Algemeen
Restauratie Oude Buienradio (hoi, ik ben nieuw:)
10 apr 2012 23:03 #16367
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: Restauratie Oude Buienradio (hoi, ik ben nieuw:)
Maurits,
Het zal wel mee vallen met het vast pakken van buizen, als je droge schone handen
hebt. Behalve natuurlijk als ie heet is.
Maar dan doe je dat geen tweede keer meer!
Wat ik aan de laatste foto's zie is het geen rechtuit ontvanger maar een super-
heterodyne.
Nico,
Nieuwe elco's die lang bewaard bewaard zijn, kun je wel heel goed formeren,
maar met die oude gebruikte en vaak verdroogde elco's neem ik geen risico.
Goed is goed zeg ik dan is o.k, half goed bestaat niet.
Oude geformeerde elco's kunnen voor veel problemen zorgen als ze het later
zo maar in eens begeven.
En dat geeft dan later weer meer werk.
Dan doe ik het liever meteen goed.
Vr gr Cees.
Het zal wel mee vallen met het vast pakken van buizen, als je droge schone handen
hebt. Behalve natuurlijk als ie heet is.
Maar dan doe je dat geen tweede keer meer!
Wat ik aan de laatste foto's zie is het geen rechtuit ontvanger maar een super-
heterodyne.
Nico,
Nieuwe elco's die lang bewaard bewaard zijn, kun je wel heel goed formeren,
maar met die oude gebruikte en vaak verdroogde elco's neem ik geen risico.
Goed is goed zeg ik dan is o.k, half goed bestaat niet.
Oude geformeerde elco's kunnen voor veel problemen zorgen als ze het later
zo maar in eens begeven.
En dat geeft dan later weer meer werk.
Dan doe ik het liever meteen goed.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Landman
- [Jeroen Landman]
-
- Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Minder
Meer
10 apr 2012 22:59 #16366
door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Re: Restauratie Oude Buienradio (hoi, ik ben nieuw:)
Leuk toestel met heel wat bekende onderdelen.
De nikkelen strip komt van de Philips 900X of 902A uit 1940, de knoppen idem.
De schaal doet me heel erg aan Erres of Aetherkruiser denken ook van omstreeks 1940.
De liggend gemonteerde transformator doet weer typisch Belgisch of Frans aan.
Nét na de oorlog was er uiteraard een enorm gebrek aan radio's en is dit toestel vermoedelijk opgebouwd met wat voor handen was en uit restanten van of nog aanwezige voorraad onderdelen van fabriekstoestellen aangevuld met zelfbouwdelen.
Daarom is hij dus zeker uniek te noemen.
Een paar jaar later brak de zelfbouwtijd pas echt goed los met de bekende Amroh bouwpakketten, een aantrekkelijk alternatief voor de toen extreem dure fabriekstoestellen, om halverwege de jaren 50 weer sterk terug te lopen.
Succes met de restauratie!
groet, Jeroen
De nikkelen strip komt van de Philips 900X of 902A uit 1940, de knoppen idem.
De schaal doet me heel erg aan Erres of Aetherkruiser denken ook van omstreeks 1940.
De liggend gemonteerde transformator doet weer typisch Belgisch of Frans aan.
Nét na de oorlog was er uiteraard een enorm gebrek aan radio's en is dit toestel vermoedelijk opgebouwd met wat voor handen was en uit restanten van of nog aanwezige voorraad onderdelen van fabriekstoestellen aangevuld met zelfbouwdelen.
Daarom is hij dus zeker uniek te noemen.
Een paar jaar later brak de zelfbouwtijd pas echt goed los met de bekende Amroh bouwpakketten, een aantrekkelijk alternatief voor de toen extreem dure fabriekstoestellen, om halverwege de jaren 50 weer sterk terug te lopen.
Succes met de restauratie!
groet, Jeroen
- mptnvannierop
- [mptnvannierop]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 apr 2012 21:38 #16364
door mptnvannierop
Beantwoord door mptnvannierop in topic Re: Restauratie Oude Buienradio (hoi, ik ben nieuw:)
Ter informatie, mijn opa en oma woonden in Roermond. Dus inderdaad in de buurt van België.
Nu was in mijn opa na de oorlog advocaat. Wat ik weet, als mensen geen geld oid hadden voor een advocaat maar wel er 1 nodig hadden, hij soms iets anders voor zijn diensten kreeg (zo heeft een meubelmaker een keer een kast gemaakt, en misschien iemand anders zo weer eens een radio). ... Zelfbouw zou goed kunnen dus, er werd na de oorlog veel "in natura" betaald omdat er geen geld was.
Ook wel een leuk verhaal van tijdens de oorlog.
Net voor de oorlog was hij afgestudeerd, en tijdens de oorlog moest hij Nederlanders verdedigigen die door de Duitsers waren opgepakt, om ze een eerlijk proces te geven. Dit lukte aan het eind v/d oorlog lastiger en waren opeens een aantal mensen zoek. Hij wilde het recht behouden, en ondanks het hem verboden was, met zijn neef over de grens naar het massagraf is gaan zoeken en deze ook vond. Hier is nog een documantaire over gemaakt hoe hij in oorlogstijd het recht wilde behouden, ondanks de wanhoop van de opkomende amerikanen, en de duitsers die dit deden berechten. (lukte natuurlijk niet want heel de hel brak los, maar hij liet het er niet bij zitten en wilde dat iedereen een eerlijk proces kreeg).
Maargoed, verhaal genoeg om dit radiootje, wat iig net na deze periode in bezit was, ook te behouden
Nu was in mijn opa na de oorlog advocaat. Wat ik weet, als mensen geen geld oid hadden voor een advocaat maar wel er 1 nodig hadden, hij soms iets anders voor zijn diensten kreeg (zo heeft een meubelmaker een keer een kast gemaakt, en misschien iemand anders zo weer eens een radio). ... Zelfbouw zou goed kunnen dus, er werd na de oorlog veel "in natura" betaald omdat er geen geld was.
Ook wel een leuk verhaal van tijdens de oorlog.
Net voor de oorlog was hij afgestudeerd, en tijdens de oorlog moest hij Nederlanders verdedigigen die door de Duitsers waren opgepakt, om ze een eerlijk proces te geven. Dit lukte aan het eind v/d oorlog lastiger en waren opeens een aantal mensen zoek. Hij wilde het recht behouden, en ondanks het hem verboden was, met zijn neef over de grens naar het massagraf is gaan zoeken en deze ook vond. Hier is nog een documantaire over gemaakt hoe hij in oorlogstijd het recht wilde behouden, ondanks de wanhoop van de opkomende amerikanen, en de duitsers die dit deden berechten. (lukte natuurlijk niet want heel de hel brak los, maar hij liet het er niet bij zitten en wilde dat iedereen een eerlijk proces kreeg).
Maargoed, verhaal genoeg om dit radiootje, wat iig net na deze periode in bezit was, ook te behouden
10 apr 2012 21:11 - 10 apr 2012 21:12 #16363
door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Re: Restauratie Oude Buienradio (hoi, ik ben nieuw:)
Hey Maurits,
Het verhaal van Nico staat op de Home pagina onder artikelen van Nico.
Linker kolom "de leeshoek".
Gr. Bart
Het verhaal van Nico staat op de Home pagina onder artikelen van Nico.
Linker kolom "de leeshoek".
Gr. Bart
Laatst bewerkt 10 apr 2012 21:12 door Bart B.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ouwe Schipper
- mptnvannierop
- [mptnvannierop]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 apr 2012 21:05 - 10 apr 2012 21:08 #16362
door mptnvannierop
Beantwoord door mptnvannierop in topic Re: Restauratie Oude Buienradio (hoi, ik ben nieuw:)
Hoi allemaal, wat een fantastische reacties, zo uitgebreid had ik niet verwacht voor een nieuweling, fantastisch zeg!
Excuses voor mijn trage reactie, vandaag de hele dag gewerkt en had daarna een etentje, ik kom nu pas thuis. Ik zal morgen even uitgebreider reageren.
Maar duidelijk is dat ik hem niet zomaar moet aanzetten
Ik zat dat topic opzoeken om een slapend beestje weer wakker te maken. (kon ik zo 123 even niet vinden). Maar ik doe nu even nog niks! Beter veilig dan stom aan het stuntelen gaan, dat zou echt sonde zijn!
Ik had nog wat meer foto's gemaakt. deze zet ik via imageshack even hieronder, misschien geeft dat wat meer informatie.
Wat betreft foto's hoe hij thuis stond zal ik even kijken wat ik thuis in het fotoalbum van mijn moeder kan vinden! Verwacht niet dat ik dat gelijk vind, maar ik zal even zoeken als ik weer bij mijn ouders ben!
Over hoe en wat ... ik moet het echt nog een keer rustig nalezen wat er allemaal getypt is ... erg lastig allemaal. Ik zal iig even er wat foto's bij plaatsen die ik al had gemaakt. (hierbij ben ik heel dom geweest om een buis met mijn blote vingers aan te raken ... stom stom, volgens mij mag dit niet (omdat het vet kan inbranden)? Dit moet ik nog even ontvetten denk ik??
Verder over practische zaken.
Ik wilde er een luidspreker inplaatsen ... maar misschien kan ik ook weer als vanouds een een luidspreker op aansluiten. Op marktplaats zag ik wat oude luidsprekers staan, dan modificeer ik zo min mogelijk. (oorspronkelijk heeft er naar mijn en mijn moeders weten ook geen luidspreker in gezeten ... of hij moet er uit zijn gehaald, maar dat lijkt me niet)?.
Weet iemand een goed adresje waar ik hem eventueel langs zou kunnen brengen, om te kijken wat ik er mee kan doen.
Ik ga zelf ook nog even het een en ander uitzoeken, ik vind het ook wel leuk om hem zelf een beetje nieuw leven in te blazen ... maar zou het echt fantastisch vinden als ik er geluid uit zou kunnen krijgen.
Nog en alvast super veel dank voor alle uitgebreide reacties, dat wordt echt enorm gewaardeerd!
Morgen is het weer vroeg, dus ga nu lekker naar bed. Morgen doe ik weer even mn sherlock holmes pet op!
Groet
Maurits
Excuses voor mijn trage reactie, vandaag de hele dag gewerkt en had daarna een etentje, ik kom nu pas thuis. Ik zal morgen even uitgebreider reageren.
Maar duidelijk is dat ik hem niet zomaar moet aanzetten
Ik had nog wat meer foto's gemaakt. deze zet ik via imageshack even hieronder, misschien geeft dat wat meer informatie.
Wat betreft foto's hoe hij thuis stond zal ik even kijken wat ik thuis in het fotoalbum van mijn moeder kan vinden! Verwacht niet dat ik dat gelijk vind, maar ik zal even zoeken als ik weer bij mijn ouders ben!
Over hoe en wat ... ik moet het echt nog een keer rustig nalezen wat er allemaal getypt is ... erg lastig allemaal. Ik zal iig even er wat foto's bij plaatsen die ik al had gemaakt. (hierbij ben ik heel dom geweest om een buis met mijn blote vingers aan te raken ... stom stom, volgens mij mag dit niet (omdat het vet kan inbranden)? Dit moet ik nog even ontvetten denk ik??
Verder over practische zaken.
Ik wilde er een luidspreker inplaatsen ... maar misschien kan ik ook weer als vanouds een een luidspreker op aansluiten. Op marktplaats zag ik wat oude luidsprekers staan, dan modificeer ik zo min mogelijk. (oorspronkelijk heeft er naar mijn en mijn moeders weten ook geen luidspreker in gezeten ... of hij moet er uit zijn gehaald, maar dat lijkt me niet)?.
Weet iemand een goed adresje waar ik hem eventueel langs zou kunnen brengen, om te kijken wat ik er mee kan doen.
Ik ga zelf ook nog even het een en ander uitzoeken, ik vind het ook wel leuk om hem zelf een beetje nieuw leven in te blazen ... maar zou het echt fantastisch vinden als ik er geluid uit zou kunnen krijgen.
Nog en alvast super veel dank voor alle uitgebreide reacties, dat wordt echt enorm gewaardeerd!
Morgen is het weer vroeg, dus ga nu lekker naar bed. Morgen doe ik weer even mn sherlock holmes pet op!
Groet
Maurits
Laatst bewerkt 10 apr 2012 21:08 door mptnvannierop. Reden: extra foto's
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
10 apr 2012 14:14 #16342
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Re: Restauratie Oude Buienradio (hoi, ik ben nieuw:)
Hallo allemaal,
Zit er achter de linkse buis geen transformator? Misschien een UGT of zie ik het niet goed?
François
Zit er achter de linkse buis geen transformator? Misschien een UGT of zie ik het niet goed?
François