Algemeen
ratel condensator vraagje
Minder
Meer
24 jul 2013 12:28 #34549
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic ratel condensator vraagje
Hoi Maarten,
Zowiezo heb ik verder niet meer naar die DVD gekeken
zeker van zo'n flutmerk wat 2e hands nog 5 euri opbrengt
ga ik geen uren aanbesteden
weg ermee in de container.
Wil gewoon weg niet op mn geweten hebben dat zo'n ding bij iemand een huis in de as legt
die kleine spoeltjes in die schakelende voeding brrrr
van mijn laptop is met de kerst overleden na 2 jaar wordt gewoon veel te heet
wat heet wordt gaat snel stuk.
Mvg René Daemen
Zowiezo heb ik verder niet meer naar die DVD gekeken
zeker van zo'n flutmerk wat 2e hands nog 5 euri opbrengt
ga ik geen uren aanbesteden
weg ermee in de container.
Wil gewoon weg niet op mn geweten hebben dat zo'n ding bij iemand een huis in de as legt
die kleine spoeltjes in die schakelende voeding brrrr
van mijn laptop is met de kerst overleden na 2 jaar wordt gewoon veel te heet
wat heet wordt gaat snel stuk.
Mvg René Daemen
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 jul 2013 10:03 - 24 jul 2013 10:09 #34546
door maarten
Beantwoord door maarten in topic ratel condensator vraagje
Die Philips TV's (diverse series PT - plof TV - en PW - ploft wel - eind jaren '90 dacht ik, GR en MD chassis) konden flink knetteren en spoken - ook en vooral als ze uitstonden. Echt in de fik vliegen heb ik niet gezien, maar een verkoolde printplaat en een geschroeid plastic kapje kwam voor. Vaak merkte je het wel bij het uitzetten als hij ver heen was. (kaboef-geluid en vaak zekering in de meterkast eruit). Netschakelaar is maar een paar euro dus die ging er bij mij altijd in als de originele een witte van Stelvio was ongeacht de reden dat ik de TV onder handen had.
Overigens als je een dergelijke TV trof die zijn hele leven standby had gestaan inplaats van met de schakelaar bediend, was hij nog redelijk veilig : tvkijkuh :
Heb je trouwens bij die DVD-speler achteraf nog gekeken waar de brand ontstaan was?
Maar we dwalen af van de ratelcondensatoren. Daar zijn het vooral de papiercondensatoren die roken en fikken. Moderne zouden niet door blijven fikken, teerbommen wel.
Overigens als je een dergelijke TV trof die zijn hele leven standby had gestaan inplaats van met de schakelaar bediend, was hij nog redelijk veilig : tvkijkuh :
Heb je trouwens bij die DVD-speler achteraf nog gekeken waar de brand ontstaan was?
Maar we dwalen af van de ratelcondensatoren. Daar zijn het vooral de papiercondensatoren die roken en fikken. Moderne zouden niet door blijven fikken, teerbommen wel.
Laatst bewerkt 24 jul 2013 10:09 door maarten.
24 jul 2013 09:49 - 24 jul 2013 09:57 #34545
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic ratel condensator vraagje
Ben
Soms hoeft geen vloeistof aan te pas komen en gaat het spontaan de fik in
dat deed de DVD speler op de werktafel ook
alcohol doe ik op een wattenstaafje weet zelf dat dit ontvlambaar is
en veeg even op de laseroog dan even laten drogen.
Alleen die chinese flut zooi vliegt in de fik Xiron zelfs Daewoo video recorder
en hoevaak ik al niet LCD TV zelfs philips LG al na 2 jaar BOlle Elco's
in de voeding je wilt het niet weten voeding 12 volt en 10 volt elko's vragen om rottigheid
Net Schakelaars tv eind jaren 80 BIj Philips PT serie (Plof Tv) noemde wij die serie
deze serie moest terug naar philips voor andere schakelaars maar niet alle toestellen zijn terug gegaan
en heb ze zien roken.
Bij de meeste LCD schermen zit de aan/uitschakelaar in het laagspannings circuit
en niet in het hoogspannings gedeelte 230 volt wat natuurlijk toch energie vraagt
in de standby stand Zet daarom ook geen beeldbuis tv in de standby stand maar helemaal uit
met stof kan het ook brandbaar zijn zeker als er nog flink gerookt wordt in huis waar nicotine en stof vermengt.Heb al heel wat Smerige stoffige doorrookte tv meegemaakt.
Mvg René Daemen
Soms hoeft geen vloeistof aan te pas komen en gaat het spontaan de fik in
dat deed de DVD speler op de werktafel ook
alcohol doe ik op een wattenstaafje weet zelf dat dit ontvlambaar is
en veeg even op de laseroog dan even laten drogen.
Alleen die chinese flut zooi vliegt in de fik Xiron zelfs Daewoo video recorder
en hoevaak ik al niet LCD TV zelfs philips LG al na 2 jaar BOlle Elco's
in de voeding je wilt het niet weten voeding 12 volt en 10 volt elko's vragen om rottigheid
Net Schakelaars tv eind jaren 80 BIj Philips PT serie (Plof Tv) noemde wij die serie
deze serie moest terug naar philips voor andere schakelaars maar niet alle toestellen zijn terug gegaan
en heb ze zien roken.
Bij de meeste LCD schermen zit de aan/uitschakelaar in het laagspannings circuit
en niet in het hoogspannings gedeelte 230 volt wat natuurlijk toch energie vraagt
in de standby stand Zet daarom ook geen beeldbuis tv in de standby stand maar helemaal uit
met stof kan het ook brandbaar zijn zeker als er nog flink gerookt wordt in huis waar nicotine en stof vermengt.Heb al heel wat Smerige stoffige doorrookte tv meegemaakt.
Mvg René Daemen
René Daemen
Laatst bewerkt 24 jul 2013 09:57 door Rene Daemen.
21 jul 2013 20:26 #34414
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic ratel condensator vraagje
Peter schreef; En die DVD speler? Bij het schoonmaken misschien alcohol gebruikt? Resten kunnen overal achterblijven en bij een ingeschakeld apparaat spontaan ontbranden.
Peter, hierin zit een kern van waarheid en ‘ratelen’ we gewoon door. Zo had ik eens een kater die het niet kon laten om mijn spullen te besproeien. Dat had hij dus ook op de netslof achter de TV gedaan. We hadden het wel eens horen knetteren maar plots zagen we vlammen achter de kast en waren er gelukkig nog op tijd bij. En nee het was geen Chinese of Koreaanse kater maar gewoon een Hollandse. Groet, Ben
Peter, hierin zit een kern van waarheid en ‘ratelen’ we gewoon door. Zo had ik eens een kater die het niet kon laten om mijn spullen te besproeien. Dat had hij dus ook op de netslof achter de TV gedaan. We hadden het wel eens horen knetteren maar plots zagen we vlammen achter de kast en waren er gelukkig nog op tijd bij. En nee het was geen Chinese of Koreaanse kater maar gewoon een Hollandse. Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
21 jul 2013 17:45 #34413
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic ratel condensator vraagje
Dat verhaal over die brandende DVD speler heb ik nu dus al drie keer in dezelfde draad gezien. Het wordt nu echt vervelend dat zelfde standaard verhaal door dezelfde persoon.
Nu zal IK eens met de feiten op tafel komen:
Op mijn werk staat een Rebox Digitenne ontvanger en die is gekocht in augustus 2003, dus bijna 10 jaar oud. Nog nooit aan gerepareerd en hij staat elke dag aan van half 9 tot 5.
Voedingen van mijn Experia Box, mijn Laptop en nog meer zijn allemaal schakelende voedingen en er is er bij mij nog NOOIT eentje stuk gegaan!
Alsof analoge voedingen niet stuk kunnen gaan. Ook daar kan een trafo uitbranden als de brugcel doorslaat en de zaak niet goed gezekerd is. Kijk maar eens naar die goedkope omschakelbare voedingen.
Jarenlang was men bang voor t.v.'s die in brand vlogen door "de standby schakeling". In werkelijkheid bleek (zoals bij mijn moeder) de aan/uit schakelaar de boosdoener te zijn.
En die DVD speler? Bij het schoonmaken misschien alcohol gebruikt? Resten kunnen overal achterblijven en bij een ingeschakeld apparaat spontaan ontbranden.
Ik vind het wel heel kortzichtig om schakelende voedingen als Zwarte Piet te bestempelen. Er zijn er genoeg waar geen enkel probleem mee is.
Maar nogmaals: Koop die goedkope troep van de bazars niet en betaal liever iets meer. Het resultaat van die troep uit China hebben we kunnen lezen: Twee chinezen geelectrocuteerd doordat hun IPhone aan een goedkope lader was gekoppeld. Maar ook hierbij heb ik mijn vraagtekens: Bij een IPhone zit een originele, betrouwbare lader. Waarom dan een nepper? Of was de IPhone zelf ook een nepper? Chinezen zijn er heel goed in om bijv. een IPad te maken die geen IPad is dus waarom geen IPhone?
Laten we elkaar alsjeblieft niet bang maken doordat er weer eens iets is gebeurd.
Maar ik dacht dat de draad over ratel condensatoren ging?
Groeten,
Peter
Nu zal IK eens met de feiten op tafel komen:
Op mijn werk staat een Rebox Digitenne ontvanger en die is gekocht in augustus 2003, dus bijna 10 jaar oud. Nog nooit aan gerepareerd en hij staat elke dag aan van half 9 tot 5.
Voedingen van mijn Experia Box, mijn Laptop en nog meer zijn allemaal schakelende voedingen en er is er bij mij nog NOOIT eentje stuk gegaan!
Alsof analoge voedingen niet stuk kunnen gaan. Ook daar kan een trafo uitbranden als de brugcel doorslaat en de zaak niet goed gezekerd is. Kijk maar eens naar die goedkope omschakelbare voedingen.
Jarenlang was men bang voor t.v.'s die in brand vlogen door "de standby schakeling". In werkelijkheid bleek (zoals bij mijn moeder) de aan/uit schakelaar de boosdoener te zijn.
En die DVD speler? Bij het schoonmaken misschien alcohol gebruikt? Resten kunnen overal achterblijven en bij een ingeschakeld apparaat spontaan ontbranden.
Ik vind het wel heel kortzichtig om schakelende voedingen als Zwarte Piet te bestempelen. Er zijn er genoeg waar geen enkel probleem mee is.
Maar nogmaals: Koop die goedkope troep van de bazars niet en betaal liever iets meer. Het resultaat van die troep uit China hebben we kunnen lezen: Twee chinezen geelectrocuteerd doordat hun IPhone aan een goedkope lader was gekoppeld. Maar ook hierbij heb ik mijn vraagtekens: Bij een IPhone zit een originele, betrouwbare lader. Waarom dan een nepper? Of was de IPhone zelf ook een nepper? Chinezen zijn er heel goed in om bijv. een IPad te maken die geen IPad is dus waarom geen IPhone?
Laten we elkaar alsjeblieft niet bang maken doordat er weer eens iets is gebeurd.
Maar ik dacht dat de draad over ratel condensatoren ging?
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
21 jul 2013 11:53 - 21 jul 2013 11:56 #34404
door maarten
Beantwoord door maarten in topic ratel condensator vraagje
Ik kan het me ook slecht voorstellen, maar toch hetzelfde verhaal met DVB-T ontvangers... Bedenk ook dat brandvertragers een brand niet blussen, maar er alleen maar voor zorgen dat hij weer uitgaat zodra de hittebron is verdwenen. Blijft de boel vonken, dan blijft de boel ook langzaamaan branden. Ik sluit niet uit dat in sommig modern ramsj-spul de brandvertragers gewoon "vergeten" zijn en een begin van brand zich snel kan uitbreiden, zoals vroeger bijvoorbeeld in de K40 van Philips (toen het nog niet verplicht was om die toe te passen).
Laatst bewerkt 21 jul 2013 11:56 door maarten.