Skip to main content
Zelfbouw

Gitaarversterker met onderdelen van Philips B5X43A

Meer
04 dec 2018 10:11 #74516 door thijsruis
Hallo Huub,
Ik heb hier nog geen keuze in gemaakt, ik heb zelf nog een cabinet met 4 x G12T-75 speakers. Maar ik ga er zelf een cabinet met 1 x 12 bij maken, dus die keuze ligt ook nog redelijk open.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 dec 2018 10:08 #74515 door thijsruis
Hallo Cees,

Bedankt voor je feedback. Ik was er zelf na wat zoekwerk ook wel van overtuigd dat de EL84 een prima vermogen kan genereren inderdaad. Ik vraag mij alleen af of de voedingstrafo het vermogen aan kan, nu zitten er standaard natuurlijk meer buizen in de radio dan ik in mijn versterker ga gebruiken, maar ik kan niet beoordelen of deze allemaal op vol vermogen worden aangedreven en kan helaas geen specificaties vinden van de trafo (input/output en vermogen). Mijn idee is om de radio qua fysieke verschijning niet te veranderen maar het chassis helemaal leeg te halen en dit opnieuw op te bouwen. Dus EM80 behouden (eventueel later toevoegen), voedingslampje behouden, verlichting achter het front behouden, liefst ook de buisvoeten op het chassis hergebruiken op die plek waar mogelijk, voedingstrafo hergebruiken, nieuwe uitgangstrafo voor push pull opstelling gebruiken, eventueel nieuwe interne speakers aanschaffen, maar in ieder geval 4, 8, en 16 ohm uitgangstrafo. Waar ik voornamelijk naar op zoek ben is, gaat het goed als ik in het AA1164 schema de 6V6 buizen hard vervang door de EL84 buizen en voor de 7025 ook een ECC83 (of voldoet die niet?)? Of moet ik dan ook zaken gaan aanpassen zoals de weerstanden en condensatoren? En kan de EZ81 het gevraagde vermogen van de versterker aan? Omdat de huidige radio volgens mij 2x2W is en de gitaarversterker zo rond de 17W zit.

Meer
04 dec 2018 10:04 - 04 dec 2018 10:29 #74514 door Huub
Wat voor een luidsprekers gebruikt jij ?
Celestion De G. typens . wat over stuur je dan
de versterker of de luidspreker .
ik geloof ook niet dat je 17 reine watt,s verkrijg met en radio voeding
wat is de MA van die voeding .. en de uitgangs trafo maakt uit in K.prim verhouding
voor de watts het moet passen voor de 17 reine watt,s en met een uitgang
die meer in K.prim is krijgt je ook meer diepte voor de gietaar versterker
wat je zeker nodig heeft .. als je tegen over de te arme voeding meer K. gebruik
dan heb je wel meer MA nodig voor de meer aan watt,s maar het is wel veeel mooier
voor gietaar ..
huub
Laatst bewerkt 04 dec 2018 10:29 door Huub.

Meer
04 dec 2018 09:36 #74513 door thijsruis
Bedankt voor je reactie, maar de reden dat ik de Fender Princeton reverb als uitgangspunt neem is omdat deze qua sound het dichts bij wat ik zoek komt. De Vox versterkers oversturen voor mijn gebruik te makkelijk, dus die wil ik liever niet gebruiken.

Meer
03 dec 2018 20:21 - 03 dec 2018 20:25 #74508 door Cees PA1DBA
@Thijs,
Hier het schema van een Vox met 2 X EL84, voordeel is dat je geen negative voeding nodig hebt en zelfs met 2 ECC's toch nog de tremelo schakeling er in hebt.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Cees- pa1dba
Bijlagen:
Laatst bewerkt 03 dec 2018 20:25 door Cees PA1DBA.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thijsruis

Meer
03 dec 2018 19:04 #74504 door peter1952
Ik zou ook niet weten waarom een EL84 niet bruikbaar is. Kijk maar naar de VOX versterker. Een enkele 6V6 levert 4,5 W. en in balans 14 W., een EL 84 resp. 6 en 17 W. Ja een 6V6 is wat degelijker qua opbouw.
En de uitgangstrafo? Wel eens het miezerige trafo’tje van een Les Paul versterker gezien? Van ongeveer hetzelfde formaat als een kleine Muvolett trafo.

In Radio Blan heeft destijds een versterkertje gestaan met een ECC83 en een EL84 met een Muvolett trafo’tje. Als grammofoonversterker niet veel soeps, maar als gitaarversterker stond hij zijn mannetje! Zijn ook heel andere eisen.

Leuk om maar wat te lopen roepen, maar onderbouwen is wat anders.

Ik zou zeggen: Koop een balanstrafo voor twee keer EL84. Voor de rest heb je ongeveer de goede componenten. Volgens mij staat er ook een passend schema in het door René aangehaalde boek.

Alleen als je het afgebeelde schema gebruikt zonder nagalm en vibrato, moet je wel twee lekweerstanden aanbrengen, anders hangen er enkele stuurroosters in de lucht m.b.t. gelijkspanning.

En René, veel popgroepjes, die geen geld hadden voor een gitaarversterker, zijn begonnen op een oude radio als gitaarversterker.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thijsruis

Gemaakt door Kunena