Skip to main content
Algemeen

gelijkricht condensator van mijn b7x72a

Meer
31 mei 2012 05:56 #17934 door arjenm
hallo henk ,ja er zit een heel mooi geluid in veel zenders en geen bijgeluiden meer
en het afstem oog werkt ook weer mooi ook daar was de weerstand doorgeslagen
gr arjen

hkruis schreef : Met een goede universeelmeter kun je wel een sluiting vaststellen en de gloeidraad meten of deze nog goed is. Echter deze metingen zeggen niet over de eigenschappen van de buis, zoals emissie of steilheid. Hier heb je een buizentester voor nodig.

Wat je kunt doen is de slechte\defecte buis eens meten of je verschillen ziet met je goede buis. Dus aan de hand van het buizenplaatje van de EZ buis gewoon eens meten, kathode-anode, gloeidraden-anode-kathode, enz.

mooi dat hij weer speelt en hoe klinkt de radio :thumbsup:

Henk

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft
en natuurlijk ook mee rijden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
30 mei 2012 19:17 #17926 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: gelijkricht condensator van mijn b7x72a
Met een goede universeelmeter kun je wel een sluiting vaststellen en de gloeidraad meten of deze nog goed is. Echter deze metingen zeggen niet over de eigenschappen van de buis, zoals emissie of steilheid. Hier heb je een buizentester voor nodig.

Wat je kunt doen is de slechte\defecte buis eens meten of je verschillen ziet met je goede buis. Dus aan de hand van het buizenplaatje van de EZ buis gewoon eens meten, kathode-anode, gloeidraden-anode-kathode, enz.

mooi dat hij weer speelt en hoe klinkt de radio :thumbsup:

Henk

Meer
30 mei 2012 16:34 #17919 door antoine
Niet noodzakelijk: het kan zijn dat hij alleen sluiting maakt als de electroden krom trekken doordat ie warm is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: arjenm

Meer
30 mei 2012 16:04 #17918 door arjenm
hallo, nog bedankt voor alle hulp
voor mij is het allemaal geen gesneden koek maar aldoende leert men
is zon buis ook door te meten met een multimeter dat hij sluiting maakt
gr arjen

mvg arjen meulmeester

ik probeer het repareren van buizen radio,s onder de knie te krijgen en er zoveel mogelijk over te weten te komen WAAROM om dat ik iets heb met oude radio,s en techniek .
mijn andere hobby is het restaureren van oldtimers en alles wat er met te maken heeft

Meer
30 mei 2012 06:04 - 30 mei 2012 06:06 #17913 door Ouwe Schipper
Misschien mag ik je nog even herinneren wat ik in #17859 aan de orde bracht....
"dus de buis was de boosdoener"
In mijn ervaring heeft de (nogal lange) kathode van de EZ81 wat neiging om krom te trekken. De buizenfabrikanten zouden er goed aan gedaan hebben om tussen beide anoden een extra mica plaatje aan te brengen
M Vr Gr
Nico
Laatst bewerkt 30 mei 2012 06:06 door Ouwe Schipper.

Meer
29 mei 2012 20:46 #17908 door arjenm
hallo henk ik heb je lijstje afgewerkt ,ja hij doet het weer nu zonder vervelende brom
alles een voor een aangesloten lamp bleef netjes zwak branden meet warde op de kathode draad 170 volt ongeveer daar voor had ik de ez81 vervangen door een andere oude daarna geen sluiting meer dus de buis was de boosdoener ik denk da tik hem zelf omzeep heb ge holpen ??? voor de rest nog de weerstanden gekontroleert
hij speelt nu prachtig
bedankt voor de hulp
gr arjen
ps binnen kort neem ik even kontact op om d ekast op te halen
gr arjen

hkruis schreef : Als volgt testen en aansluiten, (uitgangspunt, alle draden los gesoldeerd op de Elco)

draadsteunnummeren van rechts naar links 1,2,3,4,5 GND 6,7,8

Aansluiten 1, De draad die vanaf de EZ81 komt, zit op de 2e draadsteun vanaf rechts en aangesloten op R50en gaat van R50 naar C1. De draad die can C1 naar draadsteun 1 gaat (R46) loslaten.

Test 1, spanning er op en meten met UNI meter op gelijkspanningbereik, (spanning opschrijven) brand de lamp zachtjes, test OKE

Aansluiten 2, draad aansluiten vanaf C1 naar R46 en aansluiten R46 op C1a.
Test 2, als test 1 uitvoeren

Aansluiten C1a op draadsteun 3 en naar de andere draadsteun op R2. R2 losnemen op draadsteun 5.

Test 3, Overgebleven draad op C1a aansluiten, en testen als onder test1.
Aansluiten, C2, de draden er 1 voor 1 aansluiten en tussen elek keer dat je een draad aansluit de test herhalen.

Zodra de lamp fel gaat branden heb je de fout in principe gevonden. Controleer ook de weerstanden R6, R14R65, zit C159 goed om(polariteit)

Suc6

mvg arjen meulmeester

Gemaakt door Kunena