Skip to main content
Algemeen

Wie kan mij iets meer vertellen over deze philips radio?

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
06 feb 2012 06:28 #14415 door hkruis
Nico, Redelijk offtopic offtopic

I = P\U in jouw geval P=220\U=220 = 1 Amp. P=220\U=235= 0.936 Amp

De spanning in de netten is verhoogt om meer energie te kunnen transporteren zowel in de hoog, midden en laagspannings installaties.

zie ook de link.

nl.wikipedia.org/wiki/Hoogspanning_(elektriciteit)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 feb 2012 04:39 #14414 door Ouwe Schipper
@ Klaas:
Door die verhoging van de netspanning gaan de verbruikers juist méér stroom opnemen! Bij 220 volt een verbruik van 220 Watt is dus 1 ampere. Zet je er 235 volt op, dan loopt er 1,086 ampere. Maal 235 volt is dan 251 Watt in plaats van 220. Veel zaken gaan zo eerder stuk, wat goed is voor de fabrikanten van elektrische huishoudelijk artikelen. Toerentallen van stofzuigers en keukenmachines stijgen, gloeilampen gaan korter mee en noem maar op.
Zelf heb ik een decoratieve lamp hangen (zie foto) en daar zit een serieweerstandje voor van 47 ohm. Nu brandt die lamp wer op 220 en blijft ontzaglijk veel langer heel. Mag ook wel, kosten 22 euro /stuk

Nico
Bijlagen:

Meer
06 feb 2012 03:47 - 06 feb 2012 03:48 #14412 door Martin
Goedemorgen Liset,

Ik weet in Drenthe wel iemand die je radio kan nakijken.
Die man doet dat werk al 40 jaar. Ik laat er zelf ook regelmatig een toestel repareren.
Indien je interesse hebt kan ik je zijn telefoonnummer wel geven, mail me dan maar even.
Dan kun je zelf verder afspreken.

groeten,

Martin
Laatst bewerkt 06 feb 2012 03:48 door Martin.

Meer
05 feb 2012 22:59 #14405 door klaas
Omdat de netbeheerders in al hun wijsheid het voltage hebben opgeschroefd naar 230 met pieken naar 235 Volt.
Vraag me niet waarom. De noodzaak daarvan snappen wij toch niet

Eigenlijk heel simpel.

Men levert de stroom aan de klant. Stel, 220V, 10 Ampere verbruik.das dan 2200Watt.
Nu verhoog je de spanning, dan krijg je 230V, nog de zelfde Wattage, want de gebruiker veranderd zijn apparatuur niet. Dus 2200Watt. Dan is de stroom ineens I=P:U = 2200:230 = 9,56Ampere.

Doe dat verschil maal 1000000 en je komt al snel op 440000 Ampere minder te leveren aan de klanten. Kassa voor de netbeheerder!

Alles draait om geld!:P

Meer
05 feb 2012 22:31 #14402 door maarten
Voor de kastuitvoering kan het uitvoeringsnummer (schrapnummer, streepnummer, bestemming) achter het typenummer, indien aanwezig, een belangrijke aanwijzing zijn. Als dat nummer verschilt kan je al niet helemaal van hetzelfde type radio meer spreken. Vaak vergeten mensen dat te noteren, maar Philips zelf soms ook ;)

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
05 feb 2012 20:38 - 05 feb 2012 20:51 #14390 door brcf01

Lee schreef : Hoi,

Ik heb dezelfde maar dan met de donkere zenderschaal, ik heb nooit begrepen waarom er 2 verschillende schaal kleuren zijn uitgekomen.

Lee

Hoi Lee.

Dit wordt op gebruikelijke Philipswijze een beetje verwarrend.
In het Firatoboek van september 1957 staat: Notenhouten kast met beigekleurig front.
....Dit klopt met het bijgeplaatste plaatje: een lichte schaal.
In het Firatoboek van september 1958 staat: Notenhouten kast met beige front en donkere schaal!
....Dit klopt weer niet met het bijgeplaatste plaatje: hetzelfde als van het jaar daarvoor,
dus met een lichte schaal!
Toch kunnen we er wel van uit gaan dat het verschil gewoon het productiejaar is.
Ze schrijven het er niet voor niets bij en in luiheid hebben ze hetzelfde plaatje genomen.
Jouw model komt dus uit 1958.
Overigens moeten we er ook een beetje rekening mee houden dat de Firato boeken eigenlijk
de collectie toonde van het jaar daarop. Zo begint het boek uit sept 1958 bij de radio's
met het voorwoord:
PHILIPS RADIO'59
De serie Philips radio '59 onderscheid zich door een aantal opmerkelijke nieuwigheden en
voordelen.

Maar hetzelfde zie je ook bij het Firato boek van het jaar daarvoor.

Een aardige opmerking terzijde:
In het boek van 1958 worden in de prijslijst al wat stereo apparaten genoemd (8 stuks),
maar bijna geen van allen worden getoond in het boek. Bijvoorbeeld de AG9014 wordt in de
prijslijst genoemd. Maar in het boek zelf zie je hem in het geheel niet (de prijslijst is een aparte bijlage).

:thumbsup:
Laatst bewerkt 05 feb 2012 20:51 door brcf01.

Gemaakt door Kunena