Algemeen
800 Ohm luidspreker op conventionele eindtrap
Minder
Meer
22 jan 2013 16:35 - 22 jan 2013 16:37 #27336
door John Hupse
Beantwoord door John Hupse in topic 800 Ohm luidspreker op conventionele eindtrap
Philips gebruikte in een aantal buizentoestellen inderdaad 800 ohm speakers in combinatie met een (kleine) uitgangstrafo. Er zijn een zeer behoorlijk aantal van deze toestellen gemaakt, dus je kan niet spreken over een restpartij of zoiets. Ook het woord "boerenbedrog" (in de zin van bedriegerij, bedrog en oplichting) is hier niet van toepassing, de toestellen bevatten immers wel degelijk 800 ohm luidsprekers.
Je kan er inderdaad van uitgaan dat een 3:1 audiotransformator goedkoper is te maken vergeleken met een 10:1 transformator met dezelfde kwaliteit. In de toestellen waar we het hier over hebben is er sprake van relatief kleine en goedkope uitgangstransformatoren, de hoofdreden om te kiezen voor 800 ohm luidsprekers is in dit geval niet een betere geluidskwaliteit geweest, maar wel een lagere kostprijs.
Het rendement van een 800 ohm luidspreker is iets lager dan het rendement van een verder identieke 5 ohm luidspreker. Het verschil is echter gering, en weegt zeker op tegen de lagere kostprijs van de uitgangstrafo.
Je kan er inderdaad van uitgaan dat een 3:1 audiotransformator goedkoper is te maken vergeleken met een 10:1 transformator met dezelfde kwaliteit. In de toestellen waar we het hier over hebben is er sprake van relatief kleine en goedkope uitgangstransformatoren, de hoofdreden om te kiezen voor 800 ohm luidsprekers is in dit geval niet een betere geluidskwaliteit geweest, maar wel een lagere kostprijs.
Het rendement van een 800 ohm luidspreker is iets lager dan het rendement van een verder identieke 5 ohm luidspreker. Het verschil is echter gering, en weegt zeker op tegen de lagere kostprijs van de uitgangstrafo.
Laatst bewerkt 22 jan 2013 16:37 door John Hupse.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 jan 2013 16:06 #26581
door robkrab
Beantwoord door robkrab in topic 800 Ohm luidspreker op conventionele eindtrap
Voor het beste geluid kun je een plano zoals de B6X23A en alles wat daar op lijkt dan ook het beste in een hoek plaatsen zodat het geluid via de wanden reflecteert en alsnog naar je toe komt. Dat werd in de gebruiksaanwijzing ook geadviseerd.
Minder
Meer
01 jan 2013 13:46 #26376
door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic 800 Ohm luidspreker op conventionele eindtrap
Hallo Cees,
Dat was ik nu precies van plan
Groeten Willem
Dat was ik nu precies van plan
Groeten Willem
01 jan 2013 00:50 #26358
door Cees
Beantwoord door Cees in topic 800 Ohm luidspreker op conventionele eindtrap
Als je het niet snapt.
Probeer dan eens het volgende:
Zet je stereo (moderne met boxen) eens aan, stel de beide boxen rechts en links, zodanig op dat het geluid recht naar voren klinkt. Het klinkt in fase, dat is duidelijk. Dan:
Zet je ze dicht naast elkaar; ook dan klinkt het nog in fase.Alleen het stereo effect word dan smaller.
Dan zet je ze naast elkaar met de voorkanten van elkaar af gericht. De ene box straalt nu zijn geluid af naar links en de andere naar rechts. Ook dan klinkt het geluid nog steeds in fase. Het stereobeeld is dan net als bij de Plano heel breed, maar niet echt goed.
Uit een Plano kan vanwege zijn behuizing nooit een echt goed stereo effect, hoewel wel in fase, bereikt worden. Dat is aan de onvolmaaktheid van het kast ontwerp te danken.
Vr gr Cees.
Probeer dan eens het volgende:
Zet je stereo (moderne met boxen) eens aan, stel de beide boxen rechts en links, zodanig op dat het geluid recht naar voren klinkt. Het klinkt in fase, dat is duidelijk. Dan:
Zet je ze dicht naast elkaar; ook dan klinkt het nog in fase.Alleen het stereo effect word dan smaller.
Dan zet je ze naast elkaar met de voorkanten van elkaar af gericht. De ene box straalt nu zijn geluid af naar links en de andere naar rechts. Ook dan klinkt het geluid nog steeds in fase. Het stereobeeld is dan net als bij de Plano heel breed, maar niet echt goed.
Uit een Plano kan vanwege zijn behuizing nooit een echt goed stereo effect, hoewel wel in fase, bereikt worden. Dat is aan de onvolmaaktheid van het kast ontwerp te danken.
Vr gr Cees.
Minder
Meer
30 dec 2012 22:19 #26267
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic 800 Ohm luidspreker op conventionele eindtrap
Ik denk inderdaad dat hier toch sprake is van een spraakverwarring. Als beide conussen naar buiten gaan wordt de lucht samengedrukt. Die samendrukking merk je aan de voorkant ook op. Als de conussen naar achteren gaan geldt hetzelfde.
Misschien ontstaat de verwarring doordat de luidsprekers aan de zijkant zitten.
Dat de bas afneemt als je één kanaal weg draait of vlak bij één van de luidsprekers gaat zitten is normaal, immers je hebt de helft van het vermogen. Bij de lage tonen is het effect sterker.
Groeten,
Peter
Misschien ontstaat de verwarring doordat de luidsprekers aan de zijkant zitten.
Dat de bas afneemt als je één kanaal weg draait of vlak bij één van de luidsprekers gaat zitten is normaal, immers je hebt de helft van het vermogen. Bij de lage tonen is het effect sterker.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom
Minder
Meer
30 dec 2012 21:26 #26260
door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic 800 Ohm luidspreker op conventionele eindtrap
Hallo Peter,
Ik zal het, als ik tijd heb, nog eens controleren.
De stelling dat er niets verandert als de luidsprekers van de voorkant naar de zijkant geplaatst worden, begrijp ik niet want daar zit nu volgens mij het venijn. Nu ben jij technisch beter als ik dus ik neem het voor kennisgeving aan. Ik snap echter niet hoe het kan dat 2 luidsprekers aan de zijkant gemonteerd en elektrisch in fase aangesloten in het midden in fase klinken. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Groeten Willem
Ik zal het, als ik tijd heb, nog eens controleren.
De stelling dat er niets verandert als de luidsprekers van de voorkant naar de zijkant geplaatst worden, begrijp ik niet want daar zit nu volgens mij het venijn. Nu ben jij technisch beter als ik dus ik neem het voor kennisgeving aan. Ik snap echter niet hoe het kan dat 2 luidsprekers aan de zijkant gemonteerd en elektrisch in fase aangesloten in het midden in fase klinken. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Groeten Willem