Skip to main content
Algemeen

gelijkricht condensator van mijn b7x72a

Meer
29 mei 2012 15:26 #17892 door arjenm
super henk ik ga er vannavond mee aan de slag
gr arjen

hkruis schreef : Als volgt testen en aansluiten, (uitgangspunt, alle draden los gesoldeerd op de Elco)

draadsteunnummeren van rechts naar links 1,2,3,4,5 GND 6,7,8

Aansluiten 1, De draad die vanaf de EZ81 komt, zit op de 2e draadsteun vanaf rechts en aangesloten op R50en gaat van R50 naar C1. De draad die can C1 naar draadsteun 1 gaat (R46) loslaten.

Test 1, spanning er op en meten met UNI meter op gelijkspanningbereik, (spanning opschrijven) brand de lamp zachtjes, test OKE

Aansluiten 2, draad aansluiten vanaf C1 naar R46 en aansluiten R46 op C1a.
Test 2, als test 1 uitvoeren

Aansluiten C1a op draadsteun 3 en naar de andere draadsteun op R2. R2 losnemen op draadsteun 5.

Test 3, Overgebleven draad op C1a aansluiten, en testen als onder test1.
Aansluiten, C2, de draden er 1 voor 1 aansluiten en tussen elek keer dat je een draad aansluit de test herhalen.

Zodra de lamp fel gaat branden heb je de fout in principe gevonden. Controleer ook de weerstanden R6, R14R65, zit C159 goed om(polariteit)

Suc6

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
28 mei 2012 21:03 #17886 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: gelijkricht condensator van mijn b7x72a
Als volgt testen en aansluiten, (uitgangspunt, alle draden los gesoldeerd op de Elco)

draadsteunnummeren van rechts naar links 1,2,3,4,5 GND 6,7,8

Aansluiten 1, De draad die vanaf de EZ81 komt, zit op de 2e draadsteun vanaf rechts en aangesloten op R50en gaat van R50 naar C1. De draad die can C1 naar draadsteun 1 gaat (R46) loslaten.

Test 1, spanning er op en meten met UNI meter op gelijkspanningbereik, (spanning opschrijven) brand de lamp zachtjes, test OKE

Aansluiten 2, draad aansluiten vanaf C1 naar R46 en aansluiten R46 op C1a.
Test 2, als test 1 uitvoeren

Aansluiten C1a op draadsteun 3 en naar de andere draadsteun op R2. R2 losnemen op draadsteun 5.

Test 3, Overgebleven draad op C1a aansluiten, en testen als onder test1.
Aansluiten, C2, de draden er 1 voor 1 aansluiten en tussen elek keer dat je een draad aansluit de test herhalen.

Zodra de lamp fel gaat branden heb je de fout in principe gevonden. Controleer ook de weerstanden R6, R14R65, zit C159 goed om(polariteit)

Suc6

Meer
28 mei 2012 20:30 #17885 door arjenm
hoi henk ,nee de draden zijn nog niet aangesloten ,ga ik morgen avond doen en dan voorzichtig proberen met de lamp er tussen bedankt en je hoort er weer van
gr arjen

hkruis schreef : Een zacht gloeiende lamp is een goed teken, dus je hebt waarschijnlijk nu geen sluiting. Liggen je afgaande draden nog los of is alles weer aangesloten???. Als alles weer aangesloten is, en de gloeilamp brand zachtjes probeer dan de radio even met de gloeilamp er tussen uit. Je gelijkspanning is nu ao laag omdat de gloeilamp er in serie tussen staat.

Henk

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
28 mei 2012 20:16 #17884 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: gelijkricht condensator van mijn b7x72a
Een zacht gloeiende lamp is een goed teken, dus je hebt waarschijnlijk nu geen sluiting. Liggen je afgaande draden nog los of is alles weer aangesloten???. Als alles weer aangesloten is, en de gloeilamp brand zachtjes probeer dan de radio even met de gloeilamp er tussen uit. Je gelijkspanning is nu ao laag omdat de gloeilamp er in serie tussen staat.

Henk

Meer
28 mei 2012 19:39 #17883 door arjenm
hoi henk ben weer even bezig geweest,
ik heb ook de ez buis er uit gehaalt de kathode draad die naar de weerstand r50 loopt door gemeten ligt niet aan het chassis verder de spanningen op de voeding trafo gemeten volgens mij zijn die goed
daar zit volgens mij geen sluiting
de gloeilamp tussen mijn aansluitsnoer blijft zachtjes gloeien
als ik er een andere az81 in doe ik weet niet of het een goede is? gaat de gloeilamp ietje fellerbranden
aan de kathode meet ik nu 75 volt gelijkspanning en geen wissel spanning meer
henk of andere lezers wat kan ik nu het beste doen!!
gr arjen

arjenm schreef : hallo henk even bezig geweest dit zijn mijn bevindingen
ik heb de draden los gehaalt van de gelijkricht elco die plussen liggen niet aan massa dus dat is oke als ik dan de radio aansluit met de gloeilamp er tussen gaat ihij even branden en dan bijna uit
dan heb ik spanning op de draden gemeten die normaal opde voeding elco zitten daar meet ik alleen wisselspanning op (daar moet toch wel wat gelijkspanning staan van de az 81?
ik ook nog van rene wat advies ga ik vannavond proberen het is nu wat warmpjes op zolder
gr arjen

hkruis schreef : Je hebt dus sluiting in de radio, dat is duidelijk. had je dit nu ook voor vervanging van de voedings elco.

Als eerste maar eens even wat testjes,

Universeelmeter, bereik Ohm.

1, Neem de aansluitinge los
p je elco en meet de plussen t.o.v. de behuizing\chassis en controleer deze op sluiting. Blijft je gloeilamp nu ook fel branden? dan heb je trafo en\of probleem met de EZ-buis. Meet eventueel de spanningen op de secundaite zijde van je trafo en\of er ergens sluitng in zit.

Alles Goed?. Dan de losgesoldeerde draden controleren t.o.v. aarde\chassis of er sluiting aan wezig is.

Controleer dit eerst maar even. Als je toch bezi bent bekijk alle bedrading en aansluitngen nog eens goed of er niet ergens een spannings draad tegen het chassis ligt. Bij het werken kan je hier ook iets per ongeluk verbogen hebben.

succes

Henk

mvg arjen meulmeester

Meer
28 mei 2012 14:02 #17875 door arjenm
dank u:)

hkruis schreef : Nico, hij speelde voor de varvanging van de voedingselco's, wellicht met wat brom. Na de vervanging is er sluting. Dus is er ergens een foutje ontstaan. Dus het kan alsnog de EZ buis zijn, maar niet waarschijnlijk.

Het komt wel goed bij Arjan.

mvg arjen meulmeester

Gemaakt door Kunena