Skip to main content
Zelfbouw

Gitaarversterker met onderdelen van Philips B5X43A

Meer
03 dec 2018 14:40 - 03 dec 2018 14:41 #74487 door thijsruis
Goedemiddag,
Ik ben bezig met een project om de oude buizenradio van mijn opa een nieuw leven in te blazen. Hierom wil ik zo veel mogelijk onderdelen van de huidige radio B5X43A. De volgende buizen wil ik gaan gebruiken:
1 x EZ81
2 x EL84
1 x ECC83 (of 2 x)
1 x EM80 voor visualisatie van gitaarsignaal

Dan hou ik nog de volgende buizen over:
ECC85
ECH81
EF89
EBF89
EAA91

Waar ik naar op zoek ben is het volgende:
Ik wil mijn ontwerp baseren op schema AA1164 zonder de vibrato en reverb (zie bijlage), eventueel met verbeteringen voor betere prestaties. Kan ik hiervoor de buizen gebruiken die ik nu heb (EZ81 in plaats van GZ34, 2 x EL84 in plaats van 6V6GT, ECC83 in plaats van 12AX7 en dan nog een oplossing voor de 7025 met de beschikbare buizen of ik gebruik daar nog een ECC83)? En kan ik de voedingstrafo gebruiken voor deze toepassing? De uitgangs trafo ga ik vervangen door een trafo met 4, 8 en 16 ohm uitgang zodat ik hier een externe gitaarspeaker op aan kan sluiten.
Ik gebruik de AA1164 als basis omdat ik een zo clean mogelijk maar wel warm geluid wil krijgen. Is er iemand die mij kan en wil helpen met het ontwerpen van het elektrisch schema? Ik kom er zelf namelijk niet helemaal uit, net iets te weinig ervaring en te weinig info over de trafo uit de B5X43A.
De kleine componenten ga ik allemaal nieuw aanschaffen en de bedrading wil ik zo veel mogelijk point-to-point realiseren.

Als iemand het leuk vind om mij in dit project iets op weg te helpen zou het erg gaaf zijn.
Een goed advies voor een simulatiesoftware voor buizen is ook nooit weg, dan zou ik op "papier" kunnen knutselen en proberen om tot de juiste opstelling te komen.

Groeten,
Thijs

Bijlagen:
Laatst bewerkt 03 dec 2018 14:41 door thijsruis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena