Skip to main content
Bandrecorders

Koppen lappen, slijpen dus.

Meer
10 sep 2016 21:24 #62347 door Marotick
Bandrecorders leuke dingen maar... de koppen?
Veel koppen hebben door slijtage een platte kant gekregen en daardoor lukt het de band niet meer om goed, met enige druk, langs de kopspleet te glijden. De kopspleet verliest dus het contact met de band en zal het dus niet meer goed doen.
Daar is wat aan te doen.
Door iets van de kop af te slijpen, aan beide zijden van de kopspleet, wordt het vlak dat de band raakt tegen de kop weer kleiner zodat de banddruk weer toeneemt en dus de weergave goed is.
Ik heb foto's gezien op het tapedeckforum van iemand die dat met de hand doet maar ik zit meer te denken aan een machinaal gebeuren.
Heeft iemand ideeën?
Zelf denk ik er over om een bandrecorder om te bouwen zodat ik een kop kan plaatsen onder een hoek t.o.v. de bandloop en de band vervang door een lint van zeer fijn schuurpapier. Als 1 kant van de kop klaar is dan moet de kop anders gemonteerd worden zodat de andere kant van de spleet afgeschuurd kan worden. Als dat eenmaal gebeurd is dan moet de kop na gepolijst worden zodat de band niet slijt door een enigszins ruw oppervlak.
Als iemand ideeën heeft of hieraan wil meewerken dan hoor ik dat graag. Ook zoek ik afgeschreven koppen om hiermee te experimenteren.
Ook een afgeschreven recorder is welkom want om nu mijn Revox te gebruiken om daar fijn schuurpapier mee te transporteren??? Dus een recorder waarvan het loopwerk het enigszins doet zou ik voor dat experiment goed kunnen gebruiken.

Jack Marotick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena