Skip to main content
Algemeen

gelijkricht condensator van mijn b7x72a

Meer
28 mei 2012 05:13 - 28 mei 2012 05:20 #17859 door Ouwe Schipper
Maar je hebt nog niet verteld in welke konditie je gelijkrichter verkeert, is de EZ81 in orde? Als die anode/kathodesluiting maakt (wat deze buizen nogal makkelijk doen) stuur je wisselspanning naar je elco's
De term die je gebruikt "gelijkricht condensator" klinkt verwarrend, ik zou 't liever de "voedings condensator" noemen.
Nico
Laatst bewerkt 28 mei 2012 05:20 door Ouwe Schipper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 mei 2012 20:11 #17848 door arjenm
HOI HENK ,bedankt voor je reactie ik had inderdaad geen sluiting voor dat ik de elco,s vervangen heb het is er na gebeurt ik ga morgen meten zoals je geschreven heb bedankt je hoort er nog van hoor
gr arjen

hkruis schreef : Je hebt dus sluiting in de radio, dat is duidelijk. had je dit nu ook voor vervanging van de voedings elco.

Als eerste maar eens even wat testjes,

Universeelmeter, bereik Ohm.

1, Neem de aansluitinge los op je elco en meet de plussen t.o.v. de behuizing\chassis en controleer deze op sluiting. Blijft je gloeilamp nu ook fel branden? dan heb je trafo en\of probleem met de EZ-buis. Meet eventueel de spanningen op de secundaite zijde van je trafo en\of er ergens sluitng in zit.

Alles Goed?. Dan de losgesoldeerde draden controleren t.o.v. aarde\chassis of er sluiting aan wezig is.

Controleer dit eerst maar even. Als je toch bezi bent bekijk alle bedrading en aansluitngen nog eens goed of er niet ergens een spannings draad tegen het chassis ligt. Bij het werken kan je hier ook iets per ongeluk verbogen hebben.

succes

Henk

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
27 mei 2012 19:56 #17847 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: gelijkricht condensator van mijn b7x72a
Je hebt dus sluiting in de radio, dat is duidelijk. had je dit nu ook voor vervanging van de voedings elco.

Als eerste maar eens even wat testjes,

Universeelmeter, bereik Ohm.

1, Neem de aansluitinge los op je elco en meet de plussen t.o.v. de behuizing\chassis en controleer deze op sluiting. Blijft je gloeilamp nu ook fel branden? dan heb je trafo en\of probleem met de EZ-buis. Meet eventueel de spanningen op de secundaite zijde van je trafo en\of er ergens sluitng in zit.

Alles Goed?. Dan de losgesoldeerde draden controleren t.o.v. aarde\chassis of er sluiting aan wezig is.

Controleer dit eerst maar even. Als je toch bezi bent bekijk alle bedrading en aansluitngen nog eens goed of er niet ergens een spannings draad tegen het chassis ligt. Bij het werken kan je hier ook iets per ongeluk verbogen hebben.

succes

Henk

Meer
27 mei 2012 19:32 #17843 door arjenm
hallo henk lukt niet echt ik heb teslotte de oude terug gezet maar blijf het zelfde probleem houden ,het zit echt goed aangesloten weerstand r50 en r 46 worden gelijk bloedheet als ik er een gloeilamp tessen het aansluitsnoer zet blijft de lamp fel branden net of er sluiting in zit
wat kan ik het beste doen draaden los hallen op de gelijkricht condensator en dan meten op de trafo en op de buis bij voorbeeld ,ik weet het even niet zo goed meer
GR ARJEN;)

arjenm schreef : hallo henk bedankt ,
ik heb het gelukkig goed gedaan maar wat er dan aan de hand is??
ik ga nog een even goed alles na lopen jehoort wel van de brand
gr arjen

hkruis schreef :

Mogge ,

De Buiselco kun je vervangen, of de inhoud ervan door 3 elcootjes van 47uF, 450 volt. De minaansluitingen komen bij elkaar en moeten aan de behuizing van de oude behuizing worden gelegd of in ieder gaval aan het Chassis. De 3 plussen gaan naar de bestaande afgaande bedrading en weerstanden. Als je ze in de bestaande alu. bus gebt gemonteerd mogen de plussen in de bus natuurlijk ook geen sluiting maken.

Controleer nog even de polariteit van de nw. elco (juist aangesloten). En dan toch even goed de aansluitngen nalopen. dus C1, C1a en C2 ook weer op de juiste plek terecht komen.

Anders even fotootje plaatsen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft

Meer
26 mei 2012 11:16 #17795 door arjenm
hallo henk bedankt ,
ik heb het gelukkig goed gedaan maar wat er dan aan de hand is??
ik ga nog een even goed alles na lopen jehoort wel van de brand
gr arjen

hkruis schreef :

Mogge ,

De Buiselco kun je vervangen, of de inhoud ervan door 3 elcootjes van 47uF, 450 volt. De minaansluitingen komen bij elkaar en moeten aan de behuizing van de oude behuizing worden gelegd of in ieder gaval aan het Chassis. De 3 plussen gaan naar de bestaande afgaande bedrading en weerstanden. Als je ze in de bestaande alu. bus gebt gemonteerd mogen de plussen in de bus natuurlijk ook geen sluiting maken.

Controleer nog even de polariteit van de nw. elco (juist aangesloten). En dan toch even goed de aansluitngen nalopen. dus C1, C1a en C2 ook weer op de juiste plek terecht komen.

Anders even fotootje plaatsen

mvg arjen meulmeester

Meer
26 mei 2012 07:35 #17793 door Ouwe Schipper
....en verder
Zou het natuurlijk kunnen zijn dat de door jou gebruikte elco's enige (iets te veel) "shelf- life" achter de rug hebben zodat ze opnieuw geformeerd moeten worden.
Bedrading naar de rest van het toestel afkoppelen, in serie van de gelijkrichter naar de elco's een weerstand van 100K opnemen. Toestel aanzetten en regelmatig kontroleren of de spanning op de elco's geleidelijk toeneemt
(ik ga ervan uit dat je gelijkrichter in orde is zodat je geen wisselspanning naar je elco's stuurt)
Nico

Gemaakt door Kunena