Zelfbouw
Gitaarversterker met onderdelen van Philips B5X43A
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
04 mrt 2019 17:22 #76365
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Gitaarversterker met onderdelen van Philips B5X43A
@Thijs,
Natuurlijk helpen we je op dit forum hiermee ,kost niets
Heb hier nog ter ruil een Amroh trafo P141N die prima geschikt is voor een 2 X EL84 balans versterker, zoek maar eens op Amroh Fidelio of de Capricio
Mocht je zover zijn dat je die nodig hebt stuur je even een PM.
Natuurlijk helpen we je op dit forum hiermee ,kost niets
Heb hier nog ter ruil een Amroh trafo P141N die prima geschikt is voor een 2 X EL84 balans versterker, zoek maar eens op Amroh Fidelio of de Capricio
Mocht je zover zijn dat je die nodig hebt stuur je even een PM.
Cees- pa1dba
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 mrt 2019 12:31 #76362
door thijsruis
Beantwoord door thijsruis in topic Gitaarversterker met onderdelen van Philips B5X43A
Hallo Cees,
Je mag van mij de uitgangtrafo en de speakers hebben. Na lang zoeken heb ik besloten dat ik deze sowieso niet ga gebruiken. De hele versterker gaat uit elkaar en alleen de voeding, en misschien een potmeter, worden door mij hergebruikt. En uiteraard alle uiterlijke onderdelen. Mocht je dus interesse hebben dan zou ik dat graag ruilen voor een beetje hulp in de berekeningen om op weg te komen naar mijn eigen ontwerp.
Je mag van mij de uitgangtrafo en de speakers hebben. Na lang zoeken heb ik besloten dat ik deze sowieso niet ga gebruiken. De hele versterker gaat uit elkaar en alleen de voeding, en misschien een potmeter, worden door mij hergebruikt. En uiteraard alle uiterlijke onderdelen. Mocht je dus interesse hebben dan zou ik dat graag ruilen voor een beetje hulp in de berekeningen om op weg te komen naar mijn eigen ontwerp.
05 dec 2018 12:53 #74537
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Gitaarversterker met onderdelen van Philips B5X43A
De OTL 800 Ohm eindtrap zou je ook kunnen toepassen.
Met een ringkern trafo als UGT die de juiste wikkel verhouding heeft om
van 800 Ohm naar laag Ohmig te gaan.
Zo'n ringkern trafo'tje voor halogeen verlichting kost bijna niets.
Zijn er op het www genoeg van.
Maar ik zie het niet zo zitten om deze radio om te bouwen tot een
goede gitaar versterker. De buisvoetjes zul je zo wie zo moeten vervangen
door ceramische voetjes i.v.m doorslag.
En inderdaad heeft dit type radio geen geweldig klankbord voor dit doel.
Als het dan toch moet, gebruik die radio dan in originele staat en speel
gewoon over de Pick-Up ingang.
Er zijn gitaar elementen die daar voor geschikt zijn.
In vroeger tijden bouwde men wel eens een gewone gitaar om tot een
elektrische. En die gebruikte men dan in combinatie met een gewone,
liefst wat grotere radio. Er hoefde dan niets aan de radio veranderd te
worden.
Succes, Cees.
Met een ringkern trafo als UGT die de juiste wikkel verhouding heeft om
van 800 Ohm naar laag Ohmig te gaan.
Zo'n ringkern trafo'tje voor halogeen verlichting kost bijna niets.
Zijn er op het www genoeg van.
Maar ik zie het niet zo zitten om deze radio om te bouwen tot een
goede gitaar versterker. De buisvoetjes zul je zo wie zo moeten vervangen
door ceramische voetjes i.v.m doorslag.
En inderdaad heeft dit type radio geen geweldig klankbord voor dit doel.
Als het dan toch moet, gebruik die radio dan in originele staat en speel
gewoon over de Pick-Up ingang.
Er zijn gitaar elementen die daar voor geschikt zijn.
In vroeger tijden bouwde men wel eens een gewone gitaar om tot een
elektrische. En die gebruikte men dan in combinatie met een gewone,
liefst wat grotere radio. Er hoefde dan niets aan de radio veranderd te
worden.
Succes, Cees.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
04 dec 2018 17:27 - 04 dec 2018 17:29 #74526
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Gitaarversterker met onderdelen van Philips B5X43A
420 volt gaat zowiezo niet goed op EL84's .
volgens de datasheet is 300 volt wel een maximum veilige instelling.
Zou je de EZ81 voor 2 dioden (1N4007) vervangen , zit je al zo'n dikke 50 volt hoger .
en zal je rond de 15 watt uitkomen.
De Amroh U73 trafo die ik hier heb heeft secundair alleen maar een 4 ohm wikkeling ,
Het is dan ook geen gitaarversterker trafo, maar WW (werkelijkheidsweergave)
de Nederlandse tegenhanger van Hi-FI.
Je zet je eindbuizen zo gezegt in klasse B, met ongeveer 14 volt negatief op het eerste rooster. dan loopt er in rust (geen uitsturing) 2 X 7,5 mA anodestroom, zie je datasheet.
aan de negatief voorziening moet nog wat aangepast worden indien je de tremelo weglaat.
volgens de datasheet is 300 volt wel een maximum veilige instelling.
Zou je de EZ81 voor 2 dioden (1N4007) vervangen , zit je al zo'n dikke 50 volt hoger .
en zal je rond de 15 watt uitkomen.
De Amroh U73 trafo die ik hier heb heeft secundair alleen maar een 4 ohm wikkeling ,
Het is dan ook geen gitaarversterker trafo, maar WW (werkelijkheidsweergave)
de Nederlandse tegenhanger van Hi-FI.
Je zet je eindbuizen zo gezegt in klasse B, met ongeveer 14 volt negatief op het eerste rooster. dan loopt er in rust (geen uitsturing) 2 X 7,5 mA anodestroom, zie je datasheet.
aan de negatief voorziening moet nog wat aangepast worden indien je de tremelo weglaat.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 04 dec 2018 17:29 door Cees PA1DBA.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thijsruis
04 dec 2018 16:09 #74524
door thijsruis
Beantwoord door thijsruis in topic Gitaarversterker met onderdelen van Philips B5X43A
Cees,
Top! Ik wil toch kijken of ik links of rechtsom de +1 naar 420 volt kan trekken. Ik kan niet een voltage doubler circuit achter de trafo plaatsen (Of is dit een heel domme vraag)? Daarmee elimineer ik als ik het goed begrijp de EZ81 en zou ik 450V op mijn +1 krijgen. Of ik moet op zoek naar een andere trafo waarmee ik wel de 420V +1 kan krijgen.
Of ik moet inderdaad met de lagere +1 gaan werken, maar ik heb ergens gelezen dat dit kan veroorzaken dat de buizen eerder gaan oversturen, dus dat was ik in eerste instantie niet van plan.
De luidsprekers en output trafo's wil ik wel ruilen voor een juiste balanstrafo. Van 8000 Ohm naar 4, 8 en 16 ohm als ik mijn huiswerk goed gedaan heb is dat nodig voor een push pull opstelling met EL84 buizen.
Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden bij het weg laten van de vibrato en reverb?
Top! Ik wil toch kijken of ik links of rechtsom de +1 naar 420 volt kan trekken. Ik kan niet een voltage doubler circuit achter de trafo plaatsen (Of is dit een heel domme vraag)? Daarmee elimineer ik als ik het goed begrijp de EZ81 en zou ik 450V op mijn +1 krijgen. Of ik moet op zoek naar een andere trafo waarmee ik wel de 420V +1 kan krijgen.
Of ik moet inderdaad met de lagere +1 gaan werken, maar ik heb ergens gelezen dat dit kan veroorzaken dat de buizen eerder gaan oversturen, dus dat was ik in eerste instantie niet van plan.
De luidsprekers en output trafo's wil ik wel ruilen voor een juiste balanstrafo. Van 8000 Ohm naar 4, 8 en 16 ohm als ik mijn huiswerk goed gedaan heb is dat nodig voor een push pull opstelling met EL84 buizen.
Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden bij het weg laten van de vibrato en reverb?
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
04 dec 2018 14:32 - 04 dec 2018 14:37 #74523
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
@ Thijs,
De Fender staat op 420 volt voedingsspanning (+1).
Uit de Philips trafo zal je 225 volt halen, dus die 17 watt kan je wel vergeten, zal bij een watt of 9 ophouden.
Verder zal je klankverschil krijgen door het gebruik van eind Penthoden in plaats van de
Amerikaanse Beam-Tetroden als eindbuizen.
De Luidsprekers in je radiokast zijn van het 800 ohm type, en dus niet geschikt op een laagohmige balans trafo.
De luidsprekers en 800 ohm trafo's wil ik wel ruilen met jou voor een Balanstrafo
In verder antwoord op je vragen : EZ81 is prima / Ecc83 vs. 7025 ook. De Philips trafo kan continu 80 watt uit het lichtnet trekken dus die red het wel om een 9 watt balans versterker te voeden.
Op de EM80 komen we in een verder gevorderd stadium wel terug, dat is wel te doen.
De Fender staat op 420 volt voedingsspanning (+1).
Uit de Philips trafo zal je 225 volt halen, dus die 17 watt kan je wel vergeten, zal bij een watt of 9 ophouden.
Verder zal je klankverschil krijgen door het gebruik van eind Penthoden in plaats van de
Amerikaanse Beam-Tetroden als eindbuizen.
De Luidsprekers in je radiokast zijn van het 800 ohm type, en dus niet geschikt op een laagohmige balans trafo.
De luidsprekers en 800 ohm trafo's wil ik wel ruilen met jou voor een Balanstrafo
In verder antwoord op je vragen : EZ81 is prima / Ecc83 vs. 7025 ook. De Philips trafo kan continu 80 watt uit het lichtnet trekken dus die red het wel om een 9 watt balans versterker te voeden.
Op de EM80 komen we in een verder gevorderd stadium wel terug, dat is wel te doen.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 04 dec 2018 14:37 door Cees PA1DBA.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thijsruis