Algemeen
Goedkope Dig Multimeter.
14 okt 2013 22:35 #37289
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Goedkope Dig Multimeter.
Ik ben vandaag nog even in de Aldie in Amst Noord geweest.
Ze waren allemaal al weg en zaterdag middag hadden ze er nog maar één.
Dus ze zijn daar weg gevlogen als "broodjes"over de toonbank.
De andere gereed schappen lagen er bijna allemaal nog.
Tsja...voor maar één tientje...Een prijs knaller.
Er zijn kennelijk nog heel veel knutselaars met een smalle beurs
hier in Amst N.Heel veel sociale minima die zelf hun defecte spullen nog
(proberen) te repareren.
Vr gr Cees.
Ze waren allemaal al weg en zaterdag middag hadden ze er nog maar één.
Dus ze zijn daar weg gevlogen als "broodjes"over de toonbank.
De andere gereed schappen lagen er bijna allemaal nog.
Tsja...voor maar één tientje...Een prijs knaller.
Er zijn kennelijk nog heel veel knutselaars met een smalle beurs
hier in Amst N.Heel veel sociale minima die zelf hun defecte spullen nog
(proberen) te repareren.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 okt 2013 16:30 #37255
door Bert Kn
Zeker weten.
En laten we wel zijn al zou de meter 3 x niets zijn heb je in ieder geval een 9V Batterij en twee meetsnoeren voor dat geld bigfun
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Goedkope Dig Multimeter.
Mooi zo'n informatief forum toch?
Zeker weten.
En laten we wel zijn al zou de meter 3 x niets zijn heb je in ieder geval een 9V Batterij en twee meetsnoeren voor dat geld bigfun
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
14 okt 2013 16:19 #37254
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Goedkope Dig Multimeter.
Ach ja Bert. Gewoon een goedkoop en handig ding om even vlug wat te meten of tijdens de NVHR beurs
snel een gloeidraad van een buis door te meten of de ontsteking van je brommer af te stellen en voor
beginnende radiohobbyist een eerste stap in de richting van de mooie wereld van de radiotechniek.
En voor die paar centen.... Voor het echte meetwerk heb ik wel wat beters in huis en zelfs een erg
degelijke analoge AVO 8 MK2 die in de guldentijd wel bijna 900 guldens heeft gekost met rundlederen koffertje.
Ik denk dat ieder zijn visie over het Aldi metertje heeft gegeven en dat een ieder nu zoveel informatie
heeft gekregen om dat metertje wel of niet aan te schaffen. Mooi zo'n informatief forum toch?
Groeten van Hans
snel een gloeidraad van een buis door te meten of de ontsteking van je brommer af te stellen en voor
beginnende radiohobbyist een eerste stap in de richting van de mooie wereld van de radiotechniek.
En voor die paar centen.... Voor het echte meetwerk heb ik wel wat beters in huis en zelfs een erg
degelijke analoge AVO 8 MK2 die in de guldentijd wel bijna 900 guldens heeft gekost met rundlederen koffertje.
Ik denk dat ieder zijn visie over het Aldi metertje heeft gegeven en dat een ieder nu zoveel informatie
heeft gekregen om dat metertje wel of niet aan te schaffen. Mooi zo'n informatief forum toch?
Groeten van Hans
14 okt 2013 15:26 - 14 okt 2013 15:34 #37250
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Goedkope Dig Multimeter.
Vandaag moest ik een klusje doen bij een oudere dame welke boven de ALDI alhier woont.
Ik besloot dan ook gezien de meningsverschillen op het bericht om bij de ALDI binnen te wippen om te kijken of ze hem nog hadden en hem zelf te kunnen beoordelen een tientje kost je dan de kop niet.
Kennelijk is er hier geen grote aftrek van dit spul er lagen er nog genoeg in de bak.
Zelf maak ik al een jaar of 6/7 gebruik van een gelijksoortige meter iets forser qua formaat als de ALDI meter namelijk de voorganger van de meter in onderstaande link.
Deze kostte mij destijds ook 24,95
www.mecktronics.nl/index.php?item=profes...ticle&aid=19&lang=NL
Mijn bevindingen.
De ALDI meter is duidelijk minder degelijk qua constructie.
Het openen om de batterij te vervangen gaat moeizaam met aan een zijde een kliksysteem wat al direct bij openen een opdonder kreeg dus niet al te vaak de batterij wisselen.
De 9 volt aansluiting in de meter is alles behalve degelijk deze trok ik bij het losmaken van de batterij bijna in tweeën.
Wat betreft de metingen het volgende.
ALDI annex Mijn eerdere exemplaar
200 ohm 0 meting 0,5 Ohm -- 0,09 Ohm
680K 5% 685 KOhm -- 679,6 KOhm
Gelijkspanning 9V Batt -- 9,16Volt -- 9,12 Volt
Spanning lichtnet 228 Volt -- 225,9 Volt
Voor een tientje lijkt de ALDI meter geen miskoop, de tijd zal het leren.
Persoonlijk kies ik voor mijn eerdere exemplaar wat al ruim 6 jaar prima zijn werk doet.
Ik besloot dan ook gezien de meningsverschillen op het bericht om bij de ALDI binnen te wippen om te kijken of ze hem nog hadden en hem zelf te kunnen beoordelen een tientje kost je dan de kop niet.
Kennelijk is er hier geen grote aftrek van dit spul er lagen er nog genoeg in de bak.
Zelf maak ik al een jaar of 6/7 gebruik van een gelijksoortige meter iets forser qua formaat als de ALDI meter namelijk de voorganger van de meter in onderstaande link.
Deze kostte mij destijds ook 24,95
www.mecktronics.nl/index.php?item=profes...ticle&aid=19&lang=NL
Mijn bevindingen.
De ALDI meter is duidelijk minder degelijk qua constructie.
Het openen om de batterij te vervangen gaat moeizaam met aan een zijde een kliksysteem wat al direct bij openen een opdonder kreeg dus niet al te vaak de batterij wisselen.
De 9 volt aansluiting in de meter is alles behalve degelijk deze trok ik bij het losmaken van de batterij bijna in tweeën.
Wat betreft de metingen het volgende.
ALDI annex Mijn eerdere exemplaar
200 ohm 0 meting 0,5 Ohm -- 0,09 Ohm
680K 5% 685 KOhm -- 679,6 KOhm
Gelijkspanning 9V Batt -- 9,16Volt -- 9,12 Volt
Spanning lichtnet 228 Volt -- 225,9 Volt
Voor een tientje lijkt de ALDI meter geen miskoop, de tijd zal het leren.
Persoonlijk kies ik voor mijn eerdere exemplaar wat al ruim 6 jaar prima zijn werk doet.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 14 okt 2013 15:34 door Bert Kn.
14 okt 2013 10:02 #37243
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Goedkope Dig Multimeter.
Zo heb ik in 2001-2004 de NVHR cursus gevolgd
in Haarlem wat nu nog draait
Daar heeft men ook een les over multimeters
ze raden eerst aan om onder de knie te krijgen een goedkope digitale meter
aan gewoon zo'n 10tjes ding doe je wat fout en gaat ie naar de haaien
pech 10tje weg beter dan 200 euro dan sla je je eigen voor de kop
en wil je gelijk stoppen met de hobby.
het nadeel kan zijn met goedkope meters dat iets afwijken is of nerveus de getallen lopen blijven en niet stil staan.
ook analoge meters komen aanbod het nadeel is als je niet ervaren ben het ding zo kapot is
naald in de hoek knalt en kromslaat tja defect.
neem gewoon een paar goedkope meters en ben je echt doorgewinterd technicus kun je een duurdere
nemen.
Hoe velen zijn niet met een soldeer pistool begonnen een bijl soldeerbout zo'n knots om in een radio te lijf gaan. terwijl je nu mooi gereedschap heb.
ik heb er 1 met zoem functie zodat ik draden kan meten op breuk.
Grt René Daemen
in Haarlem wat nu nog draait
Daar heeft men ook een les over multimeters
ze raden eerst aan om onder de knie te krijgen een goedkope digitale meter
aan gewoon zo'n 10tjes ding doe je wat fout en gaat ie naar de haaien
pech 10tje weg beter dan 200 euro dan sla je je eigen voor de kop
en wil je gelijk stoppen met de hobby.
het nadeel kan zijn met goedkope meters dat iets afwijken is of nerveus de getallen lopen blijven en niet stil staan.
ook analoge meters komen aanbod het nadeel is als je niet ervaren ben het ding zo kapot is
naald in de hoek knalt en kromslaat tja defect.
neem gewoon een paar goedkope meters en ben je echt doorgewinterd technicus kun je een duurdere
nemen.
Hoe velen zijn niet met een soldeer pistool begonnen een bijl soldeerbout zo'n knots om in een radio te lijf gaan. terwijl je nu mooi gereedschap heb.
ik heb er 1 met zoem functie zodat ik draden kan meten op breuk.
Grt René Daemen
René Daemen
13 okt 2013 21:36 - 13 okt 2013 22:03 #37237
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Goedkope Dig Multimeter.
Tsja,Als ie E39,99 had gekost bij de erkende Elektronica boer dan was ie dus goed?
Bij voorbaat vóór dat Aldie ding is getest dat ding af zeiken lijkt mij niet gepast.
En elkaar er om af zeiken al helemaal ZEKER niet!Laten we het samen leuk houden.
Mijn bedoeling van deze tip is de hobby meer toegankelijk te maken voor de beginner.
Die heeft misschien een smalle beurs en weet nog niet of de hobby blijvend gaat worden.
Vroeger zijn de ouderen zelf óók begonnen met een soldeerboutje dat je in een kaars
vlam moest verhitten. Pet? Nee, gewoon een goedkoop beginners ding. Zo is het ook met
deze meter die best wel veel te bieden heeft voor dat kleine beetje geld.
En ook al bevalt dat ding niet, dan val je je zelf er geen (financiële) buil mee.
Niet voor de ver gevorderden dus, die al voorzien zijn van perfecte meters.
Hoewel; Een dure Phantax meter met automatische bereiken was binnen de kortste keren
stuk, gammele schakelaartjes. Dus met duur kun je óók pech hebben.
Vr gr Cees.
P.S: De reden voor mij om deze meter in de boodschappen wagen te leggen was en is
omdat dat ding een wisselstroom bereik (AC Amp) tot 20 A~ heeft en mijn andere meters
dat niet hebben. En dus kan ik deze meter daarvoor nuttig maken. In geval ik dat een
enkele keer nodig zal hebben.Enkel daarvoor koop ik geen dure meter.
Bij voorbaat vóór dat Aldie ding is getest dat ding af zeiken lijkt mij niet gepast.
En elkaar er om af zeiken al helemaal ZEKER niet!Laten we het samen leuk houden.
Mijn bedoeling van deze tip is de hobby meer toegankelijk te maken voor de beginner.
Die heeft misschien een smalle beurs en weet nog niet of de hobby blijvend gaat worden.
Vroeger zijn de ouderen zelf óók begonnen met een soldeerboutje dat je in een kaars
vlam moest verhitten. Pet? Nee, gewoon een goedkoop beginners ding. Zo is het ook met
deze meter die best wel veel te bieden heeft voor dat kleine beetje geld.
En ook al bevalt dat ding niet, dan val je je zelf er geen (financiële) buil mee.
Niet voor de ver gevorderden dus, die al voorzien zijn van perfecte meters.
Hoewel; Een dure Phantax meter met automatische bereiken was binnen de kortste keren
stuk, gammele schakelaartjes. Dus met duur kun je óók pech hebben.
Vr gr Cees.
P.S: De reden voor mij om deze meter in de boodschappen wagen te leggen was en is
omdat dat ding een wisselstroom bereik (AC Amp) tot 20 A~ heeft en mijn andere meters
dat niet hebben. En dus kan ik deze meter daarvoor nuttig maken. In geval ik dat een
enkele keer nodig zal hebben.Enkel daarvoor koop ik geen dure meter.
Laatst bewerkt 13 okt 2013 22:03 door Cees. Reden: spelfout en tekst toegevoegd
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Gino