Zelfbouw
Duette versterker
03 aug 2023 19:05 - 03 aug 2023 19:08 #97688
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Duette versterker
Met dat soort amroh versterkers meestal
470K.Log..voor de volume potmeter
Dat hoort ook bij het negentief voor het rooster van het buisje
huub
470K.Log..voor de volume potmeter
Dat hoort ook bij het negentief voor het rooster van het buisje
huub
Laatst bewerkt 03 aug 2023 19:08 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 aug 2023 17:38 #97687
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Duette versterker
Tjerk, Dat het log moet zijn kwam ik tegen toen ik de originele bouwbeschrijving in de NVHR-bibliotheek doorlas, zoals eerder vermeld staat hier niets over in het jongens radioboek ui 1970.
Voor het laag werkt dit prima daar er ook in de middenstand anders een overvloed aan laag is, lijkt wel wat op een loudness-regeling.
Dat de hogetonen pot een schakelaar heeft komt waarschijnlijk door de plaats in het originele toestel.
Er wordt op geattendeerd geen draden of onderdelen achterlangs te monteren daar ze anders klem kunnen komen te zitten tegen de uitgangs trafo's.
De schakelaar achterop is dan zeker te veel van het goede.
Het achterblijven van de hoge tonen ben ik inmiddels achter gekomen.
De versterker is behoorlijk gevoelig, en met de tegenwoordige signaalbronnen (cd, tape ed.) zwaar overstuurd.
Wat ik gedaan heb is een weerstand (ca 1.3 meg)in serie met de aansluitkabel naar de UCC welke met 470 k naar aarde is afgesloten.
Als proef heb ik eens een potmeter van 1 meg op een signaalbron aangesloten.
Vanaf zo'n 220k in serie met een signaalbron zie je het uitgangssignaal al zakken bij hoger frequenties of zou de belasting van een oscilloscoop hier ook al van invloed zijn?.
Ik denk er over om de roosterweerstand met een factor 10 (47k) te verlagen, dan hoeft de serieweerstand ook niet meer zo hoog te zijn, of er moet een betere manier zijn om de versterking van de UCC85 wat te verlagen zonder extra vervorming..
Voor een keramische pu was al een vvst. voorzien om een verkeerde impedantie te omzeilen, maar die gaf ook zoveel signaal af met name in het laag dat ik die maar weggelaten heb.(De bijna hifi uit een ELO dec 1978).
Dirk.
Voor het laag werkt dit prima daar er ook in de middenstand anders een overvloed aan laag is, lijkt wel wat op een loudness-regeling.
Dat de hogetonen pot een schakelaar heeft komt waarschijnlijk door de plaats in het originele toestel.
Er wordt op geattendeerd geen draden of onderdelen achterlangs te monteren daar ze anders klem kunnen komen te zitten tegen de uitgangs trafo's.
De schakelaar achterop is dan zeker te veel van het goede.
Het achterblijven van de hoge tonen ben ik inmiddels achter gekomen.
De versterker is behoorlijk gevoelig, en met de tegenwoordige signaalbronnen (cd, tape ed.) zwaar overstuurd.
Wat ik gedaan heb is een weerstand (ca 1.3 meg)in serie met de aansluitkabel naar de UCC welke met 470 k naar aarde is afgesloten.
Als proef heb ik eens een potmeter van 1 meg op een signaalbron aangesloten.
Vanaf zo'n 220k in serie met een signaalbron zie je het uitgangssignaal al zakken bij hoger frequenties of zou de belasting van een oscilloscoop hier ook al van invloed zijn?.
Ik denk er over om de roosterweerstand met een factor 10 (47k) te verlagen, dan hoeft de serieweerstand ook niet meer zo hoog te zijn, of er moet een betere manier zijn om de versterking van de UCC85 wat te verlagen zonder extra vervorming..
Voor een keramische pu was al een vvst. voorzien om een verkeerde impedantie te omzeilen, maar die gaf ook zoveel signaal af met name in het laag dat ik die maar weggelaten heb.(De bijna hifi uit een ELO dec 1978).
Dirk.
03 aug 2023 11:46 - 03 aug 2023 11:50 #97685
door PE9ZZ
Overigens is de onderdelenlijst fout. Daar is alles LOG en is de volumeregelaar zonder netschakelaar (en de hoge tonenregelaar met).
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Duette versterker
Dat moet ook. Alleen de volumeregelaar is LOG. Het kan goed zijn dat de afval in de hoge tonen daar aan ligt. Vervang die potmeters maar weer terug naar LIN types. En meet op de anode van de UCC85 ook eens zonder toonregeling dus met C1 losgehaald.De in de eerste versie gebruikte potmeters waren alle lin. versies, wist ik toen veel!
Overigens is de onderdelenlijst fout. Daar is alles LOG en is de volumeregelaar zonder netschakelaar (en de hoge tonenregelaar met).
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 03 aug 2023 11:50 door PE9ZZ.
03 aug 2023 10:04 #97683
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Duette versterker
over het a;lgemeen klinken Amroh versterer niet slecht
Toch de toon hoogten is wat minder met de amroh uitgangs trafo,s
maar zo als ik ook lees zit er ook Paarde middels in deze vesterker
Of dat ook wat afdoet ?
huub
Toch de toon hoogten is wat minder met de amroh uitgangs trafo,s
maar zo als ik ook lees zit er ook Paarde middels in deze vesterker
Of dat ook wat afdoet ?
huub
02 aug 2023 23:05 #97682
door C.B.
Beantwoord door C.B. in topic Duette versterker
Misschien iets met impedantie (eerder wilde gok, ik weet het).
02 aug 2023 20:50 #97681
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Duette versterker
Ziet er zeer goed uit, en je krijgt gelijk weer zijn om aan de slag te gaan.
Henk van 't Kruis