Het gaat nu vrij aardig met de renovatie/nieuwbouw van m'n zo'n 50 jaar geleden gemaakte versterker.
De hoofd trafo is nu een model Amroh, was welliswaar deels defect (zo gekocht, maar geheel opnieuw gewikkeld), maar voldoet nu prima.
Dit was de oude situatie.
En dit de nieuwe.
Deze is nu voorzien van een nieuwe transistor vv,(grotendeels ingeblikt rechts) vandaar het kleine voedings printje naast de trafo.
Wat me nu op valt is een al vrij vroege afval van de hoge tonen.
Dit gebeurt al in de voortrap, de UCC85.
Als een soort paardenmiddel zijn er twee c'tjes van 10n over de kathodeweerstanden geplaatst wat al een aanzienlijke verbetering geeft, maar is nog niet afdoende.
Door de diskant regelaar op max te zetten kom je aardig in de richting, maar zou eigenlijk niet moeten.
De in de eerste versie gebruikte potmeters waren alle lin. versies, wist ik toen veel!
In het jongens radio boek wordt hier niet over gesproken, staat alleen een bestelnummer.
De volume en toonregeling werkt nu een stuk beter met log. potmeters, maar de hoge tonen probleem zit me nog niet lekker.
Tot zo'n 6000 Hz gaat het nog gelijk op (ca 3.5 volt, uiteraard afhankelijk van het ingangssignaal)
Bij 8000 Hz 3volt, 10000 Hz 2,6 v, 12000 Hz 2,3v, 15000 Hz 1,8v en 20000 Hz ca 1,3 volt.
Nu horen we deze erg hoge tonen toch niet, maar ik had verwacht dat zo'n buisje dat toch makkelijk zou moeten verwerken, of zie ik iets over het hoofd?
Alle onderdelen hebben de goede waarde volgens het schema hierbij afgebeeld.
Ik zie graag een reactie tegemoet wat er nog mis kan zijn of verbeterd moet worden.
Dirk
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn, admin