel, gemaakt door arbeiders die een hongerloontje
kregen en in slechte omstandigheden werkten (anders waren die radio's indertijd zelfs
onverkoopbaar geworden). Ze zijn letterlijk over de ruggen van de fabrieksarbeiders
gemaakt die zich zelfs de goedkoopste radio's uit hun fabriek niet konden veroorloven.
Wat jij nu aan collectie in huis hebt staan kon alleen Anton Philips zich veroorloven.
Vader ging na betaling van zijn gage de kroeg in om zijn ellende weg te drinken en aldus
had zijn gezin nog minder huishoudgeld dan wat ze al te kort kwamen aan inkomen.
Dat moet je niet vergeten.

Groet
René (R)
Laatst bewerkt 13 jul 2011 09:54 door René R.
Onderwerp is gesloten.
Meer
13 jul 2011 09:10 - 13 jul 2011 09:11 #6437 door maarten
Grappig dat je over die stortbakken begint... Ik loop al tijden met het idee rond dat ik er eens eentje wil restaureren die hier niets hangt te doen.

Overigens werden ze (en andere gietijzeren objecten) lang niet alleen in Drente vervaardigd, maar aan de slechte omstandigheden doet dat niets af.
Laatst bewerkt 13 jul 2011 09:11 door maarten.
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena