Zelfbouw
Duette versterker
05 aug 2023 10:45 - 05 aug 2023 10:46 #97698
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Duette versterker
DE Jennen versterker kwamen er ook al gouw aan
Deze zijn aanmerkelijk beter als de Amroh
Het ook nog een 4,watt,s jennen speel zeer goed
Amroh is toch vaak Zeer amateuristich
Huub
Deze zijn aanmerkelijk beter als de Amroh
Het ook nog een 4,watt,s jennen speel zeer goed
Amroh is toch vaak Zeer amateuristich
Huub
Laatst bewerkt 05 aug 2023 10:46 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 aug 2023 00:23 - 05 aug 2023 00:32 #97696
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Duette versterker
Ik heb jaren geleden ook een Duette op de kop de getikt en ondervond dezelfde problemen: Veel te grote gevoeligheid en te beperkte hogetonen weergave. Het Duette ontwerp is gepubliceerd vlak na de introductie van de stereo-plaat in 1958. Deze was toen eigenlijk nog niet het laborariumstadium ontgroeid maar onder druk van de commercie te snel op de markt gebracht.
De eerste generatie stereoplaten was zwakker gemoduleerd dan de monoplaten. Daarom meer ruis, rumble en andere bijgeluiden. Duidelijk een stap terug en het zou nog een paar jaar duren voordat dit verbeterd was.
Stereo-elementen moesten nog ontwikkeld worden en Radio Bulletin (1959 beschrijving Duette ontwerp) verwacht dat deze minder spanning afgeven dan mono-elementen, maar die aanname is niet uitgekomen.
Er wordt bij de Duette een ingangsgevoeligheid opgegeven van 100 mV maar naar mijn idee is hij nog groter. Ik heb de versterking van de UCC85 verminderd tot ca 5x door toepassing van tegenkoppeling van anode naar rooster.
De balansregeling werkte hierdoor niet meer. Hiervoor had ik toen een stereopotmeter achter de klankregeling geplaatst (waarvan een sectie omgekeerd aangesloten is).
Rest nog de matige hogetoonweergave: Deze valt snel af in de eindversterker. Deze is zeer sterk tegengekoppeld over E(C)L84 en EL84 maar door de combi's C12/R19 en C24/R36 valt het hoog af vanaf ca 16 kKz = 10 uS.
Deze C's zitten er niet voor niets: Waarschijnlijk om genereer-neigeingen te onderdrukken. Hoewel de U72 UGT van goede kwaliteit is kan die ook enige afval van het hoog geven. Door een geringe tegenkoppeling over 3 LF-trappen (ECL84 en EL84: C10/R16 en C22/R33) wordt dit enigszins rechtgetrokken maar of dit voldoende is?
Mijn eerste ingeving was: Vergroot deze tegenkoppeling. Maar dit resulteerde in motorboten. Tegenkoppeling over 3 trappen in een single-ended versterker is tricky en kan aanleiding zijn tot te grote fasedraaing waardoor tegenkoppeling overgaat in meekoppeling. Dat was niet zo'n goede keuze. Wel heb ik C12 en C24 weggelaten omdat ik de basopdrijving van de klankregeling te sterk vond.
Dit is inmiddels zijn 15 jaar geleden en ik heb de Duette doorverkocht aan een volgende hobby-ist. Deze versterker voldeed mij niet.
Ps Dirk een spanningsdeler met 180 en 47 kOhm geeft een te lage afsluitweerstand voor een kristalpickup en te sterke verzwakking van de lage tonen. 470 kOhm is gebruikelijk voor kristal en 1 - 2 mOhm voor keramische elementen.
Groet, Jan
De eerste generatie stereoplaten was zwakker gemoduleerd dan de monoplaten. Daarom meer ruis, rumble en andere bijgeluiden. Duidelijk een stap terug en het zou nog een paar jaar duren voordat dit verbeterd was.
Stereo-elementen moesten nog ontwikkeld worden en Radio Bulletin (1959 beschrijving Duette ontwerp) verwacht dat deze minder spanning afgeven dan mono-elementen, maar die aanname is niet uitgekomen.
Er wordt bij de Duette een ingangsgevoeligheid opgegeven van 100 mV maar naar mijn idee is hij nog groter. Ik heb de versterking van de UCC85 verminderd tot ca 5x door toepassing van tegenkoppeling van anode naar rooster.
De balansregeling werkte hierdoor niet meer. Hiervoor had ik toen een stereopotmeter achter de klankregeling geplaatst (waarvan een sectie omgekeerd aangesloten is).
Rest nog de matige hogetoonweergave: Deze valt snel af in de eindversterker. Deze is zeer sterk tegengekoppeld over E(C)L84 en EL84 maar door de combi's C12/R19 en C24/R36 valt het hoog af vanaf ca 16 kKz = 10 uS.
Deze C's zitten er niet voor niets: Waarschijnlijk om genereer-neigeingen te onderdrukken. Hoewel de U72 UGT van goede kwaliteit is kan die ook enige afval van het hoog geven. Door een geringe tegenkoppeling over 3 LF-trappen (ECL84 en EL84: C10/R16 en C22/R33) wordt dit enigszins rechtgetrokken maar of dit voldoende is?
Mijn eerste ingeving was: Vergroot deze tegenkoppeling. Maar dit resulteerde in motorboten. Tegenkoppeling over 3 trappen in een single-ended versterker is tricky en kan aanleiding zijn tot te grote fasedraaing waardoor tegenkoppeling overgaat in meekoppeling. Dat was niet zo'n goede keuze. Wel heb ik C12 en C24 weggelaten omdat ik de basopdrijving van de klankregeling te sterk vond.
Dit is inmiddels zijn 15 jaar geleden en ik heb de Duette doorverkocht aan een volgende hobby-ist. Deze versterker voldeed mij niet.
Ps Dirk een spanningsdeler met 180 en 47 kOhm geeft een te lage afsluitweerstand voor een kristalpickup en te sterke verzwakking van de lage tonen. 470 kOhm is gebruikelijk voor kristal en 1 - 2 mOhm voor keramische elementen.
Groet, Jan
Laatst bewerkt 05 aug 2023 00:32 door Jan Bus.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kees van Dijke
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
04 aug 2023 17:34 #97693
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Duette versterker
Wat ik al opnoemde is dat een dubbele potmeter met schakelaar veel meer ruimte in neemt, en die was op het gebruikte chassis niet aanwezig, de montageplaat met de uitgangstrafo's zit daar vlak tegen aan.
Deze moest ook nog afgeschermd worden met een metalen hulsje, lijkt me elektrisch ook niet zo veilig en de aansluitdraden worden verder toch ook niet afgeschermd.
Ik heb hiervoor een wat aangepaste oude potmeter met schakelaar voor gebruikt, de as zo geblokkeerd dat alleen de schakelaar om gezet wordt.
Het probleem het de hoge tonen is nu opgelost. de roosterweerstand is verlaagd naar 47k en de serieweerstand naar 180k.
De zaak wordt nu niet meer overstuurd met bv. een aangesloten tapedeck, het volume kan nu vrijwel helemaal open voor er clipping optreed,
Het nog een beetje verlies aan hoog wordt gecompenseerd door 2 c'tjes van 10n over de balanspotmeter.
Of deze aanpassing nog een probleem oplevert met een kristal pu moet ik nog uitproberen.
Dirk.
Deze moest ook nog afgeschermd worden met een metalen hulsje, lijkt me elektrisch ook niet zo veilig en de aansluitdraden worden verder toch ook niet afgeschermd.
Ik heb hiervoor een wat aangepaste oude potmeter met schakelaar voor gebruikt, de as zo geblokkeerd dat alleen de schakelaar om gezet wordt.
Het probleem het de hoge tonen is nu opgelost. de roosterweerstand is verlaagd naar 47k en de serieweerstand naar 180k.
De zaak wordt nu niet meer overstuurd met bv. een aangesloten tapedeck, het volume kan nu vrijwel helemaal open voor er clipping optreed,
Het nog een beetje verlies aan hoog wordt gecompenseerd door 2 c'tjes van 10n over de balanspotmeter.
Of deze aanpassing nog een probleem oplevert met een kristal pu moet ik nog uitproberen.
Dirk.
04 aug 2023 13:13 #97691
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Duette versterker
Het is opvallend dat bij de meeste Amroh ontwerpen de netschakelaar niet gecombineerd is met de volume- maar met de hoogregelaar. Ook bij de Deuteron en de Deuteron II, beide in mijn bezit zit de netschakelaar op de hoog regelaar. De reden kan zijn dat de hoogregelaar in een trap zit die minder gevoelig is voor brom en ook door de aard van de schakeling is de hoogregelaar minder gevoelig voor brom. De basregelaar heeft nu ook geen invloed op een eventueel opgepikt brommetje.
Als de volume regelaar een brommetje oppikt, heeft de basregelaar daar wel nvloed op.
Groeten,
Peter
Als de volume regelaar een brommetje oppikt, heeft de basregelaar daar wel nvloed op.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
04 aug 2023 11:56 #97690
door Alexandre
Handtekening
Beantwoord door Alexandre in topic Duette versterker
Wat leuk, ook ik ben net begonnen om een Duette te bouwen. Was een jongensdroom, eind 50 er jaren. Is er toen nooit van gekomen. De onderdelen heb ik nu bijna allemaal verzameld. Zoek nog een paar dingen maar open daar een nieuw topic voor. Wat betreft de potmeters ben ik nu in verwarring gebracht. De aan/uit schakelaar moet volgens mij toch echt op de hoge tonen potmeter. Verder vind ik in alle bouwbeschrijvingen dat ze, behalve die voor de balansregeling, logaritmisch moeten zijn. Ook in de nieuwste uitgave "Jongens en elektronica" 1974 zijn de potmeters log. Ik heb ze ook zo besteld, alleen de uitvoering met schakelaar was nergens te vinden.
Lex
Lex
Handtekening
04 aug 2023 10:44 #97689
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Duette versterker
Logisch. Met dat soort hoge impendanties gaat de ingangscapaciteit een grote rol spelen. En krijg je hoogafval.Wat ik gedaan heb is een weerstand (ca 1.3 meg)in serie met de aansluitkabel naar de UCC welke met 470 k naar aarde is afgesloten.
Tjerk, 9ZZ