Skip to main content
Algemeen

Restauratie Oude Buienradio (hoi, ik ben nieuw:)

Meer
09 apr 2012 20:30 #16311 door Laurens
Volgens mij zie ik een uitgangstrafo zitten, direct achter de gelijkrichter.

.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 apr 2012 20:19 #16309 door peter1952
Beste Maurits,

Het kan best zijn dat het toestel om te zetten is naar 220 V, de meeste voedingstrafo's, zeker voor zelfbouw, hadden een primaire die voor 125(127) of 220 V. geschikt was. Kwestie van een draad omsolderen.
En inderdaad, niet zo zondermeer aanzetten.
De ingebouwde luidspreker zal wel voorzien zijn geweest van een uitgangstransformator. De meeste eindbuizen van die tijd werkten met een primaire impedantie van 7000 Ohm. Je moet dus een normale laagohmige luidspreker gebruiken plus een uitgangstrafo. De secundaire van de uitgangstrafo moet dezelfde impedantie hebben als de luidspreker, dus als de luidspreker bijv. 5 Ohm is, dan moet je een trafo hebben van 7000 op 5 Ohm. Deze trafo's zijn nog goed te vinden.
Zo aan de ingefreesde rand te zien, heeft er een Philips luidspreker in gezeten.

De radio ook niet aanzetten zonder dat de combinatie uitgangstrafo/luidspreker is aangesloten! Dat kost je gerarandeerd een eindbuis.
Overigens zal de buizenbezetting iets zijn van: ECH3 of 4, EBF 2, EL 3 en AZ 1, plus een oog (waarschijnlijk EM 4).

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
09 apr 2012 19:45 - 09 apr 2012 19:46 #16307 door Laurens
Ik denk dat 't geen rechtuit is - je ziet 2 spoelbussen en 't ding heeft 5 buizen waaronder een afstemindicator.
Rechtuitontvangers met AVC zie je niet zoveel.

De kans is groot dat ie gewoon werkt als je 'm in het stopcontact steekt (via een verhuistransformator), maar de vraag is vooral hoe lang en hoe slecht en of er rook uit komt of niet... Als er nooit in gesleuteld is, dan ben ik er vrij zeker van dat er een handjevol onderdelen moet vervangen worden om 'm goed en veilig te laten spelen. Zoek dus iemand met verstand van buizenradio's in je omgeving en vraag om hulp, want er is een forse kans dat er wat stuk gaat als je 'm zomaar gaat gebruiken.

Bijzonder toestel is het. Het ziet er inderdaad uit alsof het hele toestel zelf gebouwd is en da's erg leuk. I

.
Laatst bewerkt 09 apr 2012 19:46 door Laurens.

Meer
09 apr 2012 18:41 - 09 apr 2012 18:47 #16303 door Ouwe Schipper
Allerlei details op de foto's.....
(waaronder het ontbreken van een typeplaatje, of zelfs de sporen ervan) geven mij de indruk dat het niet om een fabriekstoestel gaat.
Hoe dan ook, zelfs als je een omzetter van 230 volt naar 127 volt beschikbaar krijgt, zet 'm nìèt zonder meer aan! Lees eerst het relaas in de leeshoek op dit forum: "wakker kussen van Doornroosje" . Misschien zul je tot de slotsom komen dat dit je boven de pet gaat, laat dan weten in welke regio van het land je woont zodat er misschien iemand in de omgeving te vinden is die je erbij kan helpen cq het spelend maken in z'n geheel voor z'n rekening kan nemen.
Zonder meer aan de spanning hangen geeft een grote kans dat je allerlei schade aanricht die te vermijden is
Nico
Edit:
Zo te zien is het een "rechtuit" radio, zonder mengtrap en het zelfgebouwd straalt er aan alle kanten vanaf. Leuke toestellen, reden te meer om ervan te maken wat ervan te maken valt
N.
Laatst bewerkt 09 apr 2012 18:47 door Ouwe Schipper.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
09 apr 2012 18:37 - 09 apr 2012 18:44 #16302 door brcf01
Hoi Maurits.

Een fraaie radio en zeker als hij een familie bezit is!

Overigens namens mij welkom op het forum.
Ga niet zomaar aan de slag als je er geen ervaring mee hebt.
Genoeg experts hier die je kunnen helpen.
Handig is wel om je woonplaats of provincie in je profiel te
zetten. Dan kunnen eventueel ook mensen in jouw omgeving reageren
en kan je er contact mee maken.
Ga er niet van uit dat als hij volledig werkend is weg gezet dat hij het
vanzelfsprekend weer (veilig) doet! Heel gevaarlijk.

Mooie foto, maar helaas toon je niet het belangrijkste:
de inhoud.
De achterwand lijkt verre van origineel en lijkt door je opa er
op gemaakt. Daardoor ontbreekt ook het fabricaat en het typenummer.
Maar ook hier zijn experts voor op dit forum.

Veel plezier met deze mooie familiegeschiedenis.

Mijn specifieke vraag is of je ook foto's van je grootouders thuis
hebt met deze radio ergens in de kamer in beeld.
Op een site van mij en vrienden verzamelen we dat soort prentjes.
Kijk eens op
www.grammofoon.com/HiQGN
en dan hoofdstuk familiefoto's 1945-1965.

:thumbsup:

edit:
Ik zie nu dat je wat later een foto van de inhoud hebt geplaatst, klasse!

ps: buienradio? Is hij waterdicht dan? ;) ;) ;)

Bijlagen:
Laatst bewerkt 09 apr 2012 18:44 door brcf01.

Meer
09 apr 2012 18:25 - 09 apr 2012 18:31 #16301 door mptnvannierop

Bijlage niet gevonden

Dag allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum!

Ik vond dit forum op Google, omdat ik een oude radio wil opknappen / geluid laten maken.

Ik heb de oude radio die naar wat ik begreep, mijn opa en oma in 1946 hadden gekocht voor hun bruiloft, na 10jr overlijden weer tevoorschijn gehaald.

Ik had de hele tijd het idee om deze weer te laten draaien, maar ben van mening dat dat nu toch maar eens moet gebeuren!

Nu heb ik alleen een probleem.
Deze radio draait op 125volt en was de losse luidspreker kwijtgeraakt in de loop der tijd.

Nu wil ik een omvormer kopen van 230v naar 125v, en een luidspreker in plaatsen, om hem weer geluid te laten geven.

Nu weet ik alleen niet of dit zomaar kan, en wat voor luidspreker moet daar dan in?? (8ohm)?

Het lijkt me erg leuk als ik deze weer kan gebruiken als bij-radio, om de oude radio van mijn opa en oma weer nieuw leven in te blazen.

Ik weet niet hoe de buizen zijn, maar wat ik begreep, is hij volledig goed werkend weggezet.

Heeft iemand tips, of een handige plek waar ik eventueel langs kan gaan om wat onderdelen te halen / wat meer vragen te stellen?

Alvast bedankt en ik hou jullie graag op de hoogte!

Groet
Maurits
Bijlagen:
Laatst bewerkt 09 apr 2012 18:31 door mptnvannierop.

Gemaakt door Kunena