Algemeen
Goedkope Dig Multimeter.
10 okt 2013 22:41 - 10 okt 2013 22:59 #37153
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Goedkope Dig Multimeter.
Hans,
Wat betreft de zekeringen in een Fluke die erg duur zijn.
In deze Aldie meter zitten óók, volgens de gebruikers handleiding zekeringen.
En wel die "gewone" met een vriendelijke prijs.
Alleen de 20 A stand is natuurlijk niet gezekerd.
En bij die stand mag de meting niet langer duren dan 10 sec en bij een volgende
meting op die stand moet je 15 min wachtten alvorens dat kan.
Er zal een Amp schunt in zitten die warm word tijdens het meten van veel stroom.
Daar is best mee te leven. Het is tenslotte geen Fluke.
Het is een "beginners ding".Mol je dat ding...nix aan het handje.
En er zit óók nog garantie op, onbeschadigd met de verpakking er bij geld terug.
Binnen één maand. Netjes toch? Zo hebben ze het daar ook opgelost met een horloge.
Als je een instrument moet leren bespelen begin je ook niet met een erg dure gitaar.
Kun je gerust een Aldie gitaar voor gebruiken. Mol je die...nix aan het handje.
Kun je daar een maal mee overweg dan koop je een goede in de muziek winkel.
Vr gr Cees.
P.S: En dan nog even dit: Vorig jaar attendeerde ik ook een meter van E14,- die
op de markt te koop was. Kun je R's mee meten tot 200M Ohm en je kunt kunt er
cap mee meten. En...Pet? Nee hoor. De meet uit lezingen komen gewoon overeen met
mijn duurdere dig meters en voor wat betreft spanning en weerstand metingen komt
de uitlezing overeen met mijn oude trouwe analoge Philips B.V.M nix mis mee.
Ja, er zitten meet snoetjes en stekkers aan die niet zo best van kwaliteit zijn.
Ook daar is wel mee te leven. Als ze stuk zijn vervangen door goede meetsnoeren
die dan wel weer duurder zijn dan die hele meter koste.
Wat betreft de zekeringen in een Fluke die erg duur zijn.
In deze Aldie meter zitten óók, volgens de gebruikers handleiding zekeringen.
En wel die "gewone" met een vriendelijke prijs.
Alleen de 20 A stand is natuurlijk niet gezekerd.
En bij die stand mag de meting niet langer duren dan 10 sec en bij een volgende
meting op die stand moet je 15 min wachtten alvorens dat kan.
Er zal een Amp schunt in zitten die warm word tijdens het meten van veel stroom.
Daar is best mee te leven. Het is tenslotte geen Fluke.
Het is een "beginners ding".Mol je dat ding...nix aan het handje.
En er zit óók nog garantie op, onbeschadigd met de verpakking er bij geld terug.
Binnen één maand. Netjes toch? Zo hebben ze het daar ook opgelost met een horloge.
Als je een instrument moet leren bespelen begin je ook niet met een erg dure gitaar.
Kun je gerust een Aldie gitaar voor gebruiken. Mol je die...nix aan het handje.
Kun je daar een maal mee overweg dan koop je een goede in de muziek winkel.
Vr gr Cees.
P.S: En dan nog even dit: Vorig jaar attendeerde ik ook een meter van E14,- die
op de markt te koop was. Kun je R's mee meten tot 200M Ohm en je kunt kunt er
cap mee meten. En...Pet? Nee hoor. De meet uit lezingen komen gewoon overeen met
mijn duurdere dig meters en voor wat betreft spanning en weerstand metingen komt
de uitlezing overeen met mijn oude trouwe analoge Philips B.V.M nix mis mee.
Ja, er zitten meet snoetjes en stekkers aan die niet zo best van kwaliteit zijn.
Ook daar is wel mee te leven. Als ze stuk zijn vervangen door goede meetsnoeren
die dan wel weer duurder zijn dan die hele meter koste.
Laatst bewerkt 10 okt 2013 22:59 door Cees. Reden: Tekst bijgewerkt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 okt 2013 21:34 - 10 okt 2013 21:37 #37149
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Goedkope Dig Multimeter.
Deze meter ken ik uiteraard niet.
Mijn bezwaar tegen dit soort aanbiedingsbak-gereedschap:
In het verleden heb ik 2 keren soortgelijke aanbiedingen "genoten"
Conclusie: De eerste paar keren dat ik ze gebruikt heb leek het i.d.d een koopje.
Na enige tijd begonnen die dingen sluipenderwijs kuren te krijgen,(hele rare meetwaardes) en al na een half jaar deed ie uiteindelijk niks meer.
Batterijen uitwisselen bleek ook nutteloos.
De vreugde over de lage prijs is reeds lang vergeten, terwijl de ergernis voort duurt .
Vooral ook omdat achteraf gezien heel veel metingen totaal (gevaarlijk!) onbetrouwbaar zijn geweest.
Meten is weten = gebruik alleen goed en betrouwbaar gereedschap.
Dat ga je niet redden met 1 of 2 tientjes. Goedkoop = duurkoop!
Een goeie betrouwbare meter kost nu eenmaal een paar eurootjes maar verdiend zichzelf zondermeer terug.
Vreugde over kwaliteit duurt voort, als de hogere aanschafprijs reeds lang is vergeten
Mijn bezwaar tegen dit soort aanbiedingsbak-gereedschap:
In het verleden heb ik 2 keren soortgelijke aanbiedingen "genoten"
Conclusie: De eerste paar keren dat ik ze gebruikt heb leek het i.d.d een koopje.
Na enige tijd begonnen die dingen sluipenderwijs kuren te krijgen,(hele rare meetwaardes) en al na een half jaar deed ie uiteindelijk niks meer.
Batterijen uitwisselen bleek ook nutteloos.
De vreugde over de lage prijs is reeds lang vergeten, terwijl de ergernis voort duurt .
Vooral ook omdat achteraf gezien heel veel metingen totaal (gevaarlijk!) onbetrouwbaar zijn geweest.
Meten is weten = gebruik alleen goed en betrouwbaar gereedschap.
Dat ga je niet redden met 1 of 2 tientjes. Goedkoop = duurkoop!
Een goeie betrouwbare meter kost nu eenmaal een paar eurootjes maar verdiend zichzelf zondermeer terug.
Vreugde over kwaliteit duurt voort, als de hogere aanschafprijs reeds lang is vergeten
Handtekening
Laatst bewerkt 10 okt 2013 21:37 door Ben Dijkman.
10 okt 2013 17:59 - 10 okt 2013 18:01 #37134
door Gino
Als het oud is is het leuk
Beantwoord door Gino in topic Goedkope Dig Multimeter.
Nou, ik heb dit dingetje ook gekocht, en ik vind het TOP ! yes.gif
Voor mijn automotive doeleinden uitermate geschikt ! Ook met de stevige rubberen bescherming van de behuizing.
Kan ie nog eens van een stationair draaiende motor op de grond kukelen !
Dat zou ik voor zo'n mooie bakelieten AVO meter toch jammer vinden.
@ Hans,
Deze meter is ook met 2 zekeringen beveiligd !
Voor mijn automotive doeleinden uitermate geschikt ! Ook met de stevige rubberen bescherming van de behuizing.
Kan ie nog eens van een stationair draaiende motor op de grond kukelen !
Dat zou ik voor zo'n mooie bakelieten AVO meter toch jammer vinden.
@ Hans,
Deze meter is ook met 2 zekeringen beveiligd !
Als het oud is is het leuk
Laatst bewerkt 10 okt 2013 18:01 door Gino.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
10 okt 2013 17:42 #37132
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Goedkope Dig Multimeter.
Hans,
ik kan de meter niet vergelijken, ik bezit beide niet. Ik gebruik ook analoog en digitaal. De digitale eigenlijk altijd. Dat is een Amprobe. Verschillen die ik zie met de meter van Aldi zijn de ingangsbussen, dat zal met de categorie van de meter te maken hebben. Bij de Amprobe hoef je geen selcties te maken in ranges. Je meet DC,AC,LCR,R,Amp, freq,H, door de meter in de juiste stand te zetten en de range wordt automatische geselecteerd. Het kan ook geen kwaad als je de meter in de verkeerde stand hebt staan. Hij bliebt en gaat niet defect. De meter is 4,5 digits en heeft geen vertraging, kan verlicht worden en heeft een analoge balk voor trend info. Meetwaarden kunnen vastgezet worden of een min-max waarde krijgen. Het is een true RMS meter.
Henk
ik kan de meter niet vergelijken, ik bezit beide niet. Ik gebruik ook analoog en digitaal. De digitale eigenlijk altijd. Dat is een Amprobe. Verschillen die ik zie met de meter van Aldi zijn de ingangsbussen, dat zal met de categorie van de meter te maken hebben. Bij de Amprobe hoef je geen selcties te maken in ranges. Je meet DC,AC,LCR,R,Amp, freq,H, door de meter in de juiste stand te zetten en de range wordt automatische geselecteerd. Het kan ook geen kwaad als je de meter in de verkeerde stand hebt staan. Hij bliebt en gaat niet defect. De meter is 4,5 digits en heeft geen vertraging, kan verlicht worden en heeft een analoge balk voor trend info. Meetwaarden kunnen vastgezet worden of een min-max waarde krijgen. Het is een true RMS meter.
Henk
10 okt 2013 14:14 #37124
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Goedkope Dig Multimeter.
Hallo forumlezers,
Nog even afgezien of je een fervente analoge of digitale voorkeur hebt. Ik heb ze beide
en ook nog een oerdegelijke AVO 8 Mk II. Maar ik zeg het eerlijk; een digitale meter
bevalt mij prima en ik ben er aan gewend en ken de mogelijkheden en onmogelijkheden van
beide meetsystemen.
De AL72D meter bij Aldi voor € 10,- is idd geen geld. Maar wat is dan het verschil met
een Fluke meter met dezelfde specs die € 165,- kost. Ik denk een stukje betrouwbaarheid
en ook veiligheid bij verkeerd aansluiten. Bij de Fluke kost het je hoogstens een erg dure
zekering terwijl de Aldi meter om zeep is..........
Ik heb zelf voor een gulden middenweg gekozen met een Voltcraft VC830 en dat is een meter
waar ik heel veel mee kan doen. Zelfs de ontsteking van mijn Puch uit 1966 afstellen.....
Maar dat terzijde.... wat is het verschil tussen een dure Fluke en een goedkope Aldi meter
behalve de prijs en het uiterlijk ?? Ik ben benieuwd.
Groeten van Hans
Nog even afgezien of je een fervente analoge of digitale voorkeur hebt. Ik heb ze beide
en ook nog een oerdegelijke AVO 8 Mk II. Maar ik zeg het eerlijk; een digitale meter
bevalt mij prima en ik ben er aan gewend en ken de mogelijkheden en onmogelijkheden van
beide meetsystemen.
De AL72D meter bij Aldi voor € 10,- is idd geen geld. Maar wat is dan het verschil met
een Fluke meter met dezelfde specs die € 165,- kost. Ik denk een stukje betrouwbaarheid
en ook veiligheid bij verkeerd aansluiten. Bij de Fluke kost het je hoogstens een erg dure
zekering terwijl de Aldi meter om zeep is..........
Ik heb zelf voor een gulden middenweg gekozen met een Voltcraft VC830 en dat is een meter
waar ik heel veel mee kan doen. Zelfs de ontsteking van mijn Puch uit 1966 afstellen.....
Maar dat terzijde.... wat is het verschil tussen een dure Fluke en een goedkope Aldi meter
behalve de prijs en het uiterlijk ?? Ik ben benieuwd.
Groeten van Hans
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
10 okt 2013 06:41 #37117
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Goedkope Dig Multimeter.
Je moet natuurlijk ook in gedachte houden dat meten weten is maar je moet ook weten wat je meet en de gemeten waarden in hun omgeving weten te plaatsen.
De cursus meettechniek die ik vroeger gekregen heb zat vol van zulke praktijkvoorbeelden.
Francois
De cursus meettechniek die ik vroeger gekregen heb zat vol van zulke praktijkvoorbeelden.
Francois