Skip to main content
Algemeen

ratel condensator vraagje

Meer
18 jul 2013 17:59 #34243 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic ratel condensator vraagje
René, lees nou mijn verhaal eens goed en hou op met die standaard verhaaltjes. Ik schrijf precies hetgeen dat jij bedoelt, alleen met veel minder woorden: Gewoon als het kan goede spullen kopen en niet die inferieure troep die bijv. van de bazaars afkomt en via een sluipweg Nederland is binnengekomen. Bij de betere winkels vind je die troep niet. Ik heb hier ook schakelende voedingen en ik ik heb toch een redelijke ontvangst op de M.G. Met een buitenantenne of ferrietantenne gaat het prima. Een buitenantenne is sowieso beter dan "zomaar een draadje op de grond" of een kamerantenne.

Dan die ratel-C: Die dient er voor om te voorkomen dat de H.F. retourstroom via de antenne naar aarde niet via de gelijkrichter moet. Doordat deze stroom anders periodiek onderbroken zou worden zou je een forse modulatie brom of ratel krijgen. Door die condensator kan de H.F. stroom ongehinderd via het net naar aarde afvloeien. Maar als het net vervuild is krijg je toch storing. Daarom is het beter het toestel te aarden. Dan is er helemaal geen hinder meer en heb je ook de ratel-C niet meer nodig. Tevens heb je minder last van netstoringen. In bijv. De AG9004 zit hij er kennelijk in om netstoringen buiten de MD voorversterker te houden. En de Philips platenspelers van toen produceerden ook nog wel eens flinke knallen in het net.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom, Bert Kn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 jul 2013 09:24 #34231 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic ratel condensator vraagje
Hallo Ben,

zou dit niet helpen in de Radio's hebben we geen last meer van explosieven
in het toestel.
Grt René Daemen

René Daemen

Meer
17 jul 2013 19:53 #34210 door Ben
Beantwoord door Ben in topic ratel condensator vraagje
Rustig maar René je bedoeling is goed maar het gaat hier om ratelcondensatoren die toch ‘nutteloos’ zijn en gewoon weggeknipt kunnen worden omdat je er niets van merkt.
Mijn (zelfgebouwde) klok loopt op de 50Hz en ging rare tijden aangeven als gevolg van spijkers op het net.
Het door mij aangegeven alternatief kan niet ontploffen, doet ook gewoon het juiste werk namelijk netvervuiling buiten of binnen houden en zo’n ringkern kost maar heel weinig. Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom

Meer
17 jul 2013 18:21 #34207 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic ratel condensator vraagje
Toch zet ik hier een kanttekening en ben het niet helemaal mee eens
De meeste mensen kopen een DVD bij Blokker voor nog geen 20 euro
made in taiwan China enz en gaat gewoonweg de fik in en plastic niet zelfdovend
ook Qmedia is ook ramsj met electronica na 2 jaar elko's bol 10 volt terwijl voeding 12 volt levert
dan zet je of elko's in van 16 volt of hoger
de onderdelen gewoon weg inferieur is
Brandende DVD spelers heb ik al een paar keer gehad op de test tafel bij de 2e hands verkoopwinkel
nu wil ik deze niet aan de klant verkopen stel je voor dat zijn huis af-fikt door zo'n apparaat
voel mij toch verantwoordelijk voor en dat ik gelukkig dat het apparaat open stond ivm laser reinigen
en na reinigen een DVD 10 minuten speelt en in de brand vliegt gelukkig was ik erbij en kon het blussen om erger te voorkomen.
Terwijl Sony en Pioneer toch veiliger en degelijker is opgebouwd.
Kijk eens voor de Grap of er op je moderne apparaten een Kema Keur of T.U.V op staat
bijna niet meer.
Koop ook geen apparaten van onbekende merken op de zwartemarkt want dat is vragen om problemen
Ga als je iets wilt hebben ervoor sparen net als vroeger en koop een goede gedegen merk
hier heb je meer waardering voor als voor een goedkoop ding die na een maand de brui aan geeft en weer vervangen moet worden wat is dan beter goedkoop is vaak duurkoop.
Als ik een TV koop wil ik minimaal 5 jaar zonder problemen naar kijken
alles wat ie langer meegaat is meegenomen maar heeft wel zijn geld opgebracht.
De Radio in Duitsland uit de jaren 50 is gewoonweg niet gereviseerd dus oude elko's
en gewoonweg ondeskundig geknutseld
Daarom, doen wij wel een komplete revisie zeker voor een ander om niet te lezen dat een huis is afgefikt
door ondeugdelijke spullen.
Kijk als je iets koopt of het keurmerk erop staat zoniet lekker laten staan
Het wekkertje waar hier overgesproken wordt is ook van een goedkoop merk
normnaal gesproken gaat je digitale klok niet achterlopen of de kristal is niet goed
IK heb dit nooit meegemaakt heb philips gehad en Sony
Schakelende voeding hou ze in de gaten
trek bij vakanties stekker van TV pc uit het stopcontact

MVg René Daemen

René Daemen

Meer
17 jul 2013 17:01 #34206 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic ratel condensator vraagje
Renė:

Een fabrikant weet donders goed hoe hij een goed, niet storend apparaat moet bouwen. Alleen niet voor de prijs die de klant wil betalen of die commercieel aantrekkelijk is. De fabrikant moet dus wel bezuinigen en zoekt daarbij de grenzen van de (on)mogelijkheden op. Het is heel makkelijk om op de fabrikanten te schelden maar we hebben het als consument ook min of meer aan ons zelf te wijten. Als we zelf wat kritischer zijn bij de aanschaf en niet gewoon kopen "wat we leuk vinden" dan zijn we ook een stuk verder.
In mijn jeugd had ik zelf een stereo balans versterker gebouwd en als gelijkrichter vier BY100's gebruikt. Ik had op de hele middengolf last van een flinke ratelstoring. Als ik de versterker uit zette was de storing weg. Het aanbrengen van twee ratelcondensators was de remedie. En hoe vaak hebben we ook vroeger niet last gehad van storing afkomstig van T.V.'s?
Een beetje kortzichtig allemaal.

Een heleboel T.V.' S zijn uitgefikt door een rotte aan/uit schakelaar. Dat heeft niets met de voeding te maken. En dan al die kleedjes op de T.V. En: Kort geleden is in Duitsland een huis afgefikt door een defecte 50's radio......

Wat die ratel C's betreft: Een zeer goed middel tegen netstoringen is een goed netfilter, die dingen in een metalen huis (dat wel geaard moet worden!). Het wordt dan een stuk stiller. Ook je radio aarden helpt prima tegen storingen.

Tenslotte: Ook een analoge voeding kan storen. Ik heb op mijn werk tijden lang last gehad van een acculader uitgerust met 7812's die niet ontkoppeld waren. Resultaat was oscillatie tot in de FM-band. En laat die condensatoren over je Si- dioden maar gerust weg, maar klaag dan niet over storing op de AM-banden.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
17 jul 2013 15:15 #34205 door Ben
Beantwoord door Ben in topic ratel condensator vraagje
Toch blijf ik erbij dat als je zo’n ontstoring condensator verwijderd je toch storing uit het lichtnet binnen krijgt of naar buiten brengt. Mijn 1e digitale klok was ontstoort met zo’n ratel condensator secundair en loopt nog steeds zonder storingen. Mijn nieuwe klok had niet zo’n condensator en elke keer als er met een licht geschakeld werd liep hij van de tijd. Nu heb ik intern een ringkern gezet met 2 slagen omwikkeld en nu is de storing weg. Dus zo kan het ook in een radio of ander apparaat. Groet, Ben
(Het foto voorbeeld is extern uitgevoerd)

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena