Wie kan mij iets meer vertellen over deze philips radio?
De stroomopname van een verbruiker is afhankelijk van zijn weerstand en die is niet veranderd. Zet je er dus 7% meer spanning op, dan loopt er ook 7% meer stroom. Het resultaat is 1,07 x 1,07 maal zo grote vermogensopname = 14% meer
Verder meten de KWH meters niet alleen de stroom maar ook de spanning. De moderne meters werken elektronisch, maar de ouderwetse met wervelstroom schijven hebben een stroom- en een spanningsspoel.
Bij gloeilampen is het effect wat minder, als de gloeidraad heter wordt neemt de weerstand toe. Maar die worden al jáááren voor 230 volt gemaakt
Minder stroom leveren is het doel van de netbeheerder niet; het net moet in staat blijven om alles te leveren waar behoefte aan is. Meer stroom leveren is in het voordeel van de stroomleveranciers
Nico
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
klaas schreef : Omdat de netbeheerders in al hun wijsheid het voltage hebben opgeschroefd naar 230 met pieken naar 235 Volt.
Vraag me niet waarom. De noodzaak daarvan snappen wij toch niet
Eigenlijk heel simpel.
Men levert de stroom aan de klant. Stel, 220V, 10 Ampere verbruik.das dan 2200Watt.
Nu verhoog je de spanning, dan krijg je 230V, nog de zelfde Wattage, want de gebruiker veranderd zijn apparatuur niet. Dus 2200Watt. Dan is de stroom ineens I=P:U = 2200:230 = 9,56Ampere.
Doe dat verschil maal 1000000 en je komt al snel op 440000 Ampere minder te leveren aan de klanten. Kassa voor de netbeheerder!
Alles draait om geld!
Hetzelfde dacht ik ook maar ging er tevens vanuit dat de electrameter keurig de afgenomen amperes meet en mijn verbruik dus met ± 0,5% zou moeten dalen. Fout dus. Het verbruik in KWu's is gelijk gebleven. Een dubbele winst voor de netbeheerder dus.
Groeten,
Paul
Gezocht iemand In de buurt van Assen of in een straal van 50km er omheen.
Die mischien onze combi zou willen nakijken, zo dat deze weer jaren veilig mee kan?
De geluids knop stoort (knettert) bij het draaien.. (waarschijnlijk stof)
De fm draaiknop draait moeilijk op.. (naar beneden draaien, gaat makelijker)
Lampje achter de schaal is defect.
Voor de rest zou de nodige dingen vervangen moeten worden..?
Mocht iemand hier intresse in hebben stuur ons dan gerust een mailtje.
Alvast bedankt!
Tenzij de ouders van Liset een Radio hobby hadden dan kan er nog een variac aanwezig zijn
Vraag anders bij het reviseren of men een weerstand tussen zet dan wordt de radio weer 220 volt
Even de Radio niet meer gebruiken en na laten kijken anders kost het nog een trafo
Nu denk ik dat liset wel wat op de hoogte is over de toestand van de radio
en kan ze een adresje zoekenb voor de revisie
en speelt hij weer zo goed als nieuw
Grt René Daemen
René Daemen
Misschien staat er bij uw ouders op zolder ergens wel een variac ... dan is het probleem helemaal opgelost.
Wat de opmerking van Rene R. ( HIFIGN ) betreft, hij heeft echt gelijk hoor. Laat uw radio eerst even goed nakijken en oude onderdelen vervangen/repareren. Als u doorgaat met de radio gewoon aanzetten, zonder dat deze is ' gereviseerd ', dan worden de kosten alleen maar hoger, omdat er dan onderdelen kapot gegaan kunnen zijn.
groeten van Henk.
Liset wilde alleen een waarde bepaling en heeft daarop een goed en duidelijk antwoord
gekregen.
Volten en Watts een interessante discussie voor een nieuwe draad?
Allen vriendelijke groeten van Cees.