Zelfbouw
Duette versterker
13 aug 2023 20:43 #97745
door Alexandre
Handtekening
Beantwoord door Alexandre in topic Duette versterker
Dat ziet er heel bijzonder uit. Wel heel mooi gemaakt, ik ben jaloers.
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 aug 2023 17:39 #97744
door Bert Kn
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 aug 2023 17:15 - 13 aug 2023 17:17 #97743
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Duette versterker
De versterker heeft inmiddels al weer de nodige uurtjes naar tevredenheid staan spelen.De behuizing heeft ook een opknapbeurt gehad, oa. deels nieuw fineer, het zat hier en daar niet erg vast op het betonplex (was toen gratis!)
het oude en nieuwe front
Achter en voorzijde.
De ventilator toch maar weer toegevoegd, en dat kan je bovenop prima voelen.
Draait op zo'n 8volt, en is nauwelijks hoorbaar.
De twee voedings elco's werden vroeger ook behoorlijk heet zo tussen de lampen, vandaar dat ik ze een plaatsje onder het chassis heb gegeven, plaats genoeg!
Het chassis was in vroeger jaren een verkeersbord, prima materiaal om mee te werken.
Tot slot nog een vraagje.
Ik moest nog een ucc85 hebben en vond er 3 in de voorraad waarvan 2 stuks een helft duidelijk minder presteerde en de derde microfonisch bleek te zijn, ieder tikje tegen het chassis was hoorbaar.
Komt dit meer voor en kan dit ook kwaad in bv. een fm-tuner?
Het exemplaar wat ik nu gebruik komt uit een radio, en kwam vermoedelijk ook uit de nu weer opgebouwde versterker die als donor had gefungeerd voor meerdere onderdelen, het merk Siemens kwam tenminste overeen met de 2 ecl's die er nog wel bij zaten.
Dirk.
het oude en nieuwe front
Achter en voorzijde.
De ventilator toch maar weer toegevoegd, en dat kan je bovenop prima voelen.
Draait op zo'n 8volt, en is nauwelijks hoorbaar.
De twee voedings elco's werden vroeger ook behoorlijk heet zo tussen de lampen, vandaar dat ik ze een plaatsje onder het chassis heb gegeven, plaats genoeg!
Het chassis was in vroeger jaren een verkeersbord, prima materiaal om mee te werken.
Tot slot nog een vraagje.
Ik moest nog een ucc85 hebben en vond er 3 in de voorraad waarvan 2 stuks een helft duidelijk minder presteerde en de derde microfonisch bleek te zijn, ieder tikje tegen het chassis was hoorbaar.
Komt dit meer voor en kan dit ook kwaad in bv. een fm-tuner?
Het exemplaar wat ik nu gebruik komt uit een radio, en kwam vermoedelijk ook uit de nu weer opgebouwde versterker die als donor had gefungeerd voor meerdere onderdelen, het merk Siemens kwam tenminste overeen met de 2 ecl's die er nog wel bij zaten.
Dirk.
Laatst bewerkt 13 aug 2023 17:17 door Doktordirk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 aug 2023 09:58 #97742
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Duette versterker
Hey Lex, geen probleem hoor, mijn problemen zijn opgelost.
Had ik ook zelf kunnen bedenken als ik wat eerder serieus was gaan meten met de scoop.
Nooit bedacht dat hogere weerstandswaarden een belemmering voor hoge frequenties zijn.
De toegepaste md-versterker gaf nogal wat ruis met een aangesloten pu.
Met een aangesloten aardleiding was dit nog meer, er was zelfs (korte golf??) radio ontvangst!
Dit bleek door het oscilleren op ca 10!!Mhz, te komen, een weerstandje van 1k naar de ingang (ucc85) was afdoende.
Het verlies aan hoge tonen wordt met de toonregeling weer aardig teniet gedaan, ik denk toch door de toegepaste log. potmeters.
Het (erge) laag wordt nog wel wat opgehaald met de regelaars in de middenstand (rumble problemen met sommige spelers).
Had ik ook zelf kunnen bedenken als ik wat eerder serieus was gaan meten met de scoop.
Nooit bedacht dat hogere weerstandswaarden een belemmering voor hoge frequenties zijn.
De toegepaste md-versterker gaf nogal wat ruis met een aangesloten pu.
Met een aangesloten aardleiding was dit nog meer, er was zelfs (korte golf??) radio ontvangst!
Dit bleek door het oscilleren op ca 10!!Mhz, te komen, een weerstandje van 1k naar de ingang (ucc85) was afdoende.
Het verlies aan hoge tonen wordt met de toonregeling weer aardig teniet gedaan, ik denk toch door de toegepaste log. potmeters.
Het (erge) laag wordt nog wel wat opgehaald met de regelaars in de middenstand (rumble problemen met sommige spelers).
12 aug 2023 18:01 #97739
door Alexandre
Handtekening
Beantwoord door Alexandre in topic Duette versterker
Prachtig, een aangepast chassis. Zo mooi zal ik het wel niet voor elkaar krijgen. Ik zie dat jij een het originele schema hebt gevolgd. Een latere uitvoering heeft een ECC85 in plaats van een U buis. Ik kwam er vandaag achter dat er in een later Duette schema wat veranderingen zitten. Maar ik ga jouw topic niet vervuilen met mijn problemen.
Heb wel het een en ander geleerd van jouw opzet.
Groet, Lex
Heb wel het een en ander geleerd van jouw opzet.
Groet, Lex
Handtekening
07 aug 2023 20:02 #97735
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic Duette versterker
Ziet er keurig uit.
Thijs
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!