Skip to main content
Algemeen

gelijkricht condensator van mijn b7x72a

Meer
28 mei 2012 13:46 #17873 door arjenm
hallo nico bedankt voor de tip ga ik vannavond proberen
gr arjen

Ouwe Schipper schreef : "dan heb ik spanning op de draden gemeten die normaal opde voeding elco zitten daar meet ik alleen wisselspanning op (daar moet toch wel wat gelijkspanning staan van de az 81?"

Ja beste Arjen
Helemaal zònder condensator kun je inderdaad een wisselspanning aan de kathode van de EZ81 meten. Daar hoort een gelijkspannings component bij aanwezig te zijn, die je goed kunt meten door er (tijdelijk) een condensatortje van 2 uF/400 volt aan parallel te zetten. Gaat het alsnog mis met dat condensatortje, dan verdenk ik toch je gelijkrichtbuis
Nico

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 mei 2012 12:04 #17870 door Ouwe Schipper
"dan heb ik spanning op de draden gemeten die normaal opde voeding elco zitten daar meet ik alleen wisselspanning op (daar moet toch wel wat gelijkspanning staan van de az 81?"

Ja beste Arjen
Helemaal zònder condensator kun je inderdaad een wisselspanning aan de kathode van de EZ81 meten. Daar hoort een gelijkspannings component bij aanwezig te zijn, die je goed kunt meten door er (tijdelijk) een condensatortje van 2 uF/400 volt aan parallel te zetten. Gaat het alsnog mis met dat condensatortje, dan verdenk ik toch je gelijkrichtbuis
Nico

Meer
28 mei 2012 10:43 #17867 door arjenm
hallo henk even bezig geweest dit zijn mijn bevindingen
ik heb de draden los gehaalt van de gelijkricht elco die plussen liggen niet aan massa dus dat is oke als ik dan de radio aansluit met de gloeilamp er tussen gaat ihij even branden en dan bijna uit
dan heb ik spanning op de draden gemeten die normaal opde voeding elco zitten daar meet ik alleen wisselspanning op (daar moet toch wel wat gelijkspanning staan van de az 81?
ik ook nog van rene wat advies ga ik vannavond proberen het is nu wat warmpjes op zolder
gr arjen

hkruis schreef : Je hebt dus sluiting in de radio, dat is duidelijk. had je dit nu ook voor vervanging van de voedings elco.

Als eerste maar eens even wat testjes,

Universeelmeter, bereik Ohm.

1, Neem de aansluitinge los
p je elco en meet de plussen t.o.v. de behuizing\chassis en controleer deze op sluiting. Blijft je gloeilamp nu ook fel branden? dan heb je trafo en\of probleem met de EZ-buis. Meet eventueel de spanningen op de secundaite zijde van je trafo en\of er ergens sluitng in zit.

Alles Goed?. Dan de losgesoldeerde draden controleren t.o.v. aarde\chassis of er sluiting aan wezig is.

Controleer dit eerst maar even. Als je toch bezi bent bekijk alle bedrading en aansluitngen nog eens goed of er niet ergens een spannings draad tegen het chassis ligt. Bij het werken kan je hier ook iets per ongeluk verbogen hebben.

succes

Henk

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft

Meer
28 mei 2012 10:38 #17866 door arjenm
hallo rene bedankt voor je advies,ik was net de opdrachten van henk aan het doen
ik heb de draden losm gehaalt van de gelijkricht elco die plussen liggen niet aan massa dus dat is oke als ik dan de radio aansluit met de gloeilamp er tussen gaat ihij even branden en dan bijna uit
dan heb ik spanning op de draden gemeten die normaal opmde voeding elco zitten daar meet ik alleen wisselspanning op (daar moet toch wel wat gelijkspanning staan van de az 81?
ik ga vannavond verder met jou advies

Rene Daemen schreef : Arjen

Haal eens de EZ buis eruit en zet tussen het netsnoer van de radio en gloeilamp van 100 watt
zet de radio aan gaat de lamp fel branden dan is er sluiting in de voedings trafo
en zul je een ander moeten zoeken zo niet dan op aansluitingen van de trafo meten
wisselspanning natuurlijk met op 750/1000~ v wisselspanning kijk of de spanningen kloppen
kan wat hoger uitvallen ivm hogere netspanning anders even op 245 V zetten
is dat goed Voedings elko's loslaten maar EZ buis erin en op 1 van de draden van de buisvoet
naar de elko meten gaat dat fout of lamp brand fel buis stuk en vervangen door een ander exemplaar zoniet hangje de eerste elko eraan meten dan goed de volgende fout elko vervangen
maar kans is aanwezig dat de EZ buis niet goed is probeer of je een nieuwe kan bemachtigen
dan weer de 1e elko aansluiten dan 2e goed dan de laatste blijft het goed en de spanning
wel dan op DC zetten hoogste bereik anders is het gebeurt met de meter
is het dan goed .
Als je een oude radio gaat meten begin je eerst alle buizen eruit te halen
dan op trafo meten Hsp en gloeicircuit elko loskoppelen dan gelijk richtbuis er in
daarop meten is dat goed dan Elko erin met de eindbuis loopt de spanning niet te ver op
alle spanningen noteer je op een papier stap voor stap dan de Eabc Buis weer meten in dat circuit telkens een buis bij zetten tot alles erin zit kans dat de radio weer wat muziek geeft
vervormt het dan koppel c vervangen.
Succes en let op er staat Hoge spanningen op goed geisoleerde meet stiften gebruiken
liefst met hirshmanklemmen kun je zwart op het chassis zetten en de rode op de onderdelen klemmen zonder dat je sluiting maakt.
Succes

René Daemen

mvg arjen meulmeester

Meer
28 mei 2012 08:00 #17864 door Rene Daemen
Arjen

Haal eens de EZ buis eruit en zet tussen het netsnoer van de radio en gloeilamp van 100 watt
zet de radio aan gaat de lamp fel branden dan is er sluiting in de voedings trafo
en zul je een ander moeten zoeken zo niet dan op aansluitingen van de trafo meten
wisselspanning natuurlijk met op 750/1000~ v wisselspanning kijk of de spanningen kloppen
kan wat hoger uitvallen ivm hogere netspanning anders even op 245 V zetten
is dat goed Voedings elko's loslaten maar EZ buis erin en op 1 van de draden van de buisvoet
naar de elko meten gaat dat fout of lamp brand fel buis stuk en vervangen door een ander exemplaar zoniet hangje de eerste elko eraan meten dan goed de volgende fout elko vervangen
maar kans is aanwezig dat de EZ buis niet goed is probeer of je een nieuwe kan bemachtigen
dan weer de 1e elko aansluiten dan 2e goed dan de laatste blijft het goed en de spanning
wel dan op DC zetten hoogste bereik anders is het gebeurt met de meter
is het dan goed .
Als je een oude radio gaat meten begin je eerst alle buizen eruit te halen
dan op trafo meten Hsp en gloeicircuit elko loskoppelen dan gelijk richtbuis er in
daarop meten is dat goed dan Elko erin met de eindbuis loopt de spanning niet te ver op
alle spanningen noteer je op een papier stap voor stap dan de Eabc Buis weer meten in dat circuit telkens een buis bij zetten tot alles erin zit kans dat de radio weer wat muziek geeft
vervormt het dan koppel c vervangen.
Succes en let op er staat Hoge spanningen op goed geisoleerde meet stiften gebruiken
liefst met hirshmanklemmen kun je zwart op het chassis zetten en de rode op de onderdelen klemmen zonder dat je sluiting maakt.
Succes

René Daemen

René Daemen

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
28 mei 2012 06:32 #17861 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: gelijkricht condensator van mijn b7x72a
Nico, hij speelde voor de varvanging van de voedingselco's, wellicht met wat brom. Na de vervanging is er sluting. Dus is er ergens een foutje ontstaan. Dus het kan alsnog de EZ buis zijn, maar niet waarschijnlijk.

Het komt wel goed bij Arjan.

Gemaakt door Kunena