Algemeen
800 Ohm luidspreker op conventionele eindtrap
29 dec 2012 22:43 - 29 dec 2012 22:45 #26199
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic 800 Ohm luidspreker op conventionele eindtrap
Hmm. Ik heb zelf B6x en B7x plano's (gehad) met AD3800AM's.
Het enige wat je merkt, is dat het diepe laag beneden de ca. 50hz volledig afwezig is en dat het tussen geschat 50 en 80hz gauw gaat vervormen op hogere volumes.
Op beschaafde volumes klinkt 't uitstekend.
De problemen met het vrij snel vervormende laag treden niet op bij de B7X94a.
De B7X94a heeft een tweeweg speakersysteem met AD3800BM en AD2300B. De uitgangstrafo's hiervan zijn fors groter.
Het laag in dit toestel is een stuk beter. Misschien is het puur een economische keus geweest om die uitgangstrafootjes van de simpelere plano's klein te houden.
Andere wilde theorie: men wilde OTL eindtrappen maken en heeft daar speakers voor nodig, maar er worden eigenlijk 'te weinig' OTL eindtrappen gebruikt om een 800 ohm spreekspoelproductielijn rendabel te maken.
Om meer 800 ohm speakers te verkopen zijn er vervolgens 800 ohm speakers in 'doorsnee' toestellen gezet.
Het enige wat je merkt, is dat het diepe laag beneden de ca. 50hz volledig afwezig is en dat het tussen geschat 50 en 80hz gauw gaat vervormen op hogere volumes.
Op beschaafde volumes klinkt 't uitstekend.
De problemen met het vrij snel vervormende laag treden niet op bij de B7X94a.
De B7X94a heeft een tweeweg speakersysteem met AD3800BM en AD2300B. De uitgangstrafo's hiervan zijn fors groter.
Het laag in dit toestel is een stuk beter. Misschien is het puur een economische keus geweest om die uitgangstrafootjes van de simpelere plano's klein te houden.
Andere wilde theorie: men wilde OTL eindtrappen maken en heeft daar speakers voor nodig, maar er worden eigenlijk 'te weinig' OTL eindtrappen gebruikt om een 800 ohm spreekspoelproductielijn rendabel te maken.
Om meer 800 ohm speakers te verkopen zijn er vervolgens 800 ohm speakers in 'doorsnee' toestellen gezet.
.
Laatst bewerkt 29 dec 2012 22:45 door Laurens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
29 dec 2012 22:33 #26198
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic 800 Ohm luidspreker op conventionele eindtrap
Het gebruik van 800 Ohm luidsprekers op een jukebox was een truc om geen 70 V. trafo te hoeven gebruiken. Ik heb eens twee boxen gehad waarim bij allebei 2 stuks AD3800AM zat. Die luidsprekers was toen makkelijk aan te komen. Wel handig, één 800 Ohm luidspreker neemt bij 70 V. ongeveer 6 W. op, precies het maximum vermogen van een AD3800AM. Je kunt dan op een 25 W. versterker (gebruikelijk bij jukeboxen) 4 van die luidsprekers aansluiten (mits de eigen luidspreker niet meedoet).
ik vind zelf het geluid van die B5X... plano maar blikkerig klinken. De oude mono toestellen klonken een stuk voller. Het klinkt wel beter als je het toestel in een hoek of dicht bij een muur zet. Door de constructie van de kast treedt er sterke akoestische kortsluiting op. Van een paar AD5046 luidsprekers met 9710AM knapt het geluid een stuk op.
Groeten,
Peter
ik vind zelf het geluid van die B5X... plano maar blikkerig klinken. De oude mono toestellen klonken een stuk voller. Het klinkt wel beter als je het toestel in een hoek of dicht bij een muur zet. Door de constructie van de kast treedt er sterke akoestische kortsluiting op. Van een paar AD5046 luidsprekers met 9710AM knapt het geluid een stuk op.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
29 dec 2012 22:17 #26196
door Franc
Beantwoord door Franc in topic 800 Ohm luidspreker op conventionele eindtrap
Op de jukeboxen konden toch ook losse boxen aangesloten worden.
Ik heb die van Seeburg gezien en daar zaten 2 stuks AD3800 AM in.
Die gingen dan op de 70V uitgang van de jukebox.
Maar was meer bedoeld voor langere afstanden vanaf de jukebox qua kabellengte.
Mijn jukebox heeft althans deze aansluitingen.
Of die beter klinken heb ik nog nooit getest.
Ik denk dat dit voor jou een bekend terrein is.
Die plano's klinken heus niet slecht, zeker de B5X.... met de 3700AM speakers als de zaak maar in orde is.
Het laag komt alleen wat te kort.
Groet Frank
Ik heb die van Seeburg gezien en daar zaten 2 stuks AD3800 AM in.
Die gingen dan op de 70V uitgang van de jukebox.
Maar was meer bedoeld voor langere afstanden vanaf de jukebox qua kabellengte.
Mijn jukebox heeft althans deze aansluitingen.
Of die beter klinken heb ik nog nooit getest.
Ik denk dat dit voor jou een bekend terrein is.
Die plano's klinken heus niet slecht, zeker de B5X.... met de 3700AM speakers als de zaak maar in orde is.
Het laag komt alleen wat te kort.
Groet Frank
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
29 dec 2012 22:05 #26193
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic 800 Ohm luidspreker op conventionele eindtrap
En ik heb toen ook geschreven dat het niet direct boerenbedrog was.
Philips wist heel goed en heel geraffineerd de juiste omschrijvingen
te geven in de diverse teksten dat het toch klopte.
Ze waren heus niet gek.
Maar we moeten oppassen niet te herhalen wat er toen geschreven werd.
Kerstsmiley
Philips wist heel goed en heel geraffineerd de juiste omschrijvingen
te geven in de diverse teksten dat het toch klopte.
Ze waren heus niet gek.
Maar we moeten oppassen niet te herhalen wat er toen geschreven werd.
Kerstsmiley
Minder
Meer
29 dec 2012 21:56 #26191
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic 800 Ohm luidspreker op conventionele eindtrap
Beste Nico,
Klopt, maar misschien werpt het gelezene weer nieuw licht op de zaak. De draad kon ik zo snel niet meer terug vinden. Maar ik vond het toch de moeite het hier te vermelden.
Groeten,
Peter
Klopt, maar misschien werpt het gelezene weer nieuw licht op de zaak. De draad kon ik zo snel niet meer terug vinden. Maar ik vond het toch de moeite het hier te vermelden.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01
Minder
Meer
29 dec 2012 21:37 #26190
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic 800 Ohm luidspreker op conventionele eindtrap
Nog niet zo lang geleden is dat onderwerp hier al eens aan de orde geweest. Toen heb ik 't gehad over een stereo radio (weet allang niet meer welk type) van Philips. Die heeft een poos bij mijn ouders in de huiskamer gestaan. Er zaten 800 ohm speakers bij maar toch gewone eindtrapjes met EL84 & UGT. Ik heb dat toen boerenbedrog genoemd, waar ook weer reacties op kwamen
Nico
Nico