Skip to main content
Algemeen

800 Ohm luidspreker op conventionele eindtrap

Meer
29 dec 2012 21:21 #26187 door peter1952
Beste Forumleden,

Vandaag op bezoek geweest bij René R. en hij is in het bezit van het boek "Van microfoon tot oor", uitgegeven door Philips.
Ik kon het natuurlijk niet laten om er eens in te bladeren. Op een gegeven moment stuitte ik op het hoofdstuk over de OTL of seriebalanseindtrap. De laatste alinea van dat hoofdstuk was interessant, dat ging namelijk over het gebruik van 800 Ohm luidsprekers op conventionele eindtrappen en luidde ongeveer als volgt:
"800 Ohm luidsprekers kunnen uiteraard ook gebruik worden bij eindtrappen met uitgangstransformator. Door de hoge impedantie kan de transformatorverhouding aanzienlijk kleiner zijn dan bij laagohmige luidsprekers. Dit komt de geluidskwaliteit ten goede."

Als we het nuchter bekijken dan zien we dat t.o.v. een 8 Ohm luidspreker de trafoverhouding 10 x klein wordt (impedantieverhouding 1:100).
Zou dit inderdaad zo zijn en de reden zijn dat Philips nog 800 Ohm luidsprekers gebruikte?
Ik wil niet echt geloven dat dit de werkelijke reden is, immers 800 Ohm luidsprekers waren alleen bruikbaar bij Philips eindtrappen.
En zo goed was de geluidskwaliteit van die plano's nu ook weer niet.....

wat denken jullie daarover?

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: John Hupse

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena